• MammaTillBäbis

Studera med barn, lov

Hej.

Har snart två barn, är snart 27 år, och funderar på att börja studera HT17. Jag har funderat i snart två år nu och vill verkligen det. Har redan en universitetsutbildning men är intresserad av en annan 3-årig som "komplement".

Det jag nu funderar över är, hur löser man exempelvis sommaren?

Alla gör ju olika men vill höra lite om hur andra gjort under den tid då det inte vart studier, hur har ni fått in pengar?

Kan man gå på a-kassa om man inte lyckas få något "sommarjobb"?

• Svar på tråden Studera med barn, lov
  • Långbenopluto

Nej, man får ingen a-kassa om man inte får nåt jobb.

Letar du jobb och inte får nåt så är det sparade pengar eller soc som gäller.

• modsey
    Scalaren skrev 2016-07-13 16:28:25 följande:

Nej, man får ingen a-kassa om man inte får nåt jobb.

Letar du jobb och inte får nåt så är det sparade pengar eller soc som gäller.

Har du ändrat reglerna så nyligen ?

Jag har stämplat under sommaren när jag studerade. Eftersom studier är överhoppningsbara hade jag rätt till det.
  • Långbenopluto
    modsey skrev 2016-07-13 16:32:58 följande:
    Har du ändrat reglerna så nyligen ?
    Jag har stämplat under sommaren när jag studerade. Eftersom studier är överhoppningsbara hade jag rätt till det.
    Min a-kassa nekar under sommaren om man ska fortsätta studera till hösten.
  • MyDestiny

Efter en snabb googling så verkar det som att möjligheten att stämpla under sommarlovet togs bort 2007.

• modsey
    MyDestiny skrev 2016-07-13 20:08:42 följande:

Efter en snabb googling så verkar det som att möjligheten att stämpla under sommarlovet togs bort 2007.

PK

jag läste innan det. Så dumt!
  • Maria 434
    modsey skrev 2016-07-13 20:44:25 följande:

PK

jag läste innan det. Så dumt!

Inte ett dugg dumt, under sommaren kan man skaffa ett sommarjobb
  • modsey
    Maria 434 skrev 2016-07-13 21:00:04 följande:

Inte ett dugg dumt, under sommaren kan man skaffa ett sommarjobb

Infördes det jobbgaranti 2007 för alla studenter? Fantastiskt!
  • Fru Ve

Både min man och jag har studerat flera år då vi haft barn. Vi har alltid sommarjobbat men haft lite föräldradagar kvar att kunna ta ut så vi åtminstone haft några veckors ledighet. Har man inga föräldradagar kan det ju bli tufft. Då kanske barnet måste vara på förskola hela sommaren om man inte har anhöriga som kan ställa upp. Men det kan ju vara värt det om man verkligen behöver och vill ha utbildningen. Barnet kanske har en pappa som kan ha semester några veckor så barnet kan vara ledig. 

Sommarjobb kan nog de allra flesta få skulle jag tro. Det finns massor att söka. Svårt kanske om man talar dålig svenska eller har funktionshinder men annars borde det inte vara ett problem.

• Maria 434
    Fru Ve skrev 2016-07-13 21:28:55 följande:

Både min man och jag har studerat flera år då vi haft barn. Vi har alltid sommarjobbat men haft lite föräldradagar kvar att kunna ta ut så vi åtminstone haft några veckors ledighet. Har man inga föräldradagar kan det ju bli tufft. Då kanske barnet måste vara på förskola hela sommaren om man inte har anhöriga som kan ställa upp. Men det kan ju vara värt det om man verkligen behöver och vill ha utbildningen. Barnet kanske har en pappa som kan ha semester några veckor så barnet kan vara ledig. 

Sommarjobb kan nog de allra flesta få skulle jag tro. Det finns massor att söka. Svårt kanske om man talar dålig svenska eller har funktionshinder men annars borde det inte vara ett problem.

Svar på tråden Studera med barn, lov