• GladSkitunge

Hur bli medlem i brf?

Hej! Jag har varit sambo i partnerns lägenhet sedan många år men han köpte den själv och står därför som ensam ägare. Jag har hjälpt till med att amortera och det har vi papper på mellan oss (som "lån" typ) men jag står alltså inte som ägare.

Nu är det massa tjafs och krångel med föreningen och jag blir bemött av ordföranden med "du är inte medlem" så jag har börjat se över möjligheterna att bli medlem i föreningen och kanske ställa upp i styrelsen till nästa årsmöte så tanterna inte kan bestämma helt själva längre.

Det verkar inte helt lätt, hur gör jag? Var måste jag stå som ägare? Banken har ju bara med lånen att göra, inte ägandefrågan? För banken hade vi nämligen kontakt med när jag amorterade och de ville inte hjälpa oss göra mig till delägare.

Egentligen behöver jag inte vara delägare för min skull, men jag antar att det krävs för att få bli medlem?

Nu är vi dessutom nygifta, om det påverkar?

Någon som kan hjälpa mig nysta ut det här?

• Svar på tråden Hur bli medlem i brf?
  • GladSkitunge

Jaha, jag kan inte stå på lånen då jag inte uppfyller bankens krav så att äga 50 % går inte. Menar ni att det måste vara exakt hälften? Jag tänker att det borde vara proportionerligt mot vad jag betalat liksom.

Eller att vi borde kunna stå som ägare båda två oavsett vems pengarna var och vem som har lånen?

Ja nu när vi är gifta borde det vara annorlunda juridiskt. Förstår inte hur krångligt det ska vara.. Jag har bott här och varit delaktig i många år men nu ska detta tas upp bara för att de kan.

Vi planerar inte ens att bo kvar länge till, men orkar inte med de här maktgiriga människorna ens året ut :/

• GladSkitunge

Jag får lusläsa stadgarna och se vad jag kan hitta! Trodde samma regler gällde alla föreningar när det gällde ägande..

• mammatill6

Nej det behöver inte va 50%. Ni kan fördela ägandet som ni vill. Men fortfarande kan inte makan äga mindre än han har lån för. Att du betalat på hans lån har inget med saken att göra.

• GladSkitunge

Ja den är kopplad till HSB på något vid men tror bara de är fastighetsvärdar eller så, har förstått att föreningen är typ fristående men ändå kopplad på något vis. Hur nu det är möjligt.

• Grande Rock

Ska ni inte bo kvar verkar det vara överkurs att försöka nästla in sig i styrelsen. Ta ett chill-pill och låt dem hållas. Lägg din energi på något som du får tillbaka av. 

Born to lose, live to win!
  • GladSkitunge
    Grande Rock skrev 2016-07-10 22:06:07 följande:

Ska ni inte bo kvar verkar det vara överkurs att försöka nästla in sig i styrelsen. Ta ett chill-pill och låt dem hållas. Lägg din energi på något som du får tillbaka av. 

Jo jag förstår vad du menar, men om vi ändå ska bo kvar i kanske 2 år så kan jag inte längre stå och titta på när de gör konstiga saker..

Vi är många missnöjda familjer som tillsammans ska försöka påverka och då behövs alla.
  • DaddyCool2

Varken styrelse eller bank kan lösa det här, det får ni göra själva.

Upprätta ett köpeavtal/gåvobrev där du köper/får en viss andel av din partner.
    Ger han bort förslagsvis 50% av BR till dig så kommer du bli medlem i föreningen.

Det där går att lösa själv men med tanke på frågeställningen är det nog bäst att ni tar hjälp av någon sakkunnig.

• DaddyCool2
    DaddyCool2 skrev 2016-07-11 09:42:38 följande:

Varken styrelse eller bank kan lösa det här, det får ni göra själva.

Upprätta ett köpeavtal/gåvobrev där du köper/får en viss andel av din partner.
    Ger han bort förslagsvis 50% av BR till dig så kommer du bli medlem i föreningen.

Det där går att lösa själv men med tanke på frågeställningen är det nog bäst att ni tar hjälp av någon sakkunnig.

Du blir medlem såklart först efter att du sökt medlemskap i föreningen med stöd av gåvobrevet/köpeavtalet.

Ni kan välja 1-99% ägarandel beroende på vad som passar er.

Det är inte styrelsen som är maktfullkomlig, din man har köpt något och bara för att ni gifter er och du har rätt till halva så innebär inte det att du blir ägare rent juridiskt.
  • Tretumsnyckel

Det är din sambo som avgör hur många % av "bo-rätten" till lägenheten, som han vill öerlåta till dig.

Jag står på 100% av bo-rätten till just min lägenhet, av samtliga föreningens 100 lägenheter. Men min äganderätt i föreningen är typ 0,45183829382%.

Jag kan välja att låta min partner stå för 50%, eller 30%, eller 90%. Det är mitt val. Sedan om jag vill ta emot pengar av min partner, eller ej, det är helt upp till mig.

• infochristina

I vår förening har inte varje medlem en röst utan varje lägenhet har en röst. Så i omröstningar har det ingen betydelse för dig

• DaddyCool2
    infochristina skrev 2016-07-11 09:55:53 följande:

I vår förening har inte varje medlem en röst utan varje lägenhet har en röst. Så i omröstningar har det ingen betydelse för dig

Och vi äger två lägenheter i en förening men det ger oss bara en rösträtt. Skulle däremot jag och frugan skriva oss på varsin lägenhet så skulle vi ha varsin röst.

Många föreningar har såhär för att inte någon ska kunna köpa upp flera lägenheter och på så vis kunna kontrollera föreningen (om det är en förening med få medlemmar.
  • MR Xyz

Många styrelser i brf känner inte till det juridiska runt sambor/gifta mm. Den som varaktigt sammanbor med en medlem åtnjuter i stort sett samma rättigheter/skyldigheter som medlem utan att behöva ansöka om medlemskap. Du har nämligen rätt att agera ombud för din partner enligt lag. Om jag kommer ihåg rätt regleras detta i lagen om ekonomiska föreningar, men jag törs inte garantera att det är där det står. Detta innebär bland annat att du kan gå på årsstämma utan din partner och rösta i alla ärenden utan att ha med dig fullmakt.

Däremot kan det bli lite klurigt med styrelsepost.

MEN, den enklaste lösningen är att du skriftligen ansöker om medlemskap i föreningen. Du behöver inte ens äga någon del av lägenheten. Styrelsen har ingen rätt att neka dig medlemskap eftersom du varaktigt sammanbor med en medlem.

• MR Xyz

Tillägg till: "Du behöver inte ens äga någon del av lägenheten. Styrelsen har ingen rätt att neka dig medlemskap eftersom du varaktigt sammanbor med en medlem."

Detta gäller om inte annat står i föreningens stadgar. Det finns föreningar som kräver att man äger en andel i lägenheten.

• MR Xyz

Hur skriver jag egentligen.... Får skylla på att jag skriver på mobil. "Utan att ha fullmakt" ska vara "men inte utan att ha fullmakt". Två viktiga ord försvann där.

Har läst igenom mitt inlägg igen och ser inget annat fel. Beklagar att jag skriver som en kratta.

• ardath bey
    MR Xyz skrev 2016-07-11 10:17:32 följande:

Många styrelser i brf känner inte till det juridiska runt sambor/gifta mm. Den som varaktigt sammanbor med en medlem åtnjuter i stort sett samma rättigheter/skyldigheter som medlem utan att behöva ansöka om medlemskap. Du har nämligen rätt att agera ombud för din partner enligt lag. Om jag kommer ihåg rätt regleras detta i lagen om ekonomiska föreningar, men jag törs inte garantera att det är där det står. Detta innebär bland annat att du kan gå på årsstämma utan din partner och rösta i alla ärenden utan att ha med dig fullmakt.

Däremot kan det bli lite klurigt med styrelsepost.

MEN, den enklaste lösningen är att du skriftligen ansöker om medlemskap i föreningen. Du behöver inte ens äga någon del av lägenheten. Styrelsen har ingen rätt att neka dig medlemskap eftersom du varaktigt sammanbor med en medlem.

Kan du ange vilken lagparagraf du stöder dig på nu?
  • MR Xyz

Bostadsrättslag 9 kap

12 § Bestämmelserna om en förenings ledning i 6 kap. lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller i fråga om bostadsrättsföreningar med följande undantag:

1. Av styrelsens ledamöter skall alltid minst två eller, om styrelsen består av mindre än fem ledamöter, minst en väljas på föreningsstämma.

2. Om inte något annat har bestämts i stadgarna, kan bostadsrätts- havarens make eller sambo vara styrelseledamot eller suppleant för styrelseledamot, även om maken eller sambon inte är medlem i föreningen.

3. Bestämmelserna om verkställande direktör gäller inte

Notera punkt 2. Jag hade fel angående styrelsepost. Om inte annat står i stadgarna kan sambo inneha en styrelsepost.

Samma lag och kap

12 § 4. Endast medlemmens make eller sambo eller en annan medlem får vara ombud, om inte något annat har bestämts i stadgarna. En medlem som är juridisk person får företrädas av ett ombud som inte är medlem, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Ingen får som ombud företräda mer än en medlem, om inte något annat har bestämts i stadgarna.

Har inte tid att leta mer i lagarna, men om en sambo kan inneha styrelsepost och får företräda lägenhetsinnehavare på föreningsstämma vore det konstigt om denne inte kan företräda lägenhetsinnehavaren gentemot styrelsen i vardagen.

Obs! Detta gäller så länge stadgarna inte säger annat.

• ardath bey

Tack. Jag tänkte på det du skrev om rätt till medlemskap i egenskap av sambo/make men utan att äga bostadsrätt i föreningen. Jag hittar inte den rätten i lagen.

• MR Xyz

Ah. Det fanns ett fall för ca 10 år sedan. Det gällde en förening som krävde att båda sambos skulle stå som ägare på papperet för att båda skulle få vara medlemmar, men tingsrätten(?) (högst osäker på om det var tingsrätten) kom fram till att om bostaden var införskaffad för gemensamt bruk så spelade det ingen roll vem som står som ägare. Båda hade rätt att vara medlem. De som tog detta vidare vägrade skriva över 1% på den andra sambon av princip då föreningen, med stöd av lag och stadgar, ville ha en avgift för att uppdatera ägarandelarna i medlemsförteckningen.

Det finns alltså inte i lagen utan är en tolkning som gjordes. Jag kan ha missat nya sådana fall och det kanske skulle bedömas annorlunda idag, specielllt med en uppdaterad lag nu den 1 juli. Är inte insatt i de ändringar som har gjorts i lagarna.

• Noname00

Varför vill man bli medlem i en bbrf där man inte ägen en lägenhet eller en del av en lägenhet?

Svar på tråden Hur bli medlem i brf?