Pentra skrev 2016-08-01 18:50:39 följande:
Nej, jag lever inte i ett förhållande där vi har massa partners till höger och vänster, men däremot så skulle jag acceptera att min sambo ville ha ytterligare en tjej/kvinna, om hon passar in i konstellationen. Och, att män generellt är polygama innebär inte att det skall ses som ok att de knullar runt. En sant polygam man älskar, vördar och håller av sina partners lika mycket och går inte bakom ryggen på någon av dem. Men killar/män har felaktigt fått lära sig att de är monogama så därför handlar de så ofta fel i ärendet. Och tyvärr så ligger skulden, till att killar/män och tjejer/kvinnor fått lära sig fel ang. detta och att de då tänker och agerar felaktigt därefter, till stor del hos religionen. ... Och, jag hävdar fortfarande, och av egen erfarenhet, att det finns betydligt värre saker man kan göra mot sin livspartner, i ett förhållande, än att tillfälligt ligga med någon annan. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Eller så har de flesta själva valt att vara monogama för att de vill det och vissa helt enkelt är egoistiska svin som anser sig kunna göra som de vill bakom ryggen på frun för att de vill kunna leva singelliv och familjeliv men är inte tillräckligt pigga på att frun ska ligga med andra för att ha ett öppet förhållande.
Religion har inte med saken att göra, jag är ateist och monogam, ingen har tutat i mig någonting, varken nu eller när jag var liten, jag är monogam för att det är det jag trivs bäst med,
jag skulle aldrig gå med på att leva i ett öppet förhållande för det skulle inte kännas rätt för mig, lever jag med någon så accepterar jag att jag då väljer bort singellivet, det är ett frivilligt och medvetet val inget tvång.
Varför är det så svårt för många polly att acceptera att monogama väljer att leva så för att de vill det? Varför tror man alltid att det handlar om tvång eller religion? Du får väl leva som du vill men det är väl ganska inskränkt att kategorisera alla som inte vill leva som du för förtrycka och felaktigt upplärda (hjärntvättade). Vem säger att dina preferenser är bäst rätt sätt att lära upp män på?