• Anonym (Särbo)

Särbo med egna och bonusbarn

Visste inte vart jag skulle lägga tråden och kanske passar den inte under separation direkt. Men nyfiken på om det finns nån annan som lever som särbo med både gemensamma barn, egna barn ock bonusbarn? Hur funkar det rent praktiskt? Vi var särbos 1,5 år innan vi blev sambos och hade då barn på varsitt håll. Funkade jättebra, bodde 250 m från varandra och sågs ofta både med och utan barn. Nu har vi varit sambos i 3 år och hunnit få en gemensam son som är 1 år. Vi går nu i tankarna att bli särbos igen då vi vill ha samma glädje i förhållandet som förut och mycket vardagstjafs drar ner humöret. Vi älskar varann och vill gifta oss och fortsätta leva tillsammans men vi vill göra det på ett sätt där vi mår så bra vi bara kan! Vi har ganska olika tröskel kring städning osv bla och båda har barn sedan innan (samma ålder på dom också) vilket bidrar med en del konflikter också. Känner spontant att varsitt boende men va tillsammans på helger, käka middag ihop nån dag i veckan osv skulle passa oss bra. Få en lugnare vardag och ett eget space att dra sig undan till. Det fungerade jättebra sist men nu har vi ett gemensamt barn, så hur gör man man honom? Vill inte direkt att han ska bli ett varannan-vecka barn, dessutom är han för liten för att vara ifrån oss så länge. Vi kommer bo 5 km ifrån varandra.

• Svar på tråden Särbo med egna och bonusbarn
  • Anonym (Bökigt)

Det låter bökigt iom att ert barn är så pass litet, men bestäm vem av er som barnet ska bo hos stadigvarande och så kommer pappa och sover hos er ett par kvällar i veckan och varannan helg när han inte har sina barn och så sover ni hos honom kanske allihopa en av helgerna ni har era respektive barn samt ev någon kväll i veckan om det känns praktiskt möjligt.
    Kanske kan även han och hans barn sova hos er någon gång då och då om ni vill bibehålla den familjebiten så att säga.

Alt att ni ena helgen som ingen av er har era tidigare barn sover hos pappan och ena hos er. Ni märker nog vilket som är mest praktiskt.

Allra bäst tycker jag det vore om ni kan hitta bostäder närmare varandra, men det är ju inte alltid så lätt.

• FrökenCarlsson

Jag o min man är gifta o har gemensamt barn men särbos med varsitt tidigare barn. Funkar kanon för oss, vår lilla bor på ett ställe o där är vi alltid våra barnfria veckor, våra veckor med barnen är vi oftast "isär" veckodagarna (den lilla bor då lite både och, hur d passar sig) o helger o andra ledigheter är vi tillsammans allihopa.
    För oss funkar detta bäst för de stora barnen även om vi hade velat bo ihop. Men vi kommer vara särbo till våra stora barn blir ännu lite större.

• Anonym (farmor)

Låter bra!Verkar vara tufft i nya familjer,lättare att vara särbos,det håller kärleken levande.

• FrökenCarlsson
    Anonym (farmor) skrev 2016-07-10 13:46:47 följande:

Låter bra!Verkar vara tufft i nya familjer,lättare att vara särbos,det håller kärleken levande.

Ja kärleken absolut, men samtidigt har vi tagit detta beslut utifrån våra stora barn (lilla vet inte hur en kärnfamilj "ska" se ut), då det passar dom bäst.
    Man får anpassa sig!
    Tack!
  • Anonym (Särbo)

Vi har gjort slag i saken och snart är vi med två hem! Jag längtar faktiskt, känns helt konstigt men ska bli underbart att bara rå om sig själv igen. Vi har bestämt att bara flexibla kring lillkillen. Han lär ha sin bas hos mig (som bor kvar i gamla boendet) och sedan sova hos sin pappa som det passar :) Tror att lugnet kommer lägga sig över vårt hem igen! Bonusen och min yngsta är i völdigt mycket konflikter hela tiden så det ska bli skönt att kunna ha en lugn vardag igen.

Håll tummarna för oss! ????

• Anonym (Lillerik)

Min fru vill separera, vi har två barn tillsammans. Vi har inga konflikter utan hon vill ha mer egentid som det verkar. Jag har inte ens tänkt på särbo, det ska jag ta upp och se vad hon känner för det. För mig skulle det nog fungera bra också. Jag skulle även jag uppskatta egentid. Intressant om det funkar för er så kanske för oss.

• Anonym (Särbo)

Lillerik, om ni älskar varandra och bara behöver mer tid för er själva är särbo verkligen att rekommendera. Gärna bo nära varandra eftersom ni har barn ihop!

• Gaya

Hej!

vi går i samma tankar och vill så gärna höra hur det gått för er.
    vi har 6 barn varav 1 gemensamt.
    Våra andra barn kommer varannan vecka. Endast då vi har konflikter som börja tära sönder förhållandet.
    Logistiskt känns det dock så svårt med den lille.

tacksam för alla tips 🙏🏽

Svar på tråden Särbo med egna och bonusbarn