• hajnor

    Vad kallar barnen era bonusföräldrar?

    Har en son på snart 5 mån och har nu börjat fundera lite smått på vad personer i hans omgivning betyder för honom. Mina föräldrar är separerade sen 16 år tillbaka, och de har båda nya sambos sen nästan lika länge.. Jag var så pass gammal när de träffades att jag aldrig sett dem som styvföräldrar, utan de ha varit 'pappas sambo' eller 'mammas kille'. Jag har bra relation med dem alla, och vi åker ofta för att att hälsa på och bo över. Mina 'bonus föräldrar' älskar min son och beter sig precis som en mormor/morfar i mina ögon. Jag ser det som att sonen har dubbel uppsättning morföräldrar, jättepositivt speciellt då farföräldrarna inte är i livet. Men vad ska vi kalla dem inför sonen? Min bror och hans sambo säger bara 'tant xx' och 'farbror xx' till deras son, men det låter så tråkigt och opersonligt i mina öron. 

    Vet att detta inte är nåt jätteproblem ;) men jag är ändå nyfiken på hur ni andra gör? Detta borde ju ändå vara en relativt vanligt familjekonstellation nu för tiden...

  • Svar på tråden Vad kallar barnen era bonusföräldrar?
  • malle88

    Vi säger mormor och morfar Lars ( styvfar), morfar och mormor Stina (styvmor). Vi tyckte det gjorde det tydligast för barnet hur familjen hörde ihop + jag verkligen ser dem som extraföräldrar och tyckte det var tråkigt att bara säga namnet.

    Kompisens ungar säger morfar och morfar Eva, och mormor och mormor Bert. Det är ju att tydliggöra det ännu mer ;) men för mig föll sig inte naturligt

  • sina

    Mitt barn har två mammor. Båda mammorna har varsin mamma och varsin mormor i livet. Båda mammorna lever dessutom med varsin ny kvinna, som båda har både mamma och mormor i livet. Barnet tilltalar de två riktiga mormödrarna med bara "mormor", men vi pratar om alla, och tilltalar alla övriga, med mormor + förnamn.

  • Anonym (-)

    Morfar Tommy och Morfar Jörgen.

    Mormor Karin och Mormor Kerstin.

  • Brumma

    Vi säger mormor och Johan.

    Sedan har äldste sonen själv kommit på - och tagit upp frågan - att han har två morfar.

    Han kallar fortfarande mammas man (som jag ser som en i familjen men inte som ngn bonuspappa då han kom in i bilden när jag flyttat hemifrån o gift mig :D ) för Johan men ibland slinker det in "morfar" eller bonusmorfar :)

  • Maddi

    Jag har ingen kontakt med min pappa och har inte haft de på väldigt länge. Mamma har en ny sambo så de blir alltså morfar till mammas sambo (dom träffades dessutom när jag hade flyttat hemifrån då jag är inte uppvuxen med honom).

    Men hade jag haft kontakt med min pappa så hade de blivit mormor och Pelle och morfar och Lisa. De hade känts mer naturligt.

  • Iowhannah

    Jag har en bonuspappa som har funnits i mitt liv sedan jag var 5-6 år, men han har alltid varit "Kalle" för mig, aldrig "pappa Kalle", så vi kommer säga "mormor och Kalle". Min pappa gifte sig i våras med en kvinna han träffade för ca två år sedan, så även om hon är sonens bonusmormor så är hon inte min bonusmamma. Där blir det också "morfar och Lisa".

    Andra släktband behöver man inte direkt benämna tycker jag. Jag kallar inte min faster för "faster", jag använder hennes namn.

  • Anonym (Linnea)
    sina skrev 2016-07-13 10:52:33 följande:

    Mitt barn har två mammor. Båda mammorna har varsin mamma och varsin mormor i livet. Båda mammorna lever dessutom med varsin ny kvinna, som båda har både mamma och mormor i livet. Barnet tilltalar de två riktiga mormödrarna med bara "mormor", men vi pratar om alla, och tilltalar alla övriga, med mormor + förnamn.


    Två mammor? Hur gick det till?
    Är det en transkvinna som befruktat en cis-kvinna?
    Mormor och mormor... nej, nu går jag och lägger mig. Gonatt.
  • Iowhannah
    Anonym (Linnea) skrev 2016-07-14 19:44:19 följande:

    Två mammor? Hur gick det till?

    Är det en transkvinna som befruktat en cis-kvinna?

    Mormor och mormor... nej, nu går jag och lägger mig. Gonatt.


    Hoppas du försöker skämta.
  • Anonym (Linnea)
    Iowhannah skrev 2016-07-14 19:57:06 följande:
    Hoppas du försöker skämta.
    Nej faktiskt inte!
  • Litet My

    Vid namn "farmor och Kalle", har barn med 2 pappor där det finns "styvfarfar" på båda sidor där båda varit med hela barnets livstid.

Svar på tråden Vad kallar barnen era bonusföräldrar?