• Junnipher

Boka resa när man försöker bli gravid?

Jag och min sambo planerar att börja försöka bli gravida till hösten, något som vi längtat efter länge. Nu har dock svärfamiljen frågat om vi vill med på en gemensam långresa nästa sommar. Detta innebär ett litet dilemma för oss då vi inte vill berätta för våra familjer att vi försöker. Dessutom vet de om att vi inte skulle tacka nej till en häftig resa. Hur skulle ni göra med bokning? Resan är 12 månader bort, men man vet ju aldrig om man blir gravid fort eller inte? Om vi inte skulle bli gravida skulle vi älska att följa med. Skäms

• Svar på tråden Boka resa när man försöker bli gravid?
  • Tvilling73

Är i liknande situation och funderar på vad som gäller vid om- avbokningar i sånt läge. Vi ska iof bara på 2 veckors charter hade vi tänkt. Men det har inte blivit något pyre än utan planen va ju att det skulle ta sig fort så vi hade föroppningsvis fått oss en liten februari bebis...
    Men det vill sig inte ännu

• Junnipher

Det är så svårt för det är ju ingenting som egentligen går att planera. Har läst om att man kan boka till avbeställningsskydd för graviditet så kolla det med resebolaget ni planerar att resa med :) kanske är bäst att bara leva på som vanligt, kanske man kan slappna av lite mer med det när man har något roligt att se fram emot. Håller tummarna för er!! Skrattande

• Isadora91

Hej! Jag skulle som, ni redan nämnt, kolla med resebolaget vad som gäller vid om och avbokning, kanske även ringa ditt försäkringsbolag? För som sagt, det kan ta tid att bli gravid eller så kan ni ha tur att det går snabbt :) Jag hoppas ni kan boka resan och får avboka om du blir gravid. Är det Ving ni ska resa med? De har så trevlig personal! Berätta gärna vad du fått för svar! Kan va bra att veta :) Lycka till!!

• Junnipher
    Tack för bra svar, känns skönt att höra från andra att man inte tänker helt knasigt! :) jag kollade med försäkringsbolaget (länsförsäkringar) och de har ett extra resetillägg som man kan köpa till. Dock gäller inte den vanliga visa/mastercard reseförsäkringen för om man är gravid. Vi gillar också Ving, men denna gång ska vi boka flyg + resa separat! :) men om vi redan är gravida (tidigt i graviditeten) kommer vi inte att åka oavsett tror jag då jag kan tänka mig att en flight på 9 timmar kan bli ganska jobbig som gravid, hihi, men som du säger det kan ju ta tid även om man gärna vill motsatsen :D
  • Isadora91

Å Länsförsäkringar är mitt favvobolag oxå :) Så du kan avboka pga graviditet då med den extra reseförsäkringen? Ska ni boka?

• Junnipher

Ja precis :) vi har inte riktigt bestämt oss ännu, men oavsett så kommer vi nog vänta lite till innan vi bokar. Det verkar som vi ska boka lite senare i höst/vinter, så det känns skönt :)

Svar på tråden Boka resa när man försöker bli gravid?