• LMKL

Nygravid dåligt första bemötande - överkänslig?

Hej! Jag har idag varit på mitt första möte med barnmorska sedan jag testat positivt och undrar om känner att bemötandet var märkligt och ganska otrevligt. Jag undrar om ni tycker jag är överkänslig? Jag gick till avdelningen på drop-in för att få bekräftat att jag är gravid (har bara testat hemma för lite mer än en vecka sen). Jag hade ringt innan och önskat boka tid med barnmorskan men då fått höra att jag kunde komma på drop-in och göra en test just för att bekräfta.

Väl där så fick ett ganska dåligt och oproffsigt bemötande av barnmorskan som jobbade. Jag förklarade för henne att jag trodde jag var gravid och att jag testat positivt hemma, hon menade då att det var onödigt att jag kommit in om jag redan visat positivt hemma. Jag hade med mig urin i en petflaska och hon kommenterade att "det var mycket" (en fjärdedel av flaskan ungefär vilket inte är så mycket enligt mig) och fick mig att känna mig dum över detta. Jag berättade att jag tidigare haft missfall och var orolig för detta och då sa hon "ja men det hjälper ju inte att vara orolig". Hon frågade inget alls om hur jag mådde eller hur graviditeten upplevts hittills och visade öht ingen sympati eller empati. Jag kände mig som att jag inte borde vara där och ta upp hennes tid. Jag förklarade att jag haft lite blödning och hon frågade inget alls om detta (t.ex hur mycket jag haft, om jag haft ont etc detta trots att jag sagt att jag haft missfall tidigare). Under tiden jag satt där kom hennes kollega och de började högljutt prata om allt möjligt medan jag var där. När hon kom tillbaka med min test sa hon lite blasé att "ja du är gravid" och slängde sen stickan utan att visa den för mig. 

Anledningen att jag tycker detta känns som ett konstigt bemötande är för att jag blivit bemött helt annorlunda sist jag var gravid. 
    Det var på ett helt annat sätt med mycket respekt och många frågor om hur jag mår och vad jag ska tänka på. 

Vad tycker ni om det här? Är det vanligt att det går till så här? 

• Svar på tråden Nygravid dåligt första bemötande - överkänslig?
  • cameleon

Jag skulle inte gå tillbaka dit igen. Skaffa en ny barnmorska, du kommer ju faktiskt träffa henne en hel del och då är det viktigt att man gillar varandra :)

Grattis till graviditeten :)

• YaYa

Tyvarr finns det bade proffsiga och oproffsiga barnmorskor, jag har rakat ut for bada typerna. Trakigt nar man befinner sig i en sa utsatt situation som nygravid och orolig. Klart du inte ska acceptera detta. Det later som att hon du traffade ar ganska trott pa sitt jobb, byt barnmorska pa en gang. Jag hoppas verkligen du traffar en battre person nasta gang, min erfarenhet ar att de trevliga ar fler an de otrevliga. Lycka till och grattis till graviditeten!

• LMKL
    cameleon skrev 2016-07-11 14:45:03 följande:

Jag skulle inte gå tillbaka dit igen. Skaffa en ny barnmorska, du kommer ju faktiskt träffa henne en hel del och då är det viktigt att man gillar varandra :)

Grattis till graviditeten :)

Tack! :) Det känns bra nu i magen, (jag är bara i vecka 6-7). Jag kommer troligen inte gå till henne i fortsättningen utan en annan som jag träffat innan och som satt in spiral på mig tidigare nästan helt smärtfritt(!). Hon är väldigt bra i bemötandet också. :)
  • LMKL
    LMKL skrev 2016-07-11 15:04:06 följande:
    Tack! :) Det känns bra nu i magen, (jag är bara i vecka 6-7). Jag kommer troligen inte gå till henne i fortsättningen utan en annan som jag träffat innan och som satt in spiral på mig tidigare nästan helt smärtfritt(!). Hon är väldigt bra i bemötandet också. :)
    Ja anledningen till att jag gick just dit är för att där finns en superbra barnmorska som är på semester nu. Bad om att få en tid med henne sen runt vecka 12. Jag kommer dock troligen göra ett tidigt ultraljud med den andra otrevliga! :(
  • LMKL

Jag har mejlat dem nu faktiskt och skrivit att jag tror det är viktigt med bemötandet av en nygravid kvinna som haft missfall. Hoppas de skärper sig gentemot andra patienter.

• Söder73
    LMKL skrev 2016-07-11 16:43:07 följande:

Jag har mejlat dem nu faktiskt och skrivit att jag tror det är viktigt med bemötandet av en nygravid kvinna som haft missfall. Hoppas de skärper sig gentemot andra patienter.

Bra att du säger ifrån! Ett sånt bemötande är oerhört oproffessionellt och borde komma till chefens kännedom!
  • LMKL
    Söder73 skrev 2016-07-12 01:26:55 följande:
    Bra att du säger ifrån! Ett sånt bemötande är oerhört oproffessionellt och borde komma till chefens kännedom!
    Tack! Skönt att få det bekräftat. Man känner efteråt att det inte gick till på rätt sätt men så har jag en tendens att tänka att jag är överkänslig. Det känns lite märkligt att just denna mottagning har ett väldigt gott rykte. 
Svar på tråden Nygravid dåligt första bemötande - överkänslig?