• Killlian

Träning och kalorier, vet du?

Jag vill gå ner i vikt,från 99 till 92, testade lågkalori, men orkade inte träna. Nu försöker jag äta ca 1500 kcal/dan och lågintensiva träningspass. Men jag förstår inte uttrycket kalorier in/ut , eller kaloriunderskott rättare sagt,jag skriver ju in i lifesum hur många kalorier jag får i mig, och jag ligger ju efter träning och mat på ca 1500 på kvällen. Då blir det ju inte kaloriunderskott?

• Svar på tråden Träning och kalorier, vet du?
  • mammaåten

På lifesum har du väl fyllt i att du vill gå ner i vikt? Då ska du äta de kalorier som står i appen. Fyller du i träningen där också så att det blir mer korrekt? 

Med kalorier in ut så menar man helt enkelt att om du vill gå ner i vikt ska du äta mindre kalorier (in) än vad du gör av med (ut).

• Killlian

Tack för svar, ja lifesum räknar ju automatiskt av mina tränings kalorier, och det är då det står 1500 kcal. Men om jag inte tränat skulle det ju kanske stått 2000. Så hur påverkar maten vs träning viktnedgången då? Borde jag se till att det ligger på 1500 utan träningen?

• Vickan I

Först måste du räkna ut ditt dagliga energibehov. Det finns program som gör det åt dig. Ex här: matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Där det du ungefär hur mkt kcal du behöver för att "gå runt". Äter du ca 500 kcal under ditt dagliga energibehov går du ner ca 0.5 kg i veckan.

Jag tror lifesum räknar ut det åt dig. Du skriver ju in vikt, längd och hur snabbt du vill gå ner och så räknar den ut åt dig hur många kcal du "ska" äta.

• Vickan I

Jag räknar inte med mina träningskalorier i lifesum. Bara bonus om man går ner lite mer istället. Kör jag extra hårt ett pass äter jag ngt extra istället.

• mammaåten

I appen har du fyllt i att du vill gå ner x antal kilo på x antal veckor? I så fall är det i slutet av dagen inklusive träning du ska ha kommit upp i rätt antal kcal. 

Har du inte ställt in det i appen och du äter 1500 kcal per dag måste du genom träning göra av med fler kcal än vad du äter.

• Killlian

Tack för svar alla! Ja jag har ställt in vikt längd osv (gratis versionen), och även skrivit in min nuvarande vikt och målvikt. Men jg har tagit det på kortare tid än vad appen föreslog, och då hamnade jag pp ca 1500 per dag. Men jag tror det blir svårt att gå ner snabbt om jag äter så att jag utan träning är uppe i 2000. Samtidigt har jag läst att det inte är bea för kroppen art gå på lågkalori diet. Så hur ska man då GP ner i vikt snabbt??

• Killlian

Jag räknade nu ut mitt dagliga energibehov och det blev 1790, sen står det att det är bra att äta proteiner. Ska man köpa proteinpulver?

• Vickan I

Inte om du inte tänker styrketräna hårt. Då behövs den extraskjutsen inte. Se till att äta proteinrikt istället. Ex kyckling, ägg, bönor. Det är kalorirestriktivt också på köpet.

Svar på tråden Träning och kalorier, vet du?