• ungmamma09

1 åring med astma

Hej, jag har en son på 1 år som vid 5 månaders ålder fick diagnosen astma. Underhållningsdos flutide 1 dos morgon, airomir 2 doser morgon och kväll samt montelukast på kvällen. Vid försämring får han flutide 2×2, airomir 2×4 och montelukast. Enda sedan han fick diagnosen astma har han svettats för minsta lilla aktivitet och blivit anfådd. Är de normalt? Kan ju knappt ha kläder på pojken då han typ flyter bort med kläder.

• Svar på tråden 1 åring med astma
  • Kasperina

Ta honom till astmamottagningen direkt! Medicineringen ska göra så att han slipper anfåddheten!

• Frontline

Låter jobbigt så ska ska han inte behöva ha det.
    Vi har 2 barn med astmaliknande symtom och vi fick låna en Pari Boy till ena pojken så han kan andas in adrenalin samt nån annan medicin jag inte kommer på namnet på nu men den har funkat bra.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ungmamma09

Han verkar inte medtagen eller besvärad när han blir anfådd men svettas någon kopiöst.

• ungmamma09
    Frontline skrev 2016-07-07 15:56:56 följande:

Låter jobbigt så ska ska han inte behöva ha det.

Vi har 2 barn med astmaliknande symtom och vi fick låna en Pari Boy till ena pojken så han kan andas in adrenalin samt nån annan medicin jag inte kommer på namnet på nu men den har funkat bra.

Har en nebula (samma som pari boy) med airomir och natriumklorid men verkar inte hjälpa då han svettas och blir en aning anfådd ändå.
  • Mamma76

Hej. Det är ovanligt att få astma -diagnos så tidigt, och det är ovanligt att medicinen inte hjälper. Därför kan det vara fel diagnos, och istället till exempel trakeomalaci eller bronkomalaci.

Både svettningen och astma-medicinen och fel diagnos måste tas upp med barnläkare snabbt. Varje gång han väser i andningen eller får andra problem att andas spå måste du ta honom till sjukhus snabbt om inte medicinen hjälper, eller ringa 112.

Svar på tråden 1 åring med astma