• Mancomb

Sköt dig och din familj, så sköter vi vår

Sambon och jag behövde större bostad, så vi sålde medans marknaden var het och köpte oss en större lägenhet i stan. Under tiden vi väntar på tillträde bor vi i en liten fritidsstuga. Det är supermysigt och passar vår lilla familj perfekt. Vi fick besök av polare som också har barn, och dem stannade ett par nätter. Jättekul att se våra barn interagera med varandra och leka. Killen i förhållandet är också rätt schysst och rolig... men den där morsan är ju inte klok. Hela deras besök har jag och min sambo fått höra jämföranden mellan vår son och deras son. När vår son är övertrött och gråter kommer direkt kommentarer och påståenden om att deras barn aldrig betett sig så där. Ibland plockar hon min son från min eller min sambos famn för att "visa hur man gör".

Min son är 9 månader, nyfiken som attans och vill hellre krypa omkring än att mysa i hennes famn, men då får vi höra att vår son "inte alls är mysig". Samtidigt betonar hon att hon är mamma till "ett snällt barn". Är inte alla barn snälla eller? Även barnvagnar ska jämföras och kommenteras. Vår är ju inte lika glassig som deras trendiga ohemult dyra vagn, och dem är så snälla som låter min son prova. Hela vistelsen har man bitit sig i tungan.

Det enda samtalsämnet som förs är ju såklart om barn, helst hennes, men ibland kan ju andras barn också få plats men enbart som måttstock för att understryka hur fantastisk just hennes barn är. Pratar man om något annat än henne, hennes insats som mamma eller hennes barn så slutar hon lyssna eller avbryter med en komplimang tillägnat henne själv eller en passivt aggressiv kommentar som indirekt ifrågasätter mig, min sambo eller vår son.

Hon går så långt som att rakt ut säga att hennes son är så snäll och rar för att han har så trygg och bra omgivning samtidigt som hon kräket ut sig kommentarer om att min son är orolig. Fyfan...

Vad ska man säga till en sådan människa? Nästa gång min son gråter och hon rullar med ögonen eller spyr ut en äcklig kommentar eller försöker ta honom ifrån mig vill jag bara säga "ta de lungt, sköt din egna familj, detta är min son och inte din!".

• Svar på tråden Sköt dig och din familj, så sköter vi vår
  • Långbenopluto

Ja, men säg så då! Man kan bara skylla sig själv när man låter nån annan behandla en så, för du måste stå på dig!

• Maddi

Jag hade sagt att hennes barn är välkommen att leka här, men jag tycker inte att kemin mellan dig och mig stämmer.

Då tycker jag att man är ärlig som person samtidigt som man säger det med respekt för den andra. man behöver inte sjunka själv till en barnslig nivå.

• Tuggben

Men herregud vilken människa! Förmodligen har hon aldrig fått känna sig duktig och nu när hon av slumpen fått snälla barn måste hon hävda sig för att få känna sig bra en stund. Bit ifrån och ignorera allt sånt efteråt. Säg att ni kan väl byta ämne och prata om nåt annat än barn?

• Kattflickan

Hon har antagligen dåligt självförtroende och är egentligen osäker i sin mammaroll. Jag har inte varit med om något lika illa men liknande. En tjej i en tidigare mammagrupp köpte en massa dyra, nya saker till sin bebis. Hon kritiserade mig öppet för att jag hade en begagnad vagn, jag svarade bara att min bebis aldrig klagat utan sover bra i den.

En kompis kommer ofta med väl inlindad kritik. Tydligen är vi taskiga mot sonen som inte låter honom ha en gåstol. Det är ju sååå kul för barnet. Jag har läst att gåstolar kan försena den motoriska utvecklingen och de innebär en risk i hus med olika våningar, som vårt hus och därför har vi inte skaffat någon. Jag har inte sagt något till vännen för det är deras ensak hur de gör med sitt barn.

Jag blir också irriterad när folk lägger sig i.

• mammalovis

En sådan människa hade jag helt enkelt inte bjudit hem igen. Varför tolerera att någon annan klankar ner på vad man gör. Bebisen blir inte lyckligare av att omges med dyra saker, det handlar ju endast om förälderns behov att visa upp en fin fasad utåt.

Sedan är bebisar olika punkt. Däremot kan det ju vara kul att prata utveckling just för att bebisars framsteg är så häftiga, men det gör ju ingen annan sämre för det. Visst jag har haft 2 barn som gått innan året, men det har ju ingen betydelse när de är några år äldre. Just nu får lilleman gärna vara liten ett tag till, även om alla framsteg är kul.

• Mancomb
    Scalaren skrev 2016-07-06 17:52:57 följande:

Ja, men säg så då! Man kan bara skylla sig själv när man låter nån annan behandla en så, för du måste stå på dig!

Jag hade gärna sagt något, men då det är sambons vän har jag bitit ihop, men har nu sagt till min sambo att jag inte tänker träffa människan igen.
Svar på tråden Sköt dig och din familj, så sköter vi vår