• Anonym (Knepigt)

Varför är det vanligt att dem som har sjukpensionär har djuruppfödning eller t.ex tävlingsspringer?

Jag undrar om fler har sett ett samband mellan att vissa har sjukpension och har väldigt aktiva livsstilar med t.ex kattutställningar, hund uppfödning, att dem har hästar eller 4.o.m tävlar inom t.ex löpning eller bodybuilding? Går det alls att göra det? Jag blir förvånad när jag ser att fler av mina vänners vänner är i de situationerna. Jag trodde att om man fixar annat så mycket så måste man arbeta.

• Svar på tråden Varför är det vanligt att dem som har sjukpensionär har djuruppfödning eller t.ex tävlingsspringer?
  • Notetur Nomen
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-07-11 02:38:26 följande:

De finns de också. En gammal men lika aktuell artikel: www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lopning-som-smartlindring-inte-tillatet

Vill bara påpeka att det i din rubrik står att det skulle vara vanligt. Men senare i tråden ger du så mycket specifik information att det framgår tydligt att det är en specifik person du talar om.

Ska läsa artikeln sen, men här har du lite fakta om lss sålänge: www.1177.se/Ostergotland/Regler-och-rattigheter/Lagen-om-stod-och-service-till-vissa-funktionshindrade---LSS/

Förmodligen är det alltså frågan om en mental svårighet som inte har ett dugg med whiplash att göra.
  • Anonym (fxt)
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-07-07 10:32:18 följande:
    Deltidsarbete på en ridskola, assoistent på hunddagis el. dyl. eller kursledare på vuxenutbildningar där man får lön från en arbetsgivare borde väl fungera för dem?
    Kruxet för många med sjukersättning eller långvarig sjukpenning är att de ibland har bra dagar men ofta dåliga, att de inte kan styra över det och bestämma att "mellan 14 och 16 på torsdag ska jag må såpass OK att jag kan hålla i en utbildning" eller "mellan 10 och 12 vardagar orkar jag tillgodose 5-6 hundars behov". Att t ex ställa in en planerad egen tävling eller delegera uppgiften till nån annan eller skjuta upp det planerade till en annan gång är en sak, att ha ett arbete där man måste göra det förväntade på just den förväntade tiden är en annan,
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-07-11 02:38:26 följande:
    De finns de också. En gammal men lika aktuell artikel: www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lopning-s...
    En artikel om en person som antas klar av en fiktiv arbetsuppgift som består av att vända papper. Reglerna har ändrats och numera utgår man från arbeten som verkligen finns på arbetsmarknaden och som den som är sjuk har relevant utbildning för eller kan skaffa relevant utbildning för. 
    Det är liksom inte så att fysiskt funktionshindrade kan bli anställda som pappersvändande byråkrat/handläggare på någon myndighet/institution/ förvaltning osv utan att ha en relevant utbildning inom området typ socionom, ekonom eller annan högskoleutbildning.
  • Anonym (fxt)
    Anonym (Knepigt) skrev 2016-07-10 12:51:16 följande:
    Men samma människor fixar att få iväg barnen till förskola och skola vid rätt tid. De fixar att hämta. Att laga mat vid ungefär samma tidpunkter och att gå på tidsbestämda möten, på träningar och tävlingar som är tidsbestämda. Jag köper inte att man fixar allt man vill hela tiden men är för sjuk för att även fixa ett arbete några timmar per dag. En annan sak om de verkligen inte orkade vara så förbaskat aktiva varje dag.
    Menar du att dessa människor skulle ta den ork/förmåga/tid det tar att få iväg barnen till skola/förskola, fixa mat, hämta barnen från skola/förskola o s v och i stället jobba då? Och låta barnen och hemmet sköta sig självt?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (fxt) skrev 2016-07-11 13:07:09 följande:
    Menar du att dessa människor skulle ta den ork/förmåga/tid det tar att få iväg barnen till skola/förskola, fixa mat, hämta barnen från skola/förskola o s v och i stället jobba då? Och låta barnen och hemmet sköta sig självt?
    Det är väl så många tänker kanske de tänker att en det ska finnas en hjälp i hemmet som fixar städning, hämtar barn, läser läxor osv. bara så den med sjukdom ska kunna utföra arbetsuppgifter några timmar om dagen hos en arbetsgivare?
    När sjukersättning beviljas tas det hänsyn till både arbetsliv och privatliv för det är ju inte så att det är tänkt att de med sjukdom ska jobba ett antal timmar och resterande tid tillbringa utan att kunna göra vanliga normala hushållssysslor som att ta hand om hem och barn.
  • Anonym (Stig)

Jag känner en kvinna - 45 år. Hon är sjukpensionär (ja, det heter ju inte så numera).  Hennes man har en butik med fiskeredskap med mera. Hon står i butiken 12-18 på vardagar och mellan 10-13 på lördagar. Förutom det är kvinnan engagerad i flera föreningar där hon är sekreterare i en och kassör i en annan. Hon är sjukpensionär pga dålig rygg. Hon har helt uppenbarligen förmåga att arbeta. Men hon får "lön" från pensionsmyndigheten (eller är det försäkringskassan som betalar ut det nuförtiden?) och hennes man sparar in en lön för en anställd och får bättre lönsamhet i sitt företag. Jag kan inte tycka att det är OK. En annan - bara 37 år gammal - sjukpensionär pga reumatism - jobbar heltid i sin pappas firma med bl a löpande bokföring, varubeställningar, tidsbokninar med mera... Detta skulle omprövas för någon månad se och kvinnan föreslogs att arbetspröva - men då fick kvinnan ett nytt skov och det blev inget med det

• Aniiee
    Anonym (Stig) skrev 2025-08-03 18:59:15 följande:

Jag känner en kvinna - 45 år. Hon är sjukpensionär (ja, det heter ju inte så numera).  Hennes man har en butik med fiskeredskap med mera. Hon står i butiken 12-18 på vardagar och mellan 10-13 på lördagar. Förutom det är kvinnan engagerad i flera föreningar där hon är sekreterare i en och kassör i en annan. Hon är sjukpensionär pga dålig rygg. Hon har helt uppenbarligen förmåga att arbeta. Men hon får "lön" från pensionsmyndigheten (eller är det försäkringskassan som betalar ut det nuförtiden?) och hennes man sparar in en lön för en anställd och får bättre lönsamhet i sitt företag. Jag kan inte tycka att det är OK. En annan - bara 37 år gammal - sjukpensionär pga reumatism - jobbar heltid i sin pappas firma med bl a löpande bokföring, varubeställningar, tidsbokninar med mera... Detta skulle omprövas för någon månad se och kvinnan föreslogs att arbetspröva - men då fick kvinnan ett nytt skov och det blev inget med det

Grattis till veckans trådlyft.
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Goneril

Det går utmärkt att tipsa Försäkringskassan om misstänkt fusk. Detta kostar skattebetalarna åtskilligt varje år. Anmälan kan ske anonymt.Problemet är väl stt det inte finns så många arbeten som de fuskande kan utföra efter många år som sjukpensionärer, enkla arbeten försvinner ju mer och mer. Alla kan inte arbeta på Samhall och att köra ut mat till folk kräver körkort och det har inte alla.

• Goneril
    Anonym (abc) skrev 2016-07-07 06:40:32 följande:

Jag håller med dig till viss del både vad det gäller sjukpensionärer och sjukskrivning. Det är rimligt att det finns någon form av gräns för vad man ska kunna göra.

Samtidigt får man komma ihåg att en del av de som har sjukersättning idag fick den under 90-talet då sossarna förtidspensionerade hej vilt för att ta Sverige ur krisen och då var det helt andra villkor än idag.

I dag är det inte så lätt att bli sjukpensionär, särskilt när misstanke om fusk kan anmälas anonymt. Under 90-talet ville sossarna ville gärna visa att arbetslösheten sjönk, därför sjukpensionerades generöst. En politisk skönmålning inför kommande val.
  • Anonym (noname)

Jag har anonymt anmält en fuskande kvinna till FK. 45-årsåldern, hade arbetat på förskola, sjukpension i flera år pga  reumatisk värk och ryggproblem. Svårt att röra sig, gå, lyfta osv Men vi som bodde i närheten av hennes såg annat. Hon bedrev svarthunddagis, tog emot  fyra fem hundar hemma och gick obesvärat ut med dem på rastning och promenader. och höll alltså fyra fem koppel i sina "reumatiska" händer. Det här svartdagiset gav nog en god sidoinkomst  till sjukpensionen. Jag blev förbannad på fräckheten och arrogansen och anmälde till FK och Skatteverket.Det blev faktiskt räfst och rättarting allra först av skatteverket. Om kvinnan blev av med sjukpensionen vet jag ej för i och med skatteskandalen sålde hon och sambon huset och flyttade. Hoppas att hon fick en rejäl ekonomisk smäll. Det finns gott om försäkringsbedragare.

• Anonym (SA)

Klart de KAN arbeta, men de VILL inte! Allt annat är skitsnack! Det gäller bara att hitta rätt sysselsättning och det kanske inte är lika lätt. Klarar man av en kennel eller att ha 8 barn så klarar man absolut av ett vanligt förekommande jobb på arbetsmarknaden, möjligtvis med lite anpassning. Jag blev mer fascinerad över hur de har råd! Jag ställde ut katter ett tag och det är fan inte billigt att resa runt och spana på avelsdjur, betala för dem, importera, utställningspreppa, åka på utställningar. Det är fan inte billigt!

• Anonym (k)
    Anonym (SA) skrev 2025-08-14 19:30:43 följande:

Klart de KAN arbeta, men de VILL inte! Allt annat är skitsnack! Det gäller bara att hitta rätt sysselsättning och det kanske inte är lika lätt.

Nej, alla kan inte arbeta men visst det är ett stort problem att det faktiskt inte finns dessa anpassade arbeten som kunde gjort att vissa kunde arbeta lite
  • Anonym (SA)
    Anonym (k) skrev 2025-08-14 20:05:24 följande:
    Nej, alla kan inte arbeta men visst det är ett stort problem att det faktiskt inte finns dessa anpassade arbeten som kunde gjort att vissa kunde arbeta lite
    Så vad tjafsar du om, alla kan alltså arbeta?? 
  • felicityporter
    Anonym (SA) skrev 2025-08-16 00:30:22 följande:

Hur fan kan du läsa in det i vad vederbörande skriver? Hur är det med läsförståelsen?

Vissa KANSKE hade haft möjlighet att arbeta LITE, OM det fanns extremt jävla smala anpassade jobb för dem. Detta betyder inte att ALLA har möjlighet att arbeta. 

Varför är du avundsjuk på de som mår sämst i vårat samhälle?

• felicityporter
    Anonym (SA) skrev 2025-08-16 00:30:22 följande:
    Om läsförståelse tillhör någon av dina arbetsuppgifter föreslår jag att du ber din arbetsgivare om en anpassad tjänst då detta uppenbarligen inte är din starka sida.
  • Anonym (Tea)

Vet en kvinna som varit sjukpensionär så länge jag har känt henne. Nu är hon pensionär åldersmässigt men har under alla dessa år renoverat huset, rest, haft flera hundar, tagit hand om barnbarn m.m. Men ett arbete har hon inte klarat av sen hon var 50. Inte konstigt dessa människor på sjukpension inte blir betrodda. De ses som lata och är troligtvis det också. Har alltid den här kvinnan i huvudet när jag hör någon som är sjukpensionär. Ja jag tycker de är lata som lever på att andra arbetar och sliter. Nej, ta bort sjukpension och sätt dom med en sysselsättning de klarar. 

Svar på tråden Varför är det vanligt att dem som har sjukpensionär har djuruppfödning eller t.ex tävlingsspringer?