Sköt dig och din familj, så sköter vi vår
Sambon och jag behövde större bostad, så vi sålde medans marknaden var het och köpte oss en större lägenhet i stan. Under tiden vi väntar på tillträde bor vi i en liten fritidsstuga. Det är supermysigt och passar vår lilla familj perfekt. Vi fick besök av polare som också har barn, och dem stannade ett par nätter. Jättekul att se våra barn interagera med varandra och leka. Killen i förhållandet är också rätt schysst och rolig... men den där morsan är ju inte klok. Hela deras besök har jag och min sambo fått höra jämföranden mellan vår son och deras son. När vår son är övertrött och gråter kommer direkt kommentarer och påståenden om att deras barn aldrig betett sig så där. Ibland plockar hon min son från min eller min sambos famn för att "visa hur man gör".
Min son är 9 månader, nyfiken som attans och vill hellre krypa omkring än att mysa i hennes famn, men då får vi höra att vår son "inte alls är mysig". Samtidigt betonar hon att hon är mamma till "ett snällt barn". Är inte alla barn snälla eller? Även barnvagnar ska jämföras och kommenteras. Vår är ju inte lika glassig som deras trendiga ohemult dyra vagn, och dem är så snälla som låter min son prova. Hela vistelsen har man bitit sig i tungan.
Det enda samtalsämnet som förs är ju såklart om barn, helst hennes, men ibland kan ju andras barn också få plats men enbart som måttstock för att understryka hur fantastisk just hennes barn är. Pratar man om något annat än henne, hennes insats som mamma eller hennes barn så slutar hon lyssna eller avbryter med en komplimang tillägnat henne själv eller en passivt aggressiv kommentar som indirekt ifrågasätter mig, min sambo eller vår son.
Hon går så långt som att rakt ut säga att hennes son är så snäll och rar för att han har så trygg och bra omgivning samtidigt som hon kräket ut sig kommentarer om att min son är orolig. Fyfan...
Vad ska man säga till en sådan människa? Nästa gång min son gråter och hon rullar med ögonen eller spyr ut en äcklig kommentar eller försöker ta honom ifrån mig vill jag bara säga "ta de lungt, sköt din egna familj, detta är min son och inte din!".