• Anonym (Kvinna)

Hur går man vidare efter ett sånt svek??

Fock för en vecka sen reda på att min sambo, pappa till min 4veckors bebis, har vart otrogen mot mig i 1,5 veckas tid med sitt x.. Jag är så knäckt, förkrossad, ledsen, arg, besviken o mer där till!! Han påstår att han ångrar sig som fan o vill inget annat än att vara med oss. Medans jag blir äcklad av bara tanken på vad han gjort.. Känns som allt vi haft har vart en lögn.. Allt ja trodde på.. Detta var mannen ja ville gifta mig med o bli gammal med.

Hans "försvar" är att vi inte kunde ha sex efter förlossningen!!!!

Snälla om det finns någon som gjort samma som honom eller om ni vart i samma sits. Svara, skriv!!

• Svar på tråden Hur går man vidare efter ett sånt svek??
  • Anonym (omoget)
    Pentra skrev 2016-08-01 18:50:39 följande:

Nej, jag lever inte i ett förhållande där vi har massa partners till höger och vänster, men däremot så skulle jag acceptera att min sambo ville ha ytterligare en tjej/kvinna, om hon passar in i konstellationen. Och, att män generellt är polygama innebär inte att det skall ses som ok att de knullar runt. En sant polygam man älskar, vördar och håller av sina partners lika mycket och går inte bakom ryggen på någon av dem. Men killar/män har felaktigt fått lära sig att de är monogama så därför handlar de så ofta fel i ärendet. Och tyvärr så ligger skulden, till att killar/män och tjejer/kvinnor fått lära sig fel ang. detta och att de då tänker och agerar felaktigt därefter, till stor del hos religionen. ... Och, jag hävdar fortfarande, och av egen erfarenhet, att det finns betydligt värre saker man kan göra mot sin livspartner, i ett förhållande, än att tillfälligt ligga med någon annan. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Eller så har de flesta själva valt att vara monogama för att de vill det och vissa helt enkelt är egoistiska svin som anser sig kunna göra som de vill bakom ryggen på frun för att de vill kunna leva singelliv och familjeliv men är inte tillräckligt pigga på att frun ska ligga med andra för att ha ett öppet förhållande.

Religion har inte med saken att göra, jag är ateist och monogam, ingen har tutat i mig någonting, varken nu eller när jag var liten, jag är monogam för att det är det jag trivs bäst med, jag skulle aldrig gå med på att leva i ett öppet förhållande för det skulle inte kännas rätt för mig, lever jag med någon så accepterar jag att jag då väljer bort singellivet, det är ett frivilligt och medvetet val inget tvång. 

Varför är det så svårt för många polly att acceptera att monogama väljer att leva så för att de vill det? Varför tror man alltid att det handlar om tvång eller religion? Du får väl leva som du vill men det är väl ganska inskränkt att kategorisera alla som inte vill leva som du för förtrycka och felaktigt upplärda (hjärntvättade). Vem säger att dina preferenser är bäst rätt sätt att lära upp män på?
  • Anonym (omoget)
    Pentra skrev 2016-08-01 19:03:02 följande:

Dra? Jo, det har jag redan gjort. Jag drog till Västervik på hojträff i helgen som var, men nu så är jag hemma igen. ... Självklart så har TS rätt till sina egna känslor, men det som föregås av en känsla är ALLTID en tanke. Tanken är alltså utlösaren till en känsla. Och, om man från början lärt sig, eller blivit inpräntad, med att tänka fel i ärendet så blir känslorna också därefter. Och, nu så är det ju så att hennes tankar och känslor bidrar till att hon handlar så att det faktiskt drabbar tredje part, dvs. det oskyldiga och försvarslösa barnet... ... Hälsningar, Pentra
    Fast vad är det som säger att det är "fel ärende"?
    För att du inte är monogam?
    Blir saker alltid fel bara för att man själv inte liv leva så?
    Då är väl homosexualitet också fel eller?
  • Anonym (Kvinna)
    Pentra skrev 2016-08-01 13:42:21 följande:

Jo, TS, jag vill nog påstå att du överreagerar; och, anser du att detta du beskriver är det största svek och det värsta man kan göra mot sin livspartner så har du så mycket mer att lära och förstå om livet. ... Otrohet, dvs icke överenskommet sex etc. utanför förhållandet, är naturligtvis inte bra, men det finns betydligt värre saker än att ens livspartner händelsevis går bakom ryggen och ligger med någon annan. För, under ett långt förhållande, där tom. familj och barn kommit att finnas med i bilden, så är 1 1/2 veckas snedsteg inte mycket att haka upp sig på, och kan placeras i kategorin 'engångsföreteelse'. Det finns sådant som inom ett förhållande kan ge betydligt mer och fler tårar och ge betydligt djupare ärr än detta. Sanna mina ord. Jag vet. ... Dessutom så är män generellt sett polygama av naturen och kan känna kärlek till och älska fler än en partner samtidigt. Och, så länge som inte tjejer/kvinnor är (eller vill vara) medvetna om detta, så länge kommer många annars väl fungerande, omtänksamma och kärleksfulla förhållanden och familjer att brytas upp, av tjejer/kvinnor, bara just pga. att mannen gjort något sexuellt enstaka med någon annan eller ärligt och sant älskar och håller av ytterligare en tjej/kvinna. ... TS, du skrev ju själv att ni faktiskt hade det bra tillsammans. Vad är problemey? Då finns det ju absolut ingen som helst anledning att förskjuta honom, bryta upp, jäklas och förstöra. Jag själv skulle aldrig någonsin bryta upp och förstöra etc. för de oskyldiga barnen och för hela familjen för att den jag älskar, och som älskar mig och familjen tillbaka, håller av någon ytterligare eller gjort ett sk. snedsteg, ett snedsteg som han dessutom ångrar. (Och, att han, som i fallet med TS, gjorde det med sitt ex ist. för en slumpmässig tjej är ju också till det bättre i sammanhanget.) Den som bryter upp familjen för en sådan sak är faktiskt, likt någon även tidigare sagt, den verkliga splittraren! ... TS, bör söka och lära om livets verkliga och djupare värden, tänka om och göra rätt. ... Hälsningar, Pentra

Och vad är mycket värre menar du??
  • Anonym (toree)
    Pentra skrev 2016-08-01 13:42:21 följande:

Jo, TS, jag vill nog påstå att du överreagerar; och, anser du att detta du beskriver är det största svek och det värsta man kan göra mot sin livspartner så har du så mycket mer att lära och förstå om livet. ... Otrohet, dvs icke överenskommet sex etc. utanför förhållandet, är naturligtvis inte bra, men det finns betydligt värre saker än att ens livspartner händelsevis går bakom ryggen och ligger med någon annan. För, under ett långt förhållande, där tom. familj och barn kommit att finnas med i bilden, så är 1 1/2 veckas snedsteg inte mycket att haka upp sig på, och kan placeras i kategorin 'engångsföreteelse'. Det finns sådant som inom ett förhållande kan ge betydligt mer och fler tårar och ge betydligt djupare ärr än detta. Sanna mina ord. Jag vet. ... Dessutom så är män generellt sett polygama av naturen och kan känna kärlek till och älska fler än en partner samtidigt. Och, så länge som inte tjejer/kvinnor är (eller vill vara) medvetna om detta, så länge kommer många annars väl fungerande, omtänksamma och kärleksfulla förhållanden och familjer att brytas upp, av tjejer/kvinnor, bara just pga. att mannen gjort något sexuellt enstaka med någon annan eller ärligt och sant älskar och håller av ytterligare en tjej/kvinna. ... TS, du skrev ju själv att ni faktiskt hade det bra tillsammans. Vad är problemey? Då finns det ju absolut ingen som helst anledning att förskjuta honom, bryta upp, jäklas och förstöra. Jag själv skulle aldrig någonsin bryta upp och förstöra etc. för de oskyldiga barnen och för hela familjen för att den jag älskar, och som älskar mig och familjen tillbaka, håller av någon ytterligare eller gjort ett sk. snedsteg, ett snedsteg som han dessutom ångrar. (Och, att han, som i fallet med TS, gjorde det med sitt ex ist. för en slumpmässig tjej är ju också till det bättre i sammanhanget.) Den som bryter upp familjen för en sådan sak är faktiskt, likt någon även tidigare sagt, den verkliga splittraren! ... TS, bör söka och lära om livets verkliga och djupare värden, tänka om och göra rätt. ... Hälsningar, Pentra

Allvarligt talat. Skulle kunna skriva en lång uppsats om hur sanslöst jäkla dum din inställning är, men det besväret är det ju inte värt. En man som beter sig som han har gjort är inte värd att ens få ha något förhållande med en kvinna. Att acceptera otrohet är att tillåta att det händer igen. Och de upprepade snedstegen kommer bryta ner förhållandet så att barnen "som inte tillhör en splittrad familj" lär sig helt fel om hur ett förhållande ska vara när det är friskt. Det viktigaste är inte att en familj håller ihop till varje pris - det är att var och en av föräldrarna mår bra, oavsett om de lever ihop eller isär. Det finns forskning på det och jag tycker du ska ta reda på fakta om hur förhållande fungerar innan du kommer med dina fullständigt idiotiska och infantila råd.
  • Anonym (toree)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-02 22:39:39 följande:
    Och vad är mycket värre menar du??
    För helskotta - låt dig inte dras in i det där dravlet.
    Inse ditt värde. Inse att det finns män som kan behandla kvinnor värdigt. Inse att det finns ett liv med en man som kommer att kunna hålla sig trogen och inte glida iväg på äventyr bara för att han inte får sex på ett par veckor. Herregud, trodde inte mina ögon när jag läste ditt inlägg första gången. Dra, bara. Livet är för kort för att umgås med sådana skitstövlar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (toree) skrev 2016-08-25 23:04:20 följande:

För helskotta - låt dig inte dras in i det där dravlet.

Inse ditt värde. Inse att det finns män som kan behandla kvinnor värdigt. Inse att det finns ett liv med en man som kommer att kunna hålla sig trogen och inte glida iväg på äventyr bara för att han inte får sex på ett par veckor. Herregud, trodde inte mina ögon när jag läste ditt inlägg första gången. Dra, bara. Livet är för kort för att umgås med sådana skitstövlar.

Du har helt rätt. Fick dessutom veta idag att han vart otrogen flera gånger mot mig. Så ah, ja vet att det finns någon som kommer att behandla mig me den respekt o kärlek som jag förtjänar! Men tyvärr så kommer detta sätta sina spår..
  • zingo
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-25 23:34:21 följande:
    Du har helt rätt. Fick dessutom veta idag att han vart otrogen flera gånger mot mig. Så ah, ja vet att det finns någon som kommer att behandla mig me den respekt o kärlek som jag förtjänar! Men tyvärr så kommer detta sätta sina spår..
    Det är en bra början att du insett detta. Klart det sätter sina spår. För varje gång man utsätts för människor som dessa litar man mindre på nya man träffar i vardagen - på olika plan. Men du lär dig förhoppningsvis också att se tecknen snabbt. Man lär sig se sitt värde i sin älskades ögon. Och jag hoppas du kan komma dit. Samtidigt finns det tyvärr också psykopater som kan spela det spelet. Så helt säker är man aldrig. Gör dig bara stark, bevara ditt inre värde och försök gå vidare med öppna ögon så att du kan ge den rätte en värdig chans. Lycka till!
  • Anonym (Kvinna)
    zingo skrev 2016-08-26 06:39:52 följande:

Det är en bra början att du insett detta. Klart det sätter sina spår. För varje gång man utsätts för människor som dessa litar man mindre på nya man träffar i vardagen - på olika plan. Men du lär dig förhoppningsvis också att se tecknen snabbt. Man lär sig se sitt värde i sin älskades ögon. Och jag hoppas du kan komma dit. Samtidigt finns det tyvärr också psykopater som kan spela det spelet. Så helt säker är man aldrig. Gör dig bara stark, bevara ditt inre värde och försök gå vidare med öppna ögon så att du kan ge den rätte en värdig chans. Lycka till!

Tack! Efter allt ja fick reda på igår, så är det ända rätta att just lämna med huvudet högt o aldrig se tillbaka.. Tyvärr så har vi ett barn ihop,så kommer aldrig bli helt av med honom.. Det känns kan ja lova..
  • zingo
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-26 07:24:41 följande:
    Tack! Efter allt ja fick reda på igår, så är det ända rätta att just lämna med huvudet högt o aldrig se tillbaka.. Tyvärr så har vi ett barn ihop,så kommer aldrig bli helt av med honom.. Det känns kan ja lova..
    Att du blev av med honom är positivt.
    Att du har ett barn är positivt.
    Att du har ett barn med honom är negativt.
    Du har alltså redan gått på plus, och nu ser du framåt och ser till att samla ännu fler pluspoäng med den erfarenhet du fått av detta. Det finns bra människor därute. Lär dig bara hitta dem. Och när du hittat, släpper du inte taget
  • Anonym (Kvinna)
    zingo skrev 2016-08-26 10:23:23 följande:

Att du blev av med honom är positivt.

Att du har ett barn är positivt.

Att du har ett barn med honom är negativt.

Du har alltså redan gått på plus, och nu ser du framåt och ser till att samla ännu fler pluspoäng med den erfarenhet du fått av detta. Det finns bra människor därute. Lär dig bara hitta dem. Och när du hittat, släpper du inte taget

Om jag ens vågar att testa..
  • molly50
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-26 10:39:06 följande:
    Om jag ens vågar att testa..
    Det kanske inte känns så just nu. Men det kommer en dag när du känner att du är redo igen.
    Och när du minst anar det så står den rätte där för dig.
    Jag trodde inte heller att jag skulle våga prova igen efter sveket av mitt ex.
    Men en dag tog jag steget och reggade mig på en dejtingsajt.
    Och det dröjde inte länge förrän jag träffade min nuvarande man.
    Jag tyckte det kändes bättre att lära känna honom från insidan och ut än tvärtom.
    Jag hade svårt att lita på någon.
    Men med honom så kändes det rätt på en gång och när vi sen träffades IRL så var allt så självklart.
    Jag säger inte att du ska göra det nu. Utan ta den tid du behöver att ta dig igenom det här och komma ut starkare på andra sidan.
    Men när du känner dig redo så är det ett alternativ. 
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-08-26 07:24:41 följande:
    Skönt att du känner dig så pass stark att du nu kan gå vidare igen aset. Men hur fick du reda på alla andra "snedsteg?" Lika bra dock då behöver du inte tvivla på att han är ett as på allvar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Samma) skrev 2016-08-26 10:53:52 följande:

Skönt att du känner dig så pass stark att du nu kan gå vidare igen aset. Men hur fick du reda på alla andra "snedsteg?" Lika bra dock då behöver du inte tvivla på att han är ett as på allvar.

Fick samtal om att ja fått klamydia.. Plus att ja kolla igenom hans telefon! Han är en sjuk människa
  • Anonym (iii)
    Pentra skrev 2016-08-01 18:50:39 följande:

Nej, jag lever inte i ett förhållande där vi har massa partners till höger och vänster, men däremot så skulle jag acceptera att min sambo ville ha ytterligare en tjej/kvinna, om hon passar in i konstellationen. Och, att män generellt är polygama innebär inte att det skall ses som ok att de knullar runt. En sant polygam man älskar, vördar och håller av sina partners lika mycket och går inte bakom ryggen på någon av dem. Men killar/män har felaktigt fått lära sig att de är monogama så därför handlar de så ofta fel i ärendet. Och tyvärr så ligger skulden, till att killar/män och tjejer/kvinnor fått lära sig fel ang. detta och att de då tänker och agerar felaktigt därefter, till stor del hos religionen. ... Och, jag hävdar fortfarande, och av egen erfarenhet, att det finns betydligt värre saker man kan göra mot sin livspartner, i ett förhållande, än att tillfälligt ligga med någon annan. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    krig är värre ,mord är värre, eller vad menar du? TS har varit med om detta svek, klart det är fruktansvärt när den man trodde stod en närmast gör på detta vis. Varför försöker du förminska problemet? Bara för att du är ok med att din kille kan ha sex med en annan tjej, tror jag inte du skulle vara ok med själva sveket - att gå bakom ryggen, ljuga och vara feg. 
  • Anonym (Kvinna)

Det värsta nu är att ja levt med en människa jag inte känner.. Ja vet fan inte vem denna gris är.. Så fruktansvärt sjuk. Han har allvarliga problem

• Pentra
    Anonym (iii) skrev 2016-08-26 17:04:28 följande:

krig är värre ,mord är värre, eller vad menar du? TS har varit med om detta svek, klart det är fruktansvärt när den man trodde stod en närmast gör på detta vis. Varför försöker du förminska problemet? Bara för att du är ok med att din kille kan ha sex med en annan tjej, tror jag inte du skulle vara ok med själva sveket - att gå bakom ryggen, ljuga och vara feg. 

Det är värre att leva i en, från början, överenskommen polygam relation där mannen sedan allteftersom förskjuter den ena kvinnan, till förmån för den andra; dvs, den ena behandlar han som närhets-, sexnöjes- och njutnings-objekt medan den andra får sköta städning, inhandling och övrig marktjänst och det utan någon som helst kärleksfull närhet och varm omtanke. För, iom att han då tar russinen ur kakan så har han också fundamentalt missbrukat och missförstått vad verklig och sann polygami innebär.

Mvh,

Pentra
  • låstbok
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-07-02 12:12:13 följande:

Fock för en vecka sen reda på att min sambo, pappa till min 4veckors bebis, har vart otrogen mot mig i 1,5 veckas tid med sitt x.. Jag är så knäckt, förkrossad, ledsen, arg, besviken o mer där till!! Han påstår att han ångrar sig som fan o vill inget annat än att vara med oss. Medans jag blir äcklad av bara tanken på vad han gjort.. Känns som allt vi haft har vart en lögn.. Allt ja trodde på.. Detta var mannen ja ville gifta mig med o bli gammal med.

Hans "försvar" är att vi inte kunde ha sex efter förlossningen!!!!

Snälla om det finns någon som gjort samma som honom eller om ni vart i samma sits. Svara, skriv!!

jag har varit med om liknande,
    det började för något år sen frugan började göra sig snygg drog ut med sina vänner varje fredag lördag och trilla innanför dörren stupfull och sa inte ens hej eller pussa mig eller någonting och efter ett halv år av sådant och sex vägrande från hennes sida fixade min farsa jobb till mig i min hemkommun och då sa jag det till henne och jag flyttade upp till farsan och började jobba i nästan 5-6 månader och strax efter man fick sparken så fick man reda på av en tjej kompis till familjen att hon mötte på någon snubbe där och då frågade jag runt bland kompisar och fick samma svar där och då någon dag senare så körde man video samtal med dottern och sonen och då såg jag en lägenhet jag inte kände igen och då satt ju dottern i knät på mamman och då fråga jag rätt ut är ni hoss mammas nya pojkvän och hon sa ja och frugan blev alldeles röd i ansiktet och där sabbade hon 8 års gifte mål och nu ligger vi i skilsmässa sista lappen för skilsmässan ska in till rätten denna veckan som kommer........

det hur man ska komma över det är en svår fråga men det är bara att gå vidare visst svårt att gå vidare när man inte dejtat på nästan 10 år och jag själv har ingen att prata med om det men man måste ju ha någon att prata med för att kunna komma över det 
  • Anonym (omoget)
    Pentra skrev 2020-09-26 14:01:48 följande:
    Det är värre att leva i en, från början, överenskommen polygam relation där mannen sedan allteftersom förskjuter den ena kvinnan, till förmån för den andra; dvs, den ena behandlar han som närhets-, sexnöjes- och njutnings-objekt medan den andra får sköta städning, inhandling och övrig marktjänst och det utan någon som helst kärleksfull närhet och varm omtanke. För, iom att han då tar russinen ur kakan så har han också fundamentalt missbrukat och missförstått vad verklig och sann polygami innebär.

Mvh,

Pentra
    Fast då beror ju det helt och hållet på att just den mannen är ett rövhål men säger inte ett dugg om övriga män. Bara för att vissa idioter är fega egoister som inte kan stå för vem de är och vad gör så betyder ju inte det att alla män är poly. Dessutom finns det ju precis lika många fega egoister av kvinnligt kön.

Hur många av dessa egoister skulle själva vara ok med att frun eller mannen gjorde likadant? Jag tror de är ganska få. Jag tror de allra flesta inte alls är ok med att deras partner gör likadant, de vill bara kunna unna sig själva saker som de absolut inte är ok med att deras partner gör.
Svar på tråden Hur går man vidare efter ett sånt svek??