• Anonym (Ligga)

Vill inte vara otrogen men vill ligga med andra

Jag verkligen älskar min partner. Det är en fantastisk person och jag trivs verkligen med vårt liv tillsammans, jag vill absolut inte mista det vi har.

Jag är däremot en väldigt sexuell person och jag blir liksom inte nöjd med enbart min partner. Jag gillar spänningen i nya kontakter, flirten och allt som kommer därtill. 

Min sambo skulle aldrig låta mig leka på sidan av vårt förhållande eftersom personen är otroligt monogam och förväntar sig att jag också är det. Jag vill inte vara otrogen men känner mig samtidigt inte nöjd och kan ärligt erkänna att jag har trampat halvsnett under vår tid tillsammans.

Hur gör man? Det skulle såra min partner bara av att jag yttrade att jag hade de här känslorna.

• Svar på tråden Vill inte vara otrogen men vill ligga med andra
  • Anonym (-)

Orättvist??? Är det orättvist att partnern inte låter en ligga runt bara för att man är en väldigt sexuell polygam?

Jag är också en väldigt sexuell person men jag har aldrig haft sex i hela mitt liv. Är det också orättvist?

Är partnern med på det, fine, men om inte så gör slut ellet stanna kvar och gilla läget. Det är ingen j-a mänsklig rättighet att få knulla runt när man är i en relation.

• Kråkungen
    Anonym (D'archangel) skrev 2016-07-11 12:31:47 följande:

Så oerhört bekvämt att få sitt omättliga bekräftelsebehov omvandlat till en sexuell läggning. Åh, du vackra nya värld 2016. 

OM det vore så att det gick att knulla runt utan att såra någon så skulle alla göra det, tro mig. Hur monogam en person än påstår sig vara så funderar hen dagligen på hur fint det skulle vara att få ligga med andra attraktiva personer. De flesta av oss lever inte ut detta på grund av de konsekvenser det skulle få, speciellt när vi är i en parrelation. En del av oss bryr sig inte om konsekvenserna på samma sätt och gör det ändå. Förr pratade man om lösaktighet, nu har det slentrianmässigt börjat kallas för polyamori. 

Ingen människa är "bygd" för parrelationer. Det är något man måste jobba på. Alla blir kåta på andra utanför relationen. 

Det finns en massa olika normer och värderingar i samhället som reglerar bland annat hur vi agerar sexuellt. Det är fråga om tysta överenskommelser som ser till att en viss ordning uppehålls så att samhället blir någorlunda förutsägbart och möjligt att leva i. 

Att vilja äta kakan och ha den kvar är ett problem som uppstår först när man inte inser att de här överenskommelserna finns och att de har sina fördelar. Och när man inte inser att vissa uppoffringar som man måste göra och som i stort sett alla gör. Att det blir ett personligt problem att man fått allt man kan förvänta sig men vill ha mer, det är något väldigt typiskt för vår tid. Alla sex- och samlevnadsforum på nätet svämmar över av trådar där någon försöker bibehålla en parrelation och samtidigt vara promiskuös. Argumentationen är skrämmande ofta att man har *rätt* att få allt det där omöjliga eftersom man måste få vara sig själv. 

Det som normalt skulle kunna stanna vid fantasier och drömmar blir till ett problem. "Jag VILL det här, men jag kan inte göra det!". Ok, liksom. Det är som att göra det till ett problem att man inte har pengar nog att åka till Hawaii. Har det blivit outhärdligt att vilja ha något man inte kan få? 

Tror att vi behöver tänka efter båda en och två gånger när vi försöker skriva om spelreglerna för att flytta fram våra positioner i en parrelation. Förtroendet förbrukas snabbt.

strangertown skrev 2016-07-13 08:42:36 följande:
    Du illustrerar med skrämmande träffsäkerhet hur obekväm en osäker person blir i komplexa situationer, särskilt situationer du själv brotta(t)s med men förtryckt dina känslor kring och klappat dig själv på axeln för att du lyckats sitta kvar på din moraliskt höga häst. Grattis, du kan ansluta dig till alla homofober, principen är densamma.

Vi lever i en moraliskt uppluckrad tid när det kommer till sexualitet. Det är något bra. Vi får bestämma vår egen sexuella moral och söka oss till de som delar dem. Detta beror på att sexuell moral inte angår någon annan än de man har sex med. 

Trots detta vill du slå ner på någon som är öppen med sina känslor och brottas med en tematik som jag sätter pengar på att du själv brottats med. Du slår ner på samma sätt du slagit ner på dig själv för du skulle inte stå ut med att någon lever ut det du själv avstått ifrån. Det skulle göra för ont. Rätta mig om jag har fel.

Sluta haspla ur dig klyschor om att äta kakor och dåliga jämförelser med oemotionella ting som resor till Hawaii.

Bry dig du om ditt och om du provoceras av denna TS förslår jag att du djupt och ärligt frågar dig själv varför.
    Så himla bra svar, strangetown!! Exakt så.
  • Kråkungen
    Anonym (-) skrev 2020-02-22 14:59:45 följande:

Orättvist??? Är det orättvist att partnern inte låter en ligga runt bara för att man är en väldigt sexuell polygam?

Jag är också en väldigt sexuell person men jag har aldrig haft sex i hela mitt liv. Är det också orättvist? 

Är partnern med på det, fine, men om inte så gör slut ellet stanna kvar och gilla läget. Det är ingen j-a mänsklig rättighet att få knulla runt när man är i en relation.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på här, men det enda stället jag ser där det pratas om orättvisa är där ts tycker att det är orättvist att kalla henne för slampa... Och ja, iaf om det var menat som skällsord (vilket det ju ganska uppenbart var i det aktuella inlägget) så är det orättvist. Hon HAR ju inte knullat runt - hon har inte gjort NÅGOT som hon och partnern inte är överens om... att hon sen, som många av oss, inte är monogam, och inte förstår monogami ska hon ju inte trashas för, eller hur?

Fast nu var det väl inte det du vände dig mot, utan snarare att det skulle vara orättvist att man inte får knulla runt när man är i en relation. När det gäller det håller jag helt med dig.

När det gäller att det skulle vara orättvist att vissa får sex medan andra inte får det, slutligen, så tycker jag att det i allra högsta grad är orättvist... men det är ju mer LIVET som är orättvist, inte att nån speciell person är orättvis.
  • Anonym (-)
    Kråkungen skrev 2020-02-22 16:55:58 följande:

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på här, men det enda stället jag ser där det pratas om orättvisa är där ts tycker att det är orättvist att kalla henne för slampa... Och ja, iaf om det var menat som skällsord (vilket det ju ganska uppenbart var i det aktuella inlägget) så är det orättvist. Hon HAR ju inte knullat runt - hon har inte gjort NÅGOT som hon och partnern inte är överens om... att hon sen, som många av oss, inte är monogam, och inte förstår monogami ska hon ju inte trashas för, eller hur?

Fast nu var det väl inte det du vände dig mot, utan snarare att det skulle vara orättvist att man inte får knulla runt när man är i en relation. När det gäller det håller jag helt med dig.

När det gäller att det skulle vara orättvist att vissa får sex medan andra inte får det, slutligen, så tycker jag att det i allra högsta grad är orättvist... men det är ju mer LIVET som är orättvist, inte att nån speciell person är orättvis.

Du har rätt, jag som läste slarvigt. Tolkade det som om att att det var orättvist mot ts att hon inte fick ligga runt när hon har en partner som motsatte sig det. Slampa är inte vad jag avsåg. Är man inte i en relation tycker jag det är ointressant hur många man ligger med.

Och ja, Livet är orättvist i många avseenden och det var det jag ville få fram.
  • Anonym (Du är bra)

Hejsan 

ville bara tillägga att du är inte alls konstig. Det är fullt normalt och du är ingen slampa eller dylikt som vissa hemska kommentarer påstår här. Känslor är tillåtna och det gör ingen till en slampa, ordet slampa är inte ens något jag tycker borde användas. 

du är bra som du är och jag förstår dig. Jag känner samma sak och vet ej vad som är rätt eller fel att göra. kanske är det så att man aldrig riktigt kan få allt? Alltså att väljer man att göra slut förlorar man kärleken i sitt liv men är man ihop kommer man alltid sukta detta och så är det bara? Skriv gärna om du kommit fram till något mer. 

jag är också kvinna snart 30 år. 

• Anonym (Man)

Ligger du med någon utan din partners tillåtelse är du otrogen - är du otrogen bör du fundera om ni ska vara tillsammans. Jag kan ändå tro och se att det kan finnas möjlighet att ligga med andra med ens partners tillåtelse. Dialog om hur man vill ha det, vad får du ut av det och vad får din partner ut av det? 

• Anonym (Gråskala)
    Anonym (Acke) skrev 2016-07-13 20:41:03 följande:

Fattar inte. Vadå "trampat halvsnett"?

Vad innebär det, och vet partnern om det?

Om det är vad jag tror har du ju redan gått över gränsen, och då är det ju bara att fortsätta. Kan ju varken bli bättre eller sämre.

Måste vara skönt med så svart-vit världsbild och kategorisering. 
  • Kunniglingvist
    Anonym (Ligga) skrev 2016-07-14 06:31:21 följande:

Nej, en paus är för mig samma sak som att göra slut.

Inser ju att vi behöver ta ett långt snack, men jag vågar inte riktigt för jag är rädd för vart det snacket kanske leder.

Jag kan känna igen mig i dig. Man kan inte gärna rå för vad som tänder eller upphetsar en. Men sedan får man fråga sig vad som är fantasi och vad som är verklighet. Kan du leva med risken att tappa din partner som du verkar ha en fin relation med? Jag har full förståelse att det känns svårt. Å andra sidan kan du leva ett långt liv utan att tillåta dig den där kicken som du vill åt? Lite tveksamt kanske?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ligga) skrev 2016-07-11 10:41:12 följande:

Jag kan verkligen inte tänka mig att leva tillsammans med någon annan, så jag vill ju inte göra slut. Och nej, jag kommer inte vara otrogen. Det får stanna vid flirtar, men jag tycker det är tråkigt att det är så. Jag är nog inte byggd för att vara monogam egentligen.

Då får vi hoppas din kvinna känner in eller känner på sig ditt flirtande och ditt fokus på andra kvinnor och din starka drift att ligga runt med alla andra kvinnor. Och att hon därmed när hon tydligt sagt hon vill monogamt tar ut en skilsmässa. Du har i ditt inre kontrakt ändrat era förutsättningar på egen hand. Bakom rygg. Kanske har din kvinna redan separerat från ert skenheliga förhållande? Tråden är från 2016. 

Min morsa skilde sig från min styvpappa som visserligen bedyrade sin kärlek och var förstående till tusen, men som med sin blick alltid jagade andra kvinnor. Var oxå creepy mot mina väninnor som jag tog hem till oss. Och i kyrkan märkte flera av. Vi fick veta han jagade konfirmander där med konstiga förslag om aktiviteter. Eller bytte e mejl adresser överallt. Morsan märkte oxå han hade skumma saker för sig framför datorn när hon gick med mjuka tofflor på. En gång såg hon live sex med en thailändska på över kamera, en annan gång med en amerikanska. På natten ja. Ja, det blev ju droppen. 

• Anonym (Tina)
    Kunniglingvist skrev 2022-10-18 00:15:04 följande:
    Jag kan känna igen mig i dig. Man kan inte gärna rå för vad som tänder eller upphetsar en. Men sedan får man fråga sig vad som är fantasi och vad som är verklighet. Kan du leva med risken att tappa din partner som du verkar ha en fin relation med? Jag har full förståelse att det känns svårt. Å andra sidan kan du leva ett långt liv utan att tillåta dig den där kicken som du vill åt? Lite tveksamt kanske?
    Näe min styvpappa som syrran och jag gilla kunde inte hålla sexandet i styr. Jagade andra kvinnor konstant, fast han älskade oss. När de separerat har jag hört han dejtar på nätet (en gång stötte han ovetandes på en kompis till mig, åh va pinsamt för mig), reser överallt och tar in på hotell bara för att knulla. Jag ana inte han va sån för han sa hela tiden motsatsen. Att han älskade familjelivet med oss. Vet inte om det va nåt oupplevt att ta igen? 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Gråskala) skrev 2022-10-17 20:42:11 följande:
    Måste vara skönt med så svart-vit världsbild och kategorisering. 
    Måste vara skönt att leva i en konstant gråzon där rätt och fel inte existerar utan allt är flytande och vad som är rätt är det som passar mig bäst för stunden. Det ger ju så mycket bättre möjligheter att kunna snacka bort rövaktigt beteende med floskelbingo om "nyanser".

Typ, det är inte otrohet om bara halva kuken var inne... du måste ju kunna nyansera lite fattar du väl
  • Anonym (Gråskala)
    Anonym (Mmm) skrev 2022-10-18 11:51:42 följande:
    Måste vara skönt att leva i en konstant gråzon där rätt och fel inte existerar utan allt är flytande och vad som är rätt är det som passar mig bäst för stunden. Det ger ju så mycket bättre möjligheter att kunna snacka bort rövaktigt beteende med floskelbingo om "nyanser".

Typ, det är inte otrohet om bara halva kuken var inne... du måste ju kunna nyansera lite fattar du väl

Även faiblesse för halmgubbar märker jag. Du inser att ditt huvudargument inte håller om du måste ta till relativiseringar och straw men?

Jag förstår om du vill vara svart-vit, livet blir ju enklare med endast på eller av, utan känslor och hänsyn för omvärlden o.s.v. 
    Men du försöker ge andra råd baserat på det och då blir det jobbigare för att de går inte att applicera på fungerande människor som ser djup, grader och nyanser i allt. Hela samhället är uppbyggt på det. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Gråskala) skrev 2022-10-18 12:37:23 följande:

Även faiblesse för halmgubbar märker jag. Du inser att ditt huvudargument inte håller om du måste ta till relativiseringar och straw men?

Jag förstår om du vill vara svart-vit, livet blir ju enklare med endast på eller av, utan känslor och hänsyn för omvärlden o.s.v. 
    Men du försöker ge andra råd baserat på det och då blir det jobbigare för att de går inte att applicera på fungerande människor som ser djup, grader och nyanser i allt. Hela samhället är uppbyggt på det. 

Och du inser väl hur totalt tomma dina floskler är?

Jag förstår att man måste vara lite flytande och alltid vistas i gråzoner om man är en egoist/ narcissist för hur ska man annars kunna se sig själv i spegeln utan att kräkas i munnen. Jag menar om gränser är fasta, hur ska man då kunna böja dem till sin fördel? Fan va jobbigt...nä gråzoner och "nyanser", det är fina grejer det...
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Mmm) skrev 2022-10-18 13:05:17 följande:

Jag förstår att man måste vara lite flytande och alltid vistas i gråzoner om man är en egoist/ narcissist för hur ska man annars kunna se sig själv i spegeln utan att kräkas i munnen. Jag menar om gränser är fasta, hur ska man då kunna böja dem till sin fördel? Fan va jobbigt...nä gråzoner och "nyanser", det är fina grejer det...

Nä men snälla! Nån som vill ta ställning till min f d styvpappas dubbelmoral här?? Han lova morsan evig kärlek framför altaret i kristet bröllop. Så blev det fiasko av allt pga av hans fluktande. Sen gick han bakom rygg på morsan. Hon tog ut skilsmässa och de vart särbor och då börja han resa land och rike runt för att knulla med sina skapade internetkontakter. Innan äktenskapet. Gammal som ung tant/tjej. Dominans och undergivenhet och sadism har hon fått veta. Efter det tog han sig utomlands där han låtsa gå på museer. Höll morsan i järngrepp. Hjälp mig inse nån mogen tant eller gubbe. Så här skrev ja vädjande till er i morse: 

Anonym (Tina) skrev 2022-10-18 06:40:11 följande:

Då får vi hoppas din kvinna känner in eller känner på sig ditt flirtande och ditt fokus på andra kvinnor och din starka drift att ligga runt med alla andra kvinnor. Och att hon därmed när hon tydligt sagt hon vill monogamt tar ut en skilsmässa. Du har i ditt inre kontrakt ändrat era förutsättningar på egen hand. Bakom rygg. Kanske har din kvinna redan separerat från ert skenheliga förhållande? Tråden är från 2016. 

Min morsa skilde sig från min styvpappa som visserligen bedyrade sin kärlek och var förstående till tusen, men som med sin blick alltid jagade andra kvinnor. Var oxå creepy mot mina väninnor som jag tog hem till oss. Och i kyrkan märkte flera av. Vi fick veta han jagade konfirmander där med konstiga förslag om aktiviteter. Eller bytte e mejl adresser överallt. Morsan märkte oxå han hade skumma saker för sig framför datorn när hon gick med mjuka tofflor på. En gång såg hon live sex med en thailändska på över kamera, en annan gång med en amerikanska. På natten ja. Ja, det blev ju droppen. 

Anonym (Tina) skrev 2022-10-18 06:47:33 följande:
    Näe min styvpappa som syrran och jag gilla kunde inte hålla sexandet i styr. Jagade andra kvinnor konstant, fast han älskade oss. När de separerat har jag hört han dejtar på nätet (en gång stötte han ovetandes på en kompis till mig, åh va pinsamt för mig), reser överallt och tar in på hotell bara för att knulla. Jag ana inte han va sån för han sa hela tiden motsatsen. Att han älskade familjelivet med oss. Vet inte om det va nåt oupplevt att ta igen? 

Jag e väl inte utanför ämne någon??? Snacka ni bara me varann här??

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Tina) skrev 2022-10-18 13:23:14 följande:

Nä men snälla! Nån som vill ta ställning till min f d styvpappas dubbelmoral här?? Han lova morsan evig kärlek framför altaret i kristet bröllop. Så blev det fiasko av allt pga av hans fluktande. Sen gick han bakom rygg på morsan. Hon tog ut skilsmässa och de vart särbor och då börja han resa land och rike runt för att knulla med sina skapade internetkontakter. Innan äktenskapet. Gammal som ung tant/tjej. Dominans och undergivenhet och sadism har hon fått veta. Efter det tog han sig utomlands där han låtsa gå på museer. Höll morsan i järngrepp. Hjälp mig inse nån mogen tant eller gubbe. Så här skrev ja vädjande till er i morse: 

Anonym (Tina) skrev 2022-10-18 06:40:11 följande:

Jag e väl inte utanför ämne någon??? Snacka ni bara me varann här??

Men snälla Tina, nu har du väl allt blandat ihop saker eftersom det JAG säger är att gränser INTE är flytande och att hålla på som din styvpappa gjorde är helt åt helvete jävla fel... medan gråskalor verkar tycka att sånt kan vara helt ok beroende på var nånstans i gråskalan och nyans som passar en bäst för stunden.
  • Anonym (Gråskala)
    Anonym (Mmm) skrev 2022-10-18 13:05:17 följande:

Du kan inte svara utan halmgubbar? Du är ju inte ens svart-vit för att förenkla, du måste dubbelkomplicera för att kunna vara det. Ganska stört. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Gråskala) skrev 2022-10-18 15:17:26 följande:
    Du kan inte svara utan halmgubbar? Du är ju inte ens svart-vit för att förenkla, du måste dubbelkomplicera för att kunna vara det. Ganska stört. 
    Jag vet precis vad fasta gränser är, frågan är om du vet det i din gråskaliga och flytande värld?

Ja givetvis är det "komplicerat" att inte alltid kunna göra som man vill när man vill och inte kunna snacka bort det med tomma floskler om "nyanser", det är ju bara såååå begränsande, eller hur?
Svar på tråden Vill inte vara otrogen men vill ligga med andra