Vad ska chefen säga?!
Hej!
Jag och min man har precis fått veta att vi lyckades bli gravida på första försöket! Jag är i vecka 5, så det är väldigt tidigt än. Vi är superlyckliga men jag är väldigt nervös för jobbets skull. Det är så att jag bytt jobb, först i oktober förra året (bytte stad och jobb och på så vis hamnade vi närmare min mans familj och vänner och längre bort från min). Sedan bytte jag tjänst inom samma organisation nu i maj.
Vi har båda känt att vi skulle trivas bättre i den stad jag kommer ifrån, då vi kan köpa hus för samma pengar som vi köpt lägenhet för nu (Sthlm). Dessutom har vi börjat längta efter barn så pass mycket att vi ville sätta detta i första hand. Den senare tiden av mitt liv har jag prioriterat jobb/utveckling så mycket att jag glömt bort mig själv nästan.. Nu när vi dessutom lyckades bli gravida direkt så har vi tänkt köpa hus i min hemstad efter att barnet är fött och det innebär ju att jag behöver dels berätta att jag är gravid och ska bli mammaledig tidig vår -17, men också att jag inte kommer tillbaka sen (även om jag väntar med att säga det förstås). Jag hinner inte ens jobba ett år på det jobb jag har i dagsläget..
Något som bör tilläggas är även att min chef sa vid förhandlingen då hon erbjöd mig jobbet att hon inte vill att jag försvinner snabbt då jag gjort det på tidigare jobb. Nu hade ju inte vi börjat försöka när hon sa så, jag tackade ja till jobbet i april och vi kunde aldrig tro att jag skulle bli gravid redan på första ägglossningen efter p-piller (mindre än 2 veckor efter jag slutade). Jag tycker dock hon är en väldigt bra chef och både personlig och verkar tycka jag kan mycket. Hon har dessutom sagt att "tänk på det här om ni skaffar småbarn snart" när jag visade vårt nya bilköp. Men jag får dåligt samvete ändå för jag tror inte hon förväntar sig att jag REDAN NU ska ha barn och mina kollegor har sagt flera gånger att de är så glada att jag börjat...
Nu vill jag förstås höra vad ni skulle gjort i min situation. Ska jag berätta direkt i 13:e veckan? Jag misstänker att det kommer att synas på mig därefter. Och ska jag säga att det inte var planerat? Och när vi väl köper hus, ska jag berätta det då eller vänta tills jag fått nytt jobb i min hemstad?
TACK för att ni tar er tid att läsa allt detta.