• Anonym (orolig)

Kan man avstå från provtagning som socialen önskar?

Som rubriken. Alltså säga att man inte tänker ta proverna, för att man typ inte har några alkoholproblem? Och fortsätta som vanligt. Min sons pappa beter sig så, vi har separerat men han fortsätter dricka även när sonen är hos honom. Känner mig maktlös och orolig och det har jag sagt till socialtjänsten. Men han har sagt till mig att han inte tänker ta några prover. Väntar på besked från soc, de måste ju meddela mig hur de tänker och gå vidare med det här.  

• Svar på tråden Kan man avstå från provtagning som socialen önskar?
  • Anonym (S)

Inte utbildad, men jag kan tänka mig att han kanske kan neka men att det då kommer bli till nackdel för honom själv i så fall?

• Anonym (mia)

De kan inte fysiskt tvinga honom till det, men om det är en orosanmälan avseende barnet som utreds så är det ju definitivt till hans nackdel då han inte medverkar i utredningen. 

• Anonym (orolig)

Ja, socialen har redan frågat mig hur jag skulle ställa mig till eventuell ansökan om enskild vårdnad. Så de verkar förstå allvaret. Men som sagt inte han. Har för övrigt inget heller fungerande samarbete med honom kring vår son, jag vill och eftersöker men han avstår. Det vet socialen oxå om. Vad krävs egentligen för "övervakat" umgänge? Pappan kan inte fortsätta så här. Fattar inte att han orkar hålla på. 

• Anonym (orolig)

Ja, det finns en orosanmälan som avser sonens hemförhållanden hos sin pappa. 

• Anonym (Vet)

Det ser väldigt illa ut för pappan om han blivit orosanmäld och vägrar lämna prover. I mitt fall blev det att soc. krävde att barnen skulle bo hos mig på heltid för att de skulle lägga ner ärendet. Han fortsatte dricka...

• Anonym (orolig)

Precis vad jag oxå tänker, får se vad som händer.

• Anonym (Soc sekr)

Vanligtvis räknas en vägran som ett positivt provresultat. Med andra ord ses det som att han är i aktivt missbruk och detta är såklart något socialtjänsten har skyldighet att skydda barn från.

• Anonym (orolig)

Ska försöka få tag i en socialsekreterare imorgon och höra hur de tänker. Jag väntar redan på besked vilken sekreterare som handlägger vårt ärende. Denna väntan är urjobbig. Litar inte på den här mannen. Och nånstans förstår jag oxå att socialtjänsten nog oxå kommer undra om han döljer något om han nekar till provtagning. Vad behöver han vara rädd för om han inte har några problem?! 

• Anonym (?)

Klart man kan! Soc kan inte tvinga någon till något (om det inte handlar om LVM eller LVU). Inte ens när det gäller LVU kan man tvinga föräldrar till att medverka utan det blir bara att personen får ta konsekvenserna av att inte medverka.

Men varför fortsätter du att lämna ditt barn till en förälder som dricker alkohol när han har hand om barnet? Varför tar du själv inget ansvar och säger till pappan att du inte kommer att utsätta barnet för att vistas hos en pappa som super? Du själv brister ju i föräldraförmågan om du inte skyddar ditt barn och fortsätter lämna och utsätta barnet för pappans beteende.

• Anonym (orolig)

Har ganska nyligen fått reda på hur allvarlig situationen är, men han bara förnekar och socialen är ju inkopplad. Mig lyssnar han inte på. Han är så manipulativ och kan prata sig ur de flesta situationer. Behöver höra socialens åsikt innan jag vågar göra något. Han har ju inga problem säger han, så jag har ju litat på att pojken har det bra hos sin pappa. Fram tills nu. 

• Anonym (?)

Soc tittar ju på hur barnet har det och om anmälan nu gäller hur han har det hos pappan och det finns mycket oro kring situationen där så kommer de ju även att se det som att du brister om du inte är kapabel att skydda ditt barn från den skadliga miljön. Du kan ju inte avvakta och tänka att det är soc som får tala om för honom vad som gäller utan du ska själv ta ansvar. Låter ju nästan som att det är du själv som har anmält i hopp om att soc ska fixa problemet åt dig.

Hur gammal är sonen? Pratar du inte med honom och hör hur veckan har varit när han är hos pappa?

• Anonym (orolig)

Jag vill få hjälp av soc, inte att de ska fixa problemet åt mig. Sonen har särskilda behov p g a autism och jag behöver avlastning. Därför försöker vi ju dela på ansvaret, men vi har problem att samarbeta. Då får socialen hjälpa till. Idag fått veta att pappan inte tänker ta några blodprov, jag har inte pratat med soc, vill inte verka för angelägen. Fast jätte jobbigt att vänta på att de ska höra av sig till mig. Vill ju helst att han inte dricker när sonen är hos honom, men hur stoppa det? Var går socialens gräns kring detta tro? Pojken är 11 år. 

Svar på tråden Kan man avstå från provtagning som socialen önskar?