• Belliszz

Ultraljud med barnen med?

Vi har UL på torsdag och kan inte få någon att passa våra barn.
    Har en på 20 år en på 5 år och en på 10 år.
    Jag vill INTE lämna barnen själva eller låta 10 åringen passa sina syskon. Anser att de är ett ansvar som ett barn inte ska ta.

Men Östra Sjukhuset i Göteborg har att barnen INTE får följa med in.

Hur i attans löser man de?

Både jag och min man anser att detta är en sån stor eventuell allvarlig sak att vi båda ska vara med på. 

Har haft blödning med denna bebis samma med vår dotter. Där vi även fick åka in flera gång för hon slutade röra sig eller ja vi/jag kände inte henne röra sig på flera timmar.

Hur hade ni löst de?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-03 12:41
    Vår ena barn är 2 år inte 20
  • Svar på tråden Ultraljud med barnen med?
  • Belliszz
    Lowika skrev 2016-07-03 16:44:15 följande:

Ipad i väntrummet då..... 10åringen borde kunna hålla koll då om den inte är helt underbegåvad.

Har ingen Ipad eller Tab. 5 åringen är nog att ha ögonen på haha. Så vi får se med 2 åringen :D 
  • mammalovis

Att få barnvakt till tre barn kan ju vara tufft, men kan ni lyckas lösa det till 2-åringen som är det mest opålitliga elementet? De två äldre klarar ju lättare att sitta kvar i väntrummet tänker jag. Annars får ni väl sätta på en film på paddan till 2-åringen så h*n är uppslukad tiden undersökningen tar och pappan får kolla till barnen regelbundet. Ingen optimal lösning såklart, men andra lösningar är väl svåra att trolla fram.

• BeautifulMoments
    Belliszz skrev 2016-07-03 16:49:15 följande:

Har ingen Ipad eller Tab. 5 åringen är nog att ha ögonen på haha. Så vi får se med 2 åringen :D 

En Telefon med youtube då?
    My life, My choice!
  • mammalovis
    Belliszz skrev 2016-07-03 16:49:15 följande:
    Mobiltelefon då?
  • Belliszz
    mammalovis skrev 2016-07-03 17:05:31 följande:
    Mobiltelefon då?

Japp de är väl mer troligt att man har kan jag anse.

Vi får se med 2 åringen. Hon är oftast den som är lätt att ha med sig på MVC och sjukhus då hon nöjer sig med nappen snutte och knäet. Så hon är den lugna av dom så länge hon får vara med. Men att lämna henne med systrarna kan bli gråt skrik mm. Så får hoppas att BM kan säga okej att hon följer med.

• Belliszz
    BeautifulMoments skrev 2016-07-03 17:05:05 följande:
    En Telefon med youtube då?

Japp de är väl mer troligt att man har kan jag anse.

Vi får se med 2 åringen. Hon är oftast den som är lätt att ha med sig på MVC och sjukhus då hon nöjer sig med nappen snutte och knäet. Så hon är den lugna av dom så länge hon får vara med. Men att lämna henne med systrarna kan bli gråt skrik mm. Så får hoppas att BM kan säga okej att hon följer med.

• Voluptuous Shalimar

Svarar bara på ts: vi har närmaste släkt på 65 mils avstånd och hade bestämt att pappan skulle passa storasyskon när vi åkt de 4 milen till den klinik som gör ul. Men så erbjöd sig en kompis att passa storasyster så att pappan kunde följa med in. Annars hade vi som sagt delat på oss EFTERSOM SYSKON INTE FÅR FÖLJA MED IN. Svårare var det absolut inte. 

• EnAnonumius
    Belliszz skrev 2016-07-03 15:29:13 följande:

Jaså du håller på än.

Vad roligt för dig. Men du då kan du läsa ALLT jag skrev med och inte bara de du vill läsa.

Jag sa inte att ALLA skulle vara med och min fråga är till dom som har varit i den sitsen inte till er som har alltid haft barnvakt eller löst allt.

Men återigen du halkar in utan att ha läst eller ha någon hum om varför jag frågar!

Ha en trevlig söndag. Återigen HEJDÅ

Men du verkar ju knappast vara intresserad av en lösning.

Du har ju fått en massa förslag på lösningar men dem har du slagit ifrån. 
    Di själv återkommer ju med att du borde få ha med dig barnen bara för att "alla andra har fått det".

Kort sagt den ENDA lösningen du verkar vara intresserad av är att hur du skall tvinga in dina barn på undersökningen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Charlotte N

Ta med dig hela familjen. Kolla om det går att komma in allihop, går inte det så lämna barnen i väntrummet. Fungerar det inte får pappan gå ut och passa dem. Även om barnen får följa med in kanske det inte fungerar om de blir vilda. Det finns ingen som kan ge dig en lösning på detta, barn kan spåra ur när som helst, du får chansa.

• Nykär15

Jag tycker man får dela på sig om man inte kan få barnvakt. Har med UL på Östra och det står tydligt att man inte får ha barn med sig. Klart man vill gå in båda men då får man lösa det med vänner. Blir ju värre att gå ifrån de minsta barnen i ett väntrum, kan bli skrik och onödigt gnäll på plats. Så är väl bättre att lämna alla en stund hemma hos en kompis? 

• Belliszz

En räddning från ovan kom här idag.

En kompis kom hit och sa att han kan fika med barnen under UL. Får hoppas att den minsta kan vara med dom och fika.

Idag satt vi och kollade på Ul filmer på Youtube. Då lägger sig den minsta med huvudet på min mage och säger "mamma bebis" Och sen pussar och kramar.

Så tror att OM hon vägrar stanna med en nära kompis så kommer hon ta de lugnt när de är UL

• atea
    Fröken W skrev 2016-07-03 14:50:30 följande:

Jag förstår absolut att ni båda vill vara med på ultraljudet. Men ska det vara möjligt så måste ni nog antingen byta datum eller försöka hitta någon som kan vara med barnen.

Att de har som regel att barn inte får vara med vid ultraljudet har ju sina anledninga. Framför allt är det ju en avancerad fosterdiagnostisk undersökning där barnmorskan behöver kunna koncentrera sig ordentligt för att kunna se allt och minimera risken för att missa något. Även du och pappan behöver kunna lyssna på vad bm säger utan distraktion från de andra barnen. Men allt det är du ju säkert fullt medveten om.

Sen kan det ju, precis som du skriver, vara svårt för barnen att ta in och förstå om det skulle visa sig att något är fel på bebisen. Även för er kan det ju vara svårt att ha de andra barnen med om det skulle vara något på tok.

Hade jag varit i samma sits som du så hade jag försökt hitta ett nytt datum för ultraljudet när det var möjligt att få barnvakt.

Hoppas det löser sig!

Jag har varit med om ett RUL där vi fick ett besked av det slag ingen vill ha. Vi fick vårt barns dödsdom.

Det var oerhört traumatiskt för oss som föräldrar -och hur det hade varit för ett eventuellt närvarande syskon vill jag inte ens tänka på. Jag hade inte kunnat hålla tillbaka mina känslor i den stunden hur gärna jag än hade velat. För ett syskon hade det blivit en väldigt skrämmande upplevelse att se sina föräldrar totalt tappa fattningen och gråta och skrika av chock och förtvivlan. Hur gärna man än vill, kan man inte ta sig samman i en sådan situation. Jag var totalt utom mig. 

- Det finns en anledning till att inte barn ska vara med. Ja, eller egentligen flera anledningar. Jag hade stort stöd av min sambo när vi fick vårt chockartade besked - men jag hade ändå hellre varit där ensam än riskerat att utsätta ett eventuellt syskon för den situationen. 
  • Belliszz
    atea skrev 2016-07-04 20:52:11 följande:
    Jag har varit med om ett RUL där vi fick ett besked av det slag ingen vill ha. Vi fick vårt barns dödsdom.

Det var oerhört traumatiskt för oss som föräldrar -och hur det hade varit för ett eventuellt närvarande syskon vill jag inte ens tänka på. Jag hade inte kunnat hålla tillbaka mina känslor i den stunden hur gärna jag än hade velat. För ett syskon hade det blivit en väldigt skrämmande upplevelse att se sina föräldrar totalt tappa fattningen och gråta och skrika av chock och förtvivlan. Hur gärna man än vill, kan man inte ta sig samman i en sådan situation. Jag var totalt utom mig. 

- Det finns en anledning till att inte barn ska vara med. Ja, eller egentligen flera anledningar. Jag hade stort stöd av min sambo när vi fick vårt chockartade besked - men jag hade ändå hellre varit där ensam än riskerat att utsätta ett eventuellt syskon för den situationen. 

Beklagar.

Vid de läget ska inte ett syskon vara med.

Onsdagen innan midsommar var jag inne på KK för blödning. Och då jag är i vecka 18 men tyvärr inte känner min bebis rörelser så tydligt. De känns att något rör sig men inte om de är bebisen eller tarmarna. Så sa läkaren redan där till mig att min bebis var extremt spratlig och ser ut att må bra. Hen mätte och kollade då vi inte är hundra med grav veckan. Så sa hen de att Rutin UL kan dom säga lite mer exakt. Men vad jag kan se på min mage och på dom UL vi har gjort så är min bebis stor. Men då vågar inte sätta 100 vecka än. 

Nu har de löst sig. Tack vare räddaren i sista sekund :D Evigt tacksam. Vi kommer jo be om bilder mm så att barnen får se och var med på de sättet. Sen när de kommer till hjärtljud på MVC kommer 2 åringen få vara med. Har en BM som mer än gärna har vår dotter med. Hon frågar alltid tösa om något och för första gången kunde dottern säga BM:s namn. Vi känner ingen med de namnet i vardag. Så de är ett plus.

Nu vet jag inte hur vi kommer lösa de om hon inte vill vara med vår bekant. Vi får la fråga om hon kan följa med. Jag känner att de rör sig där inne. Känns typ som små illningar som kommer på olika ställen eller att någon rör mig fjäderlätt på magen. Svårt att beskriva. Dom andra två rörade sig mycket och de kändes.

• Belliszz
    Nu har de löst sig. Tack vare räddaren i sista sekund :D Evigt tacksam. Vi kommer jo be om bilder mm så att barnen får se och var med på de sättet. Sen när de kommer till hjärtljud på MVC kommer 2 åringen få vara med. Har en BM som mer än gärna har vår dotter med. Hon frågar alltid tösa om något och för första gången kunde dottern säga BM:s namn. Vi känner ingen med de namnet i vardag. Så de är ett plus.

Nu vet jag inte hur vi kommer lösa de om hon inte vill vara med vår bekant. Vi får la fråga om hon kan följa med. Jag känner att de rör sig där inne. Känns typ som små illningar som kommer på olika ställen eller att någon rör mig fjäderlätt på magen. Svårt att beskriva. Dom andra två rörade sig mycket och de kändes.
  • Voluptuous Shalimar
    Belliszz skrev 2016-07-04 22:17:01 följande:

Brukar tvååringen jämt få bestämma hur hon vill ha det? Ni säger inte till henne att nu gör vi såhär och därmed basta? Har en tvååring och hon blir helt galen om hon inte får som hon vill men det finns tillfällen då det helt enkelt inte går för sig att hon ska få göra på sitt sätt. Då är det vi som föräldrar som har den slutgiltiga talan.
  • Belliszz
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-07-04 22:33:40 följande:
    Brukar tvååringen jämt få bestämma hur hon vill ha det? Ni säger inte till henne att nu gör vi såhär och därmed basta? Har en tvååring och hon blir helt galen om hon inte får som hon vill men det finns tillfällen då det helt enkelt inte går för sig att hon ska få göra på sitt sätt. Då är det vi som föräldrar som har den slutgiltiga talan.

Jag anser mer så här att om man frågar BM om hon kan följa med de vill säga om hon gråter och får panik när man lämnar henne. Så kan man bara fråga. Säger BM nej. Ne då får hon vara med vår bekante. Alltså då är de inte hon som bestämmer utan man kollar alltid möjligheterna om hon kan följa med vilket blir lugnas. Men går de inte få vår bekante vara en pajas och göra något hon gillar till 100 haha. 

Att fråga är inte att gå emot eller att inte acceptera/respektera reglerna. De skadar inte att fråga. Skulle BM säger nej får pappa "som hon är minst pappig/mammig av" gå med henne till vår kompis och lämna henne. Detta är ENDAST något vi kommer fråga OM hon vägrar vara med kompisen och systrarna 

Vi kommer ha mobil med youtube, leksaker några, målarbok och kritor. Ja sånt hon älskar att leka med mm. 

De som är sagt är att vi kommer mötas i fiket och sitta där. Sen när de är ca 5 min kvar så smiter vi iväg. Brukar funka med att säga "mamma/pappa ska på toa kommer snart!" Och sen gå in och göra UL. Hon har ingen uppfattning om tiden så.

Tror de blir lättare än att dom ska vara i väntrummet och BM kallar på oss sen vi går.

• Angelinap

Respektera vården och reglerna. Jag förstår varför de finns. Man kan få fruktansvärda nyheter på ett ul. Vilket vi fick- barnet var missbildat. Inga syskon ska vara med om en sådan situation.

• Lia4
    Angelinap skrev 2016-07-04 23:43:05 följande:

Respektera vården och reglerna. Jag förstår varför de finns. Man kan få fruktansvärda nyheter på ett ul. Vilket vi fick- barnet var missbildat. Inga syskon ska vara med om en sådan situation.

Håller helt med. Tycker inte ens man ska fråga om barnen får tas med. Det står klart och tydligt att barn INTE ska vara med. Det borde räcka för att en vuxen människa ska förstå att det är så det är.

Verkar som att ni gör en lite stor grej av allt detta kring två-åringen ts. Nu har ni ju barnvakt. Låt barnet få vara med barnvakten den stunden ni är inne på ul. Svårare än så kan det ju knappast vara. Varför fråga om hon får vara med när hon ändå har barnvakt?
  • Voluptuous Shalimar
    Lia4 skrev 2016-07-04 23:56:39 följande:

Håller helt med. Tycker inte ens man ska fråga om barnen får tas med. Det står klart och tydligt att barn INTE ska vara med. Det borde räcka för att en vuxen människa ska förstå att det är så det är.

Verkar som att ni gör en lite stor grej av allt detta kring två-åringen ts. Nu har ni ju barnvakt. Låt barnet få vara med barnvakten den stunden ni är inne på ul. Svårare än så kan det ju knappast vara. Varför fråga om hon får vara med när hon ändå har barnvakt?

Precis så.

Jag undrar lite om man i detta läge tror att man är den första/enda som önskar få gå förbi reglerna. Och om man missar att personalen troligtvis inte är så förtjusta i att måsta vara regelpoliser och säga ifrån (till vuxna människor...)

Nu har tvååringen barnvakt och det ska väl inte vara upp till henne att bestämma om hon vill vara hos barnvakten i detta läge?
  • Belliszz

Tack för alla era tips :D

Nu har de löst sig med att en bekant kommer :D

Ha de så trevlig och tusen tack!

Hej då

Svar på tråden Ultraljud med barnen med?