• MeAndBaby

Låta sonen, decemberbarn, vänta ett år med 5-årsgrupp

I höst är det tänkt att vår son, född dec -11, ska flytta till en 5-årsgrupp på förskolan. Nu går han och de andra barnen som fyllt el ska fylla 5 år i en 1-4-årsgrupp. Vad vi funderar på är om det vore bättre för honom att gå kvar ett extra år i denna 1-4-årsgrupp el inte.

Det som talar för att gå kvar i 1-4-årsgruppen är att han är ganska märkbart yngre än 5-åringarna, finmotoriskt och i lekar (leker allra helst med de som är 4 år, har alltid dragits mot de yngre). I 5-årsgruppen kommer det vara 30 var på 3,5 pedagoger. Sonen blir lätt förvirrad och ofokuserad i större grupper, vet inte riktigt vart han ska/vad han ska göra).

Det som talar för 5-årsgruppen är att de jobbar med projekt, tar sig utanför gården på små utflykter (vilket 1-4-åringarna inte gör) och skulle göra honom gott utvecklingsmässigt på flera sätt än de yngre.

Vi vill ju inte att hans självkänsla ska ta stryk av att känna sig yngst och bli utanför om han går i 5-årsgrupp...

Erfarenheter av decemberbarn? Har någon låtit sitt barn vänta ett extra år med förskoleklass? Eller är det bara dumt att göra så? Självklart beroende på individ såklart. Men generellt?

• Svar på tråden Låta sonen, decemberbarn, vänta ett år med 5-årsgrupp
  • mammalovis

Vad säger pedagogerna på förskolan? Det är ju dem det är lättast att föra dialogen med. De vet ju hur er son fungerar och om de tror det gagnar honom eller ej. Jag antar att ni tänker vänta med skolan ett år också då eller?

Jag har en decembertös, men hon kommer självklart få följa med sina kompisar till skolan. Hon kan sitta still, leka koncentrerat länge, vara aktiv på samlingar och har varit oerhört vetgirig det senaste halvåret. Hon är 5,5 år nu.

Mamma sa om mig att om de hade haft kvar skolmognadsproven hade jag fått vänta ett år, men följde med min klass. Förutom att jag blev mobbad och var utsatt socialt har jag inte haft några uppenbara problem inlärningsmässigt, vad jag vet. Jag började ettan med att hoppa på kryckor och var ensambarn, så jag gissar att jag var väldigt lillgammal och ovan att leka i större grupp trots ett år i förskolan och dagmamma dessförinnan.

• Carabellis kusp

På min dotter förskola är storbarnsavd indelad i en grupp för 2013 och en för 2011-2012. Min dotter är född nov 2012 och hon ska flytta till stora gruppen, medan ett par pojkar födda före henne blev rekommenderade att inte göra det. I bedömningen togs hänsyn till språket, lekar, koncentration och det sociala. Jag är lite orolig hur hon ska klara sig som yngst av alla i stora gruppen och hade om pedagogenarna föreslagit det, låtit hennes stanna med barnen födda 2013, då jag tror att det är bättre för självkänslan att vara bäst och störst än sämst och minst

• Fru Ve

Tycker ni ska prata med pedagogerna vad de tycker. Om han ska vänta ett år har ni också tänkt att han ska börja skolan ett år senare eller? För det är ju bra om man får gå med samma barn som man redan känner tänker jag. 

Min äldsta son är född i oktober och har varit omogen av sig. Vi hade tidigare tankar om att låta honom börja senare vilket pedagogerna också var inne på. u blev det så ändå att han fick börja med jämnåriga fast han hade resurs i 5-årsgruppen och i f-klass. Från ettan har han varit utan resurs och klarar sig OK ändå. Undervisningen med läsning och matte m.m. hänger han med på bra. Så på det sättet går han i "rätt" klass. Rent socialt däremot är han mer på nivå med barn som är födda året efter tycker jag. Så det är svårt.

• Sous

Tycker också ni ska prata med pedagogerna. Jag har också en son född sent på året och vi har tänkt att vi gör det som är rätt just nu, sen får man ompröva. Dvs han fick gå kvar på småbarnsavdelningen ett halvår extra, men nu är han jämspelt med de andra i sin ålder. Det där halvåret var superbra! Han fick en speciallösning där han var kvar med snåbarnen men hade grupp med de andra i hans ålder och gick på samling där.

Ni kanske kan få något liknande?

Eller er son kanske behöver komma ikapp ett halvår? Han kan väl gå upp till femåringarna efter jul? Eller gå direkt till förskoleklass från fyraårsgruppen? Eller gå direkt till ettan från femårsgruppen ett år senare? Det finns massor med alternativ, har vi fått höra.

Svar på tråden Låta sonen, decemberbarn, vänta ett år med 5-årsgrupp