• Snögubbe

Finns det napp för nappvägrare?

Min dotter är lite drygt 8 månader och har vägrat napp hela sitt liv.
    Hon tycker att jag duger gott och väl att snutta på när behovet finns. Behovet har funnits nätterna igenom, när hon behöver sova eller när livet känts jobbigt i största allmänhet. Jag, å min sida, har varit lite skeptisk till det här upplägget men tänkt att "jaja, hon är så liten ännu, hon får som hon vill".
    Nu börjar både jag och mina bröst känna att det räcker. Vi önskar lite sammanhängande sömn. Och tid för oss själva.
    Annan kort info:
    Dottern äter 2 mål mat om dagen (lunch och middag). Frukosten är det lite sisådär med då hon vägrar gröt, välling och yoghurt. Det brukar sluta med amning. Mellanmål alternerar mellan banan och amning.
    Frågorna vi ställer är:
    Går det att börja med napp så här sent? Dottern har fått prova nappar från MAM, Esska och Philip Avent. (Intressant är att hon suger hysteriskt på nappflaskan från MAM men vägrar deras nappar). Finns det nåt annat napp-märke som kan vara bra?
    Finns det nåt annat trick att ta till? Annars, vad ska jag/vi göra? Om 4 veckor börjar jag jobba halvtid, då vore det fantastiskt att få sova lite. För att inte tala om mina söndersnuttade bröstvårtor som svider som eld konstant.
    Kära experter, vad har ni att komma med?

• Svar på tråden Finns det napp för nappvägrare?
  • Snögubbe
    Annelie 76 skrev 2016-07-13 18:08:08 följande:

Du har inte svamp i brösten? Det svider som attan.

Dum fråga kanske så här i Google tider men hur vet jag det? Det svider egentligen bara efter snuttandet.
  • rere88

Ge barnet ett gosedjur eller en snutte att snutta på istället.

Dina bröst ska enbart vara till att mata... inte trösta.

• Annelie 76

För mig kändes det som det drogs taggtråd genom bröstvårtorna när jag pumpade (ammade aldrig). Kändes inget mellan. Jag tog en Diflucan och så gick det över.

• Snögubbe
    rere88 skrev 2016-07-13 18:51:11 följande:

Ge barnet ett gosedjur eller en snutte att snutta på istället.

Dina bröst ska enbart vara till att mata... inte trösta.

Tack för tipset. Hon har både gosedjur och snuttar, de fyller sitt syfte när hon sover i vagn men funkar inte i sängen och definitivt inte vid läggdags för natten. Då leker hon med dem istället.

Sen håller jag inte helt med om att brösten bara är till för matning. Det är väl en hel vetenskap som säger att barnet vill ha närhet, tröst mm genom amning?
  • Snögubbe
    Annelie 76 skrev 2016-07-13 18:58:54 följande:

För mig kändes det som det drogs taggtråd genom bröstvårtorna när jag pumpade (ammade aldrig). Kändes inget mellan. Jag tog en Diflucan och så gick det över.

Tack för rådet. Jag ska googla lite och se vad jag hittar om svamp.
    För mig gör inte själva utdrivningen ont utan smärtan kommer efteråt.
  • rere88
    Snögubbe skrev 2016-07-13 19:09:25 följande:

Tack för tipset. Hon har både gosedjur och snuttar, de fyller sitt syfte när hon sover i vagn men funkar inte i sängen och definitivt inte vid läggdags för natten. Då leker hon med dem istället.

Sen håller jag inte helt med om att brösten bara är till för matning. Det är väl en hel vetenskap som säger att barnet vill ha närhet, tröst mm genom amning?

Ge henne något som har din lukt... Till exempel en tröja..

Jag sov med snutten vi köpte första nätterna för att den skulle få min doft och det hjälpte.
  • DLP

Har ingen erfarenhet av att börja med napp vid 8 månader men vår kille ville inte ta napp när han var nyfödd, tills vi testade NUK. De finns inte på typ ICA utan går att köpa på en del apotek, Babyproffsen, Lekia och på nätet (Apotea har bra priser).

• scanmia

Kan det vara så att du är lite mer svårsugen?

Jag var det. Mina bröst producerade helt tillräckligt med mjölk för att föda barnen, men de fick verkligen kämpa för att få i sig den. Barnmorskan sa tom att nu behöver de i alla fall inte napp för att tillfredsställa sitt sugbehov, de har fullt upp att få i sig mjölk nog. Hon såg det som något positivt att slippa napp och tumme. 

Jag tyckte väl som du att det hade varit skönt om barnen hade kunnat sova lite mer sammanhängande utan att behöva snutta och amma så mycket. Totala nappvägrare hela bunten och ganska usla på att sova själva. Med tvåan och trean valde jag att sluta nattamma när de närmade sig ett-års ålder just för att jag ville ha mer sammanhängande sömn. Funkade inte särskilt bra kan jag säga i efterhand, sömnen blev inte märkbart bättre.

Svar på tråden Finns det napp för nappvägrare?