Fröken W skrev 2016-07-03 14:50:30 följande:
Jag förstår absolut att ni båda vill vara med på ultraljudet. Men ska det vara möjligt så måste ni nog antingen byta datum eller försöka hitta någon som kan vara med barnen.
Att de har som regel att barn inte får vara med vid ultraljudet har ju sina anledninga. Framför allt är det ju en avancerad fosterdiagnostisk undersökning där barnmorskan behöver kunna koncentrera sig ordentligt för att kunna se allt och minimera risken för att missa något. Även du och pappan behöver kunna lyssna på vad bm säger utan distraktion från de andra barnen. Men allt det är du ju säkert fullt medveten om.
Sen kan det ju, precis som du skriver, vara svårt för barnen att ta in och förstå om det skulle visa sig att något är fel på bebisen. Även för er kan det ju vara svårt att ha de andra barnen med om det skulle vara något på tok.
Hade jag varit i samma sits som du så hade jag försökt hitta ett nytt datum för ultraljudet när det var möjligt att få barnvakt.
Hoppas det löser sig!
Jag har varit med om ett RUL där vi fick ett besked av det slag ingen vill ha. Vi fick vårt barns dödsdom.
Det var oerhört traumatiskt för oss som föräldrar -och hur det hade varit för ett eventuellt närvarande syskon vill jag inte ens tänka på. Jag hade inte kunnat hålla tillbaka mina känslor i den stunden hur gärna jag än hade velat. För ett syskon hade det blivit en väldigt skrämmande upplevelse att se sina föräldrar totalt tappa fattningen och gråta och skrika av chock och förtvivlan. Hur gärna man än vill, kan man inte ta sig samman i en sådan situation. Jag var totalt utom mig.
- Det finns en anledning till att inte barn ska vara med. Ja, eller egentligen flera anledningar. Jag hade stort stöd av min sambo när vi fick vårt chockartade besked - men jag hade ändå hellre varit där ensam än riskerat att utsätta ett eventuellt syskon för den situationen.