• Danica87

Missfall, eller kan det finnas hopp?

Är gravid i vecka 10 (9 + 3) med första barnet.

I onsdags var jag på ett tidigt ultraljud där min make och jag fick se fostret och fostrets pickande hjärta. Hoppet växte och tänkte att detta kommer gå vägen :)

I fredags kväll upptäcker jag vid toalettbesök att mina trosor är fulla av brunt, mörk brunt blod. Hade inte ont eller så. Får panik och åker med min make till gynakuten. Där får vi besked att de inget kan göra, de vill inte undersöka mig iom att det såg bra ut på ultraljudet häromdagen. Istället säger de att jag ska avvakta på att blödningarna avtar eller tilltar :/ På kvällen minskade det bruna blodet, kom fortfarande på toapappret.

Igår så blev det till en början ljusbrunt/brunt på toapappret. Sedan efter en promenad ute så kom det mer brunt blod tillsammans med mörkbrunt. Skulle säga att mängden är så pass mkt trosskydd eller binda behövs men sen blir inte den full eller hur man ska säga. Efter det minskade det hela, men idag blir det fortfarande brunt på pappret när jag torkar mig samt lite brunt blod i trosan. Blodet känns väldigt torrt eller hur man ska säga.

Har haft molvärk och ont i nedre delen av ryggen. Dock har jag haft detta sedan flera veckor tillbaka och värken har inte tilltagit (än iallafall)

Ska på inskrivning hos bm på tisdag och ska få ett till ultraljud då. Känns som en evighet bort. Just detta är som ett ingenmansland. Vet inte om detta är ofarligt eller början på missfall :(

Ursäkta för långt inlägg! Förstår der är svårt att säga hur detta slutar, men lite av era erfarenheter vore toppen. Oavsett solskenshistorier eller där det slutade i missfall.

• Svar på tråden Missfall, eller kan det finnas hopp?
  • Anonym (L)

För mig har det tyvärr alltid slutat i missfall när jag blött, både när det börjat med brunt och rosa och när vi sett hjärtslag innan. Men man brukar väl säga att det är ett gott tecken att det är gammalt blod! Håller tummarna!

• Bubbel85

Jag blödde nästan hela gravideten men det gick bra! Både brunt, rosa och rött blod med och utan magont. Jag vet att det är hemsk att bara vänta och se men än är inget kört! Lycka till!

• Danica87
    Anonym (L) skrev 2016-07-03 12:51:19 följande:

För mig har det tyvärr alltid slutat i missfall när jag blött, både när det börjat med brunt och rosa och när vi sett hjärtslag innan. Men man brukar väl säga att det är ett gott tecken att det är gammalt blod! Håller tummarna!

Usch, vad jobbigt, att först få se hjärtslag och att det ändå slutar i missfall :/ Min man är lite mer hoppfull än jag just nu och påpekad att brunt blod är tecken på att det är gammalt blod. Hoppas på det bästa, men vill samtidigt inte hoppas för mycket. Fick upp hoppet lite nu under dagen här då blodet försvunnit helt. Hoppas det är ett gott tecken och att blod (i någon nyans eller färg) inte kommer tillbaka :)
  • Danica87
    Bubbel85 skrev 2016-07-03 12:55:04 följande:

Jag blödde nästan hela gravideten men det gick bra! Både brunt, rosa och rött blod med och utan magont. Jag vet att det är hemsk att bara vänta och se men än är inget kört! Lycka till!

Hoppas verkligen det är samma för mig! Vet att missfall är vanligt osv osv, men vill ju självklart inte behöva gå igenom det.

Blodet har försvunnit nu, så hoppas det inte kommer tillbaka och att graviditeten löper på. Väntan & oklara besked är fruktansvärt!

Tack :)
  • Kasperina

Jag fick en störtblödning (färskt blod) med klumpar dagen efter ett vul i v9. Var helt övertygad om att det var kört, men nytt vul visade att hjärtat slog och fostersäcken var rund och fin. Så tidigt är det svårt att urskilja detaljer så de kunde inte säga var blödningen kom ifrån, men misstänkte att det skulle kunna vara moderkakan som satt lågt och blödde i kanten.
    Jag blödde som kraftig mens i 4 veckor och sen lite mindre i ytterligare två, sen upphörde blödningarna. Dottern är nu 3,5 år.
    Det var fruktansvärt de första dagarna, sen vande jag mig lite vid ovissheten. Det knäckande är ju att de inte kan se om något håller på att hända, utan bara vad som händer just nu. Så vet man inte varifrån blodet kommer så vet man heller inte hur stor risken är att det går illa. Det som är positivt i ditt fall är att det är gammalt blod som kommer, det brukar vara ett bra tecken

• BeautifulMoments

Jag gjorde VUL i tisdags i v 8+1 och fick se ett lagom stort foster och pickande hjärta. I fredags fick jag en mini blödning med brunt blod. Dock så lite att det omöjligt är missfall och har inte kommit mer Sen dess. Jag börjar undra om VUL kan reta och ge blödning?

My life, My choice!
  • Misscaswell

Jag hade 2 eller 3 rätt kraftiga blödningar (som RIKLIG mens) med färskt blod och klumpar under tiden v 8-12, men både bebis och jag mådde ändå prima hela graviditeten och nu ligger han här bredvid mig och är en knubbig liten 9-månaders. Alla blödningarna följdes av bruna flytningar i några dagar, antar att kroppen "rensar ut" allt blod från blödningen. Väldigt oklart vad det berodde på.

• Otit
    Danica87 skrev 2016-07-03 11:35:33 följande:

Är gravid i vecka 10 (9 + 3) med första barnet.

I onsdags var jag på ett tidigt ultraljud där min make och jag fick se fostret och fostrets pickande hjärta. Hoppet växte och tänkte att detta kommer gå vägen :)

I fredags kväll upptäcker jag vid toalettbesök att mina trosor är fulla av brunt, mörk brunt blod. Hade inte ont eller så. Får panik och åker med min make till gynakuten. Där får vi besked att de inget kan göra, de vill inte undersöka mig iom att det såg bra ut på ultraljudet häromdagen. Istället säger de att jag ska avvakta på att blödningarna avtar eller tilltar :/ På kvällen minskade det bruna blodet, kom fortfarande på toapappret.

Igår så blev det till en början ljusbrunt/brunt på toapappret. Sedan efter en promenad ute så kom det mer brunt blod tillsammans med mörkbrunt. Skulle säga att mängden är så pass mkt trosskydd eller binda behövs men sen blir inte den full eller hur man ska säga. Efter det minskade det hela, men idag blir det fortfarande brunt på pappret när jag torkar mig samt lite brunt blod i trosan. Blodet känns väldigt torrt eller hur man ska säga.

Har haft molvärk och ont i nedre delen av ryggen. Dock har jag haft detta sedan flera veckor tillbaka och värken har inte tilltagit (än iallafall)

Ska på inskrivning hos bm på tisdag och ska få ett till ultraljud då. Känns som en evighet bort. Just detta är som ett ingenmansland. Vet inte om detta är ofarligt eller början på missfall :(

Ursäkta för långt inlägg! Förstår der är svårt att säga hur detta slutar, men lite av era erfarenheter vore toppen. Oavsett solskenshistorier eller där det slutade i missfall.

Är i vecka 8+2 nu men fick bruna flytningar i vecka 6+0. Som höll i sig i cirka fyra dagar. Först var det ändå mycket bruna flytningar, men sen så att jag bara behövde trosskydd. Blev först jätteledsen och tänkte att det var kört. Men sedan dess har det inte kommit något mer, och så vitt jag vet är jag fortfarande gravid. Ska på vul nästa vecka och hoppas få se ett hjärta och en frisk böna då. På kvinnokliniken trodde dom inte att det var missfall eftersom det var så pass lite, utan smärta. Och inget färskt blod eller klumpar.
  • Danica87

Har inte varit inloggad här sen i somras. Tänkte uppdatera och kanske skänka hopp till andra som just nu är i samma situation som jag var i då :)

Det blev barn, en underbar liten pojke som föddes för drygt 2,5 månad sedan. Den finaste människa jag mött!

Dygnen fram till ultraljudet vad mardrömslika, låg och grät i princip konstant. Sen var jag ändå orolig för allt möjligt resten av graviditeten, men så är jag en onödigt orolig person också

• Otit
    Danica87 skrev 2017-04-19 19:22:53 följande:

Har inte varit inloggad här sen i somras. Tänkte uppdatera och kanske skänka hopp till andra som just nu är i samma situation som jag var i då :)

Det blev barn, en underbar liten pojke som föddes för drygt 2,5 månad sedan. Den finaste människa jag mött!

Dygnen fram till ultraljudet vad mardrömslika, låg och grät i princip konstant. Sen var jag ändå orolig för allt möjligt resten av graviditeten, men så är jag en onödigt orolig person också

Härligt!! Stort grattis till pojken!! Jag födde också för cirka 2 månader sedan! Så gick bra för mig också :)
  • Danica87
    Otit skrev 2017-04-19 21:13:07 följande:

Härligt!! Stort grattis till pojken!! Jag födde också för cirka 2 månader sedan! Så gick bra för mig också :)

Vad underbart, grattis :)
Svar på tråden Missfall, eller kan det finnas hopp?