• PatteRatte

Ultraljud v.12

Hejsan!

Jag har bläddrat bland trådarna som redan finns på FL men tänkte skriva ett eget inlägg för att få alla svar samlade ;)

Jag är gravid i vecka 12 och nu i veckan tänkte vi göra ett privat ultraljud eftersom landstinget inte erbjuder nåt förrän vecka 20.

Vi vill i princip kolla bara så att bebisen mår bra, att hjärtat slår osv.

Jag har ganska mycket överskottshud sen jag bantat i ca 2 år, väger nu ca 79 kg och är 166 cm lång. Finns väl även fett på magen.

Kan det bli ett problem för BM att se hjärtat osv tydligt?

Läst som sagt mycket på flera olika forum men får ingen klarhet i det hela :(

• Svar på tråden Ultraljud v.12
  • Charlotte N

Det står i pappren jag fått från ultraljudsbarnmorskorna att det kan försvåra undersökningen. Du får hoppas på det bästa helt enkelt!

• Eili

Jag har precis som du en del överskottshud efter en viktnedgång, även en del fett kvar på magen. Jag gjorde ett privat UL i vecka 14 och det var inga problem att se. Fick dock "lyfta upp" lite hängande hud under själva ultraljudet.
    Inte heller på RUL var det några problem att se bebisen och då behövde jag inte heller lyfta upp huden som jag har läst att andra behövt. 

Hoppas att det går bra för dig med :)

• PatteRatte

Åh vad skönt att höra! Hoppas på det bästa då ;)

Ska dit på onsdag så håll tummarna :)

• carolinheiner

Ja vart överviktig med sonen å gjorde då ell ul vid inskrivning i v 12/13.. Vägde då 100kg å är 158 cm. Å de va inga problem med att se :)

• PatteRatte

Tack för era svar!

Det gick faktiskt jättebra, inget problem alls med att ses bebisen! ???? ?

Svar på tråden Ultraljud v.12