• Decibel84

Bråk med hyresvärd

6 juni skrev jag på kontrakt för en ny lägenhet inflyttning i mitten av juli
    När jag ringer min hyresvärd för att dubbelkolla hur vi ska lämna in nycklarna och när så säger dom på kontoret att renoveringen av den nya lägenheten är försenad...SJU VECKOR!
    Jag blir förbannad men dom säger i princip"shit happens" och jag börjar googla och ringa runt för att se vad jag har för rättigheter
    Hyresgästföreningen tänkte jag bli medlem i, men det var ingen idé för dom hjälper mig inte om saken hänt innan jag blev medlem..
    Så det dom kunde hjälpa mig med var i princip samma sak som om jag googlar själv.

Så jag kontaktade en jurist.
    Han hjälper mig och ska nu maila hyresbolaget.

Blir det en rättslig process vill han(såklart) ha betalt.
    Självklart ska han ha betalt för sitt jobb men jag är inte så pigg på att betala hundralappar för att min hyresvärd har brutit mitt kontrakt...

Kan man få tillbaka pengarna på något vis som man lägger ut för jurist?

Jag kontaktade även mitt försäkringsbolag och dom sa att dom hjälper till om processen blir rättslig, så alternativet är ju då att jag använder mig av dom och inte av juristen.

Jag hoppas dock att dom fattar läget efter juristens mail, och mitt mail om att såhär beter man sig inte.

• Svar på tråden Bråk med hyresvärd
  • junibarn19

Vad härligt att få en nyrenoverad lägenhet :)

Hyresvärden är skyldig att ge dig ett boende under tiden, om du inte har möjlighet att bo kvar i lägenheten du har?

Kanske har de en annan lägenhet du kan få bo i under tiden?

• Decibel84
    junibarn19 skrev 2016-07-14 16:25:15 följande:

Vad härligt att få en nyrenoverad lägenhet :)

Hyresvärden är skyldig att ge dig ett boende under tiden, om du inte har möjlighet att bo kvar i lägenheten du har?

Kanske har de en annan lägenhet du kan få bo i under tiden?

Jag bor i lägenhet inom samma hyresvärd så jag bor kvar här.
    Grejen är att det är att bryta ett kontrakt att vi inte får flytta in.
    Samt att när vi ska flytta in så har vi ingen semester att ta ut, och jag får inte ta semester då.

Sen undrar jag om man kan få pengarna tillbaka på något vis som man lagt ut för en jurist?
  • Decibel84
    enmamma skrev 2016-07-14 18:18:35 följande:

Ersättning för jurist kan betalas av hemförsäkringen.

Okej , tack!

Ska kolla då med Folksam ifall detta dras vidare.

• sportpappa

Tänk på att en rättslig process kan dra ut på tiden och om du nu istället får flytta in i slutet av augusti/början av september så har nog inte en eventuell rättslig process ens påbörjats.

Om du får några extrakostnader på grund av den senare inflyttningen så ska hyresvärden ersätta dig för det.

Ett alternativ är att du flyttar in nu och får leva i byggkaos i 7 veckor framöver med byggdamm, inplastade möbler etc. Snickare och målare jobbar betydligt snabbare och bättre i en tom lägenhet där de inte behöver ta hänsyn till möbler och hyresgäster.

Vilka alternativa lösningar gör dig nöjd? Är det ekonomisk ersättning, hävning av avtal, inflyttning nu, ingen renovering...?

• Decibel84
    sportpappa skrev 2016-07-14 21:07:33 följande:

Tänk på att en rättslig process kan dra ut på tiden och om du nu istället får flytta in i slutet av augusti/början av september så har nog inte en eventuell rättslig process ens påbörjats.

Om du får några extrakostnader på grund av den senare inflyttningen så ska hyresvärden ersätta dig för det.

Ett alternativ är att du flyttar in nu och får leva i byggkaos i 7 veckor framöver med byggdamm, inplastade möbler etc. Snickare och målare jobbar betydligt snabbare och bättre i en tom lägenhet där de inte behöver ta hänsyn till möbler och hyresgäster.

Vilka alternativa lösningar gör dig nöjd? Är det ekonomisk ersättning, hävning av avtal, inflyttning nu, ingen renovering...?

Jag är först och främst arg på deras sätt att hantera detta och mig.
    Jag har efter detta försökt att ringa dom och informera om att jag kontaktat en jurist. Jag har också bett om att få tillbaka hyran jag har betalat för nya lägenheten.

Jag anser att man kontaktar hyresgästen, mig, när man vet om dessa förseningar.
    Förseningarna hade man vetat om ett tag, men inte brytt sig om att kontakta mig, utan jag får veta det av en slump.

Jag och juristen  hoppas givetvis att det inte ska behöva gå längre och bli rättsligt, då jag anser att detta kan lösas relativt "enkelt"

Jag vill ha flytthjälp och städhjälp eftersom vi inte kommer att kunna ha semester då vi ska flytta...Samt att jag kommer att vara höggravid.
    Att köket i nya lägenheten är försenad, sånt kan hända..Men ett kontrakt är ett kontrakt likväl.

• sportpappa
    Decibel84 skrev 2016-07-14 22:15:47 följande:

Jag har också bett om att få tillbaka hyran jag har betalat för nya lägenheten.

Jag vill ha flytthjälp och städhjälp eftersom vi inte kommer att kunna ha semester då vi ska flytta...

Det tycker jag låter som rimliga och tydliga krav som uppkommer direkt på grund av att de inte har lägenheten i ordning på inflyttningsdagen. Om det sen håller juridiskt är en annan sak, men om de vill lösa det snabbt och enkelt så går de på er linje.
  • Decibel84
    sportpappa skrev 2016-07-14 22:39:12 följande:
    Det tycker jag låter som rimliga och tydliga krav som uppkommer direkt på grund av att de inte har lägenheten i ordning på inflyttningsdagen. Om det sen håller juridiskt är en annan sak, men om de vill lösa det snabbt och enkelt så går de på er linje.
    Det hoppas jag också.
    Sen är jag trött på att dom får bete sig hur som.
    Jag har försökt kontakta deras chef men han ringer inte heller upp...morr
Svar på tråden Bråk med hyresvärd