• Fruheminredning88

Jag och min man har försökt bli gravida i 2 år

Hej ! Jag börjar känna mig lite desperat. Jag har två barn sedan tidigare ( gravid tre gånger, men abort den sista gången ) nu har jag träffat en ny man och vi har legat oskyddat i två år nu utan resultat. Nu är vi inne i" steg två" då vi beställt ägglossningstester och fertilitetsglidmedel . Tidigare har vi mest tänkt "blir det så blir det " . Idag är jag på bim +2 men testar negativt. Nu har jag insett hur gärna vi verkligen vill det här, då jag gång på gång gråter otröstlig varje gång mensen kommer. Det är väl störst risk att det är mannens simmare som inte håller måttet eller att jag plötsligt inte har någon ägglossning längre.

Hur länge ska vi vänta innan vi ringer till infertilitetsavdelningen ? Är det långa väntetider och långa processer ? Vi är lite envisa och vill gärna klara det på egen hand. Vet inte vad jag vill få ut av denna tråd. Bara få lite stöd kanske.

Nu väntar jag bara på mensen så vi kan börja få koll på min ägglossning. Är det någon mer som tidigare blivit gravid supersnabbt och sedan fått jätteproblem ?

Kan jag få höra lyckliga historier från er som kämpat länge och sedan lyckats få ett plus på egen hand ?

• Svar på tråden Jag och min man har försökt bli gravida i 2 år
  • Juli1979

Hej!

Efter två år borde din sambos spermier kanske kollas upp? Klart man kan vilja på egen hand. Men det är ju ändå bra att veta tänker jag.

Eftersom du fått barn tidigare är jag tveksam till om ni kommer få hjälp av landstinget om det inte upptäcks ngt fel på din man. Kan varna dig för att processen är väldigt lång. Från vår första remiss från gyn till reproduktionskliniken tog det 6 mån till första besök, sedan 6 mån utredning och nu ca 8 mån till IVF påbörjas. Så räkna med nästan två år... Sedan kan ju IVF ta sin lilla tid också. Suck.

Nu vet jag inte hur gammal du är, men dessvärre minskar vår fertilitet med åren, vilket man dessvärre är smärtsamt medveten om... Så använd ägglisdningstest och fortsätt ligg :)

• Fruheminredning88

Jag är 28 och min man 27.

Ur den aspekten får vi " hoppas" på att det är spermier som är felet. Vi vill ju så klart få hjälp när det inte funkar. Vi ger det sommaren. Sen kontaktar jag dem direkt. Vill ju inte hinna bli 35 liksom:/ tack för svaren.

• Juli1979

Hehe- jag fyllde 37 igår så att bli 35 är ingenting...

Lyckas man inte få barn så går åren. Även om jag gärna hade fått barn tidigare i livet.

Men då är iaf åldern inget problem för er ????

• Fruheminredning88

Det var inte meningen att trampa någon på tårna. vi har tid på oss, så mina desperata känslor är kanske bara att försöka lägga åt sidan. Trodde inte att jag skulle få elaka kommentarer i min inbox. Men jag har fått svar på den relevanta frågan- alltså det tar tid med utredning.

• Juli1979

Jag tog inte illa upp om du syftar på min kommentar. Tyckte mest det var komiskt!

Även om åldern inte är ett problem så har du samma rätt till desperation som alla andra. Sen slipper du åldersstressen, och det är ju bara positivt.

Att få elaka kommentarer i inboxen låter ju helt sjukt! Men ta inte åt dig! Vågar de inte skriva det offentligt så är det ju bara patetiskt!

Svar på tråden Jag och min man har försökt bli gravida i 2 år