• Mattenörd

Ta med barn till tandläkaren

Jag har fått kallelse till tandläkaren i slutet av veckan och undrar om det är någon som har erfarenhet av att ta med sig barnen till tandläkaren?

Jag är föräldraledig med en 6-månaders och storebror på 3 1/2 är också hemma nu över sommaren. Normalt sett har jag ett jobb där jag har möjlighet att gå ifrån på arbetstid så jag har ingen erfarenhet av hur man löser det när man är fl. Pappan jobbar till 17 på kvällarna (1 timme från tandläkaren) och sista tiden för dagen är 16.30. Eftersom det är semestertider får han inte ut nån ledighet om han inte ljuger och säger att han är sjuk vilket inte känns ok. Överlag är det väldigt svårt att hitta barnvakter på arbetstid. Känner ingen pensionär förutom svärmor som bor 140 mil bort.

Men frågan är ju egentligen om ni tror det funkar att ha med sig två barn eller om det upplevs som störande. Den lilla får i så fall ligga i babyskyddet och brukar inte skrika så ofta men kan så klart börja gnälla. Storebror brukar inte vara busig i såna miljöer men finns en risk att han ställer massa frågor när han funderar på vad de gör. Vet ju inte alls hur störande det upplevs..

• Svar på tråden Ta med barn till tandläkaren
  • Mattenörd

[quote=76764662][quote-nick]MyDestiny skrev 2016-07-03 19:45:12 följande:[/quote-nick]Om det inte är akut hade jag bokat om det till efter semestern[/

Jag har frisktandvård och det är sista besöket för den här perioden. Nån som vet om det fortfarande är "gratis" om man flyttar fram det två månader? Känns ju surt att betala 100kr/mån och bara få en enda undersökning. Behövde inte laga nåt sist men kan tänka mig att det behövs nu då jag haft en hel del småkaries innan och har varit gravid sen senaste undersökningen. Då vill jag inte behöva betala för det utöver det jag redan betalt via frisktandvården.

• enmamma

Mina barn har vid några tillfällen fått följa med till, tandläkare, läkare , och div andra ställen. 
    Ring och fråga i god tid innan.
    Med lite mutor och en padda borde ditt äldre barn hålla sig lugn och den lille gör nog ingen större skada i sitt babyskydd.

• Holma

Har haft mina med när dom var små både till tandläkare läkare o annat , har gått jättebra

• Sisisisi

Jag har samma ålderskillnad på mina barn och de har alltid följt med på vanliga undersökningar och det har gått jättebra. Att en 3-åring ställer lite frågor kan väl aldrig upplevas som störande? Det är ju bara roligt :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Carabellis kusp

Jag som tandläkare har inte alls ont av barn vid en undersökning. Många har med barn. Dock ser jag helst inte barn under behandlingar eftersom det kan verka skrämmande och påverka barnens framtida intryck av tandvården eftersom man inte hinner vara superpedagogisk och introducerande när man har en vuxen i stolen. Är man rädd bör man inte heller har med barn på undersökningen eftersom det är en sak som lätt överförs.

• tulip79

Jag hade med min ettåring på min årliga kontroll, inga problem. Lämnade honom hos svärmor veckan efter när jag skulle dit igen o laga hål. Tänkte det var svårt att ta hand om honom med slängar i munnen.

• Anonym (sunt förnuft)

Det är väl skillnad på att ta med en 5-åring och två som är i den åldern. Det kan bara bli totalt stök om du inte helt 100 vet att den yngre sover och den äldre går att hålla lugna.Om det inte är superakut så varför utsätta sig?

• Alvolina

Självklart ska du gå! Den lilla sitter i sitt babyskydd och den stora kan få en bok, telefon eller iPad att titta på under tiden. Din stora kan ge nappen eller en leksak till bebisen om hen börjar att gnälla.

Oftast är det en tandläkare och en tandsköterska i samma rum. Tandsköterskan stod och tittade och pratade med min 4 månaders när jag var hos tandläkaren. Min vilda 4-åring satt på en stol och småpratade lite och fick sedan uppvisat för sig hur en borr ser ut. Sköterskan visade även på en protes hur man borrar i en tand.

• Jill 79

Har haft ned mina flera gånger det har aldrig varit problem . När det varit bebisar i baby skydd har vår trevliga receptionist alltid erbjudit sig att passa om det varit vakna. De lite större barnen har snällt suttit på en stol och kollat på .

• pigglet

Mina barn har hängt med överallt. Tandläkare, frisör, sjukvård... Har funkat bra. Krisar det sig får bebisen sitta/ligga i knä en stund. En vanlig undersökning går ju jättefort.

• Mattenörd

De fick följa med. Det tog 20 minuter. Lillasyster satt i bilstolen och storebror satt på en stol och tittade. Han sjöng lite för lillasyster när de fick gå ut för röntgen. Tandläkaren verkade inte störd heller. Första delen av rotfyllningen görs när pappan har semester. Sen får vi hoppas han kan få ut lite ledigt till de andra två tillfällena..

• Virvlande

Jag är tandhygienist och det är vanligt att det följer barn med på undersökningarna. Har aldrig vart något problem. Frågor är bara kul. Vi brukar busa lite och kolla tillsammans om föräldern har några tandtroll, de tycker de flesta barn är väldigt kul. ;)

Perfekt om dom är två vid röntgen, då kan man be den stora att hålla koll på bebisen utanför dörren, haha, då känner dom sig behövda. Haha.

Sen är det säkert olika från behandlare till behandlande. Jag jobbar väldigt mycket med barntandvård så för mig faller sig allt väldigt naturligt. =)

Men du blir inte utslängd från försäkringen om du ombokar tiden till efter sommaren. Förhinder kan ju alltid dyka upp.

Svar på tråden Ta med barn till tandläkaren