Har en bror med AS. Hur stor risk att mitt barn drabbas?
Hej! Jag och min man planerar barn och jag undrar som rubriken lyder. Jag har en bror med aspergers/Adhd, min pappa har definitivt drag av AS men ej diagnostiserad. Har en till bror som inte har AS och det har inte jag (eller min mamma) heller. Det är alltså 1 utav 3 av oss barn som fått diagnosen (troligtvis från vår pappa).
Min man har varken AS eller "drag" av AS (eller annat för den delen). Jag kan ändå inte låta bli att noja över detta..jag och min bror har ju nästan identisk genuppsättning. Någon som har barn och samtidigt syskon med AS? Vill höra egna erfarenheter då jag vet att det inte finns statistik kring detta.
Hur hemskt detta än kan låta vill jag inte skaffa barn om risken för ärftlighet är hög. Jag tror helt enkelt inte jag skulle klara av att hantera ett barn med AS (iallafall inte om det skulle yttra sig som det gjort på min bror, där han bland annat dagligen försökte döda mig och min bror genom utstuderade ondskefulla handlingar i samband med nästintill psykotiska tillstånd). Då väljer jag hellre bort chansen att få ett friskt barn. .