• Anonym (lilla jag)

ni som jobbar med hemtjänst?

Nyligen fått hemtjänst o dom är lite oklara på vad dom ska göra o än så länge ganska många olika så fått frågor varje gång om vad jag vill. Jag är en ganska ung brukare, med barn hemma. Både neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och fysisk skada. Fått städ o tvätt.

skulle du som jobbar med hemtjänst tycka det kändes fel eller bra om det fanns en "info-lapp" hos mig? Tänkte t.ex isf sätta upp den i städskåpet eller nått sånt.

jag tänkte om det var ok att skriva en lapp med små punkter i stil med:

Jag uppskattar hjälp med tvätten.Mindre saker går att hänga i torkskåp. De större vill jag inte att ni viker och hänger in i torkskåpet, då de sällan blir torra då. Häng hellre upp det på ställningen eller över dörren.

Jag behöver hjälp med att hänga in torr tvätt och jag skulle uppskatta om ni kan vattna blommor åt mig då jag har svårt att komma ihåg detta själv.

Jag klarar av att plocka in disk i maskinen själv, men klarar inte att ställa in den i skåpen själv. Nappflaskorna behöver handdiskas.

Tack för hjälpen

-------------------

Dvs, ingen lång lapp alls, utan mer vad jag önskar att de prioriterar och när de är saker jag tänkt på att de gör som blivit lite tokigt (som de med tvätten som resulterar i att de börjar mögla då jag själv inte kan ta ut påslakan och vika om det så att det blir torrt även på andra sidan som är vikt inåt) typ max 5 punkter.

eller är de här nått jag bör ta med nån handläggare eller kontaktperson. har inte haft nått möte med en sån.

• Svar på tråden ni som jobbar med hemtjänst?
  • Freja07

Hej!

Du bör få ett möte med biståndshandläggare som går igenom vad du behöer hjälp med, hur mycket tud du blir beviljad mm. Detta beslut skickas hem till dig så att du får läsa och godkänna. En kontaktperson utses inom hemtjänsten som kommer att kontakta dig för att prata om sådana "små" saker som du nämner. Är det "vanlig" hemtjänst eller boendestöd?  Det är alltid bra med små punkter att komma ihåg så det var bra tänkt, sen hoppas jag att du och din utförare(personal) som kommer hjälpa dig får chans till bra kommunikation så du känner dig trygg..

Freja 070515 My 081208
  • Mantrasina

Det är generellt en bra idé att det finns en instruktion att hänvisa till, men är det en riktig och seriös utförare (kommun eller företag) som står för hemtjänsten så bör det skriva en genomförandeplan tillsammans med dig och kontaktpersonen från htj som preciserar hur du vill att hjälpen ska utformas inom ramarna för det beslut som visar hur mycket tid du beviljats och vad den beviljats för! 

Om det hela är alldeles nytt så kommer det antagligen, annars tycker jag att du ska fråga efter om någon sådan plan ska skrivas. Lämpligast är nog att ringa till samordnaren hos din utförare, för personalen kan ju nu under sommaren var vikarier som inte har koll riktigt på formalian utan är bäst på att ge hjälpen så att säga.

Lycka till!

• micromat

Jag antar att du blivit beviljad viss hjälp från biståndshandläggare. I beslutet står det ju vad du ska ha hjälp med till exempel tvätt, disk medmera om det inte är "flummigt" utformat och mer står hjälp X med det hon vill ha hjälp med.

Har du inte fått någon kontaktperson i hemtjänsten. Det har vi på mitt jobb och sen sätter vi oss ner (jag och mina brukare) och skriver en genomförandeplan. Där står det hur man ska hjälpa personen och med vad.

Jag tycker absolut att du ska skriva en lapp för jag förstår att det är väldigt jobbigt att få samma frågor hela, hela tiden. Sätt den så att personalen ser den. Är det dessutom så att du nyligen blivit beviljad hemtjänst så har personalen troligtvis inte hunnit få någon rutin på saker och ting.

• Anonym (!)

Dom ska hjälpa dig med det som biståndshandläggaren skrivit i arbetsplanen , den hjälp du blivit beviljad .
    Du får inte själv bestämma vad du vill ha hjälp med .

• Mooomin

Jag tycker att en lapp är superbra, så slipper alla fråga. Men det ska ju finnas en arbetsbeskrivning i din pärm!?

• Anonym (T-V)

Jag jobbar i hemtjänsten (privat företag) och en sån instruktionslapp är ju jättebra så du slipper förklara exakt allt om och om igen och bra för din personal att kolla istället för att behöva fråga dig hela tiden. Jag skulle iaf ha uppskattat det! Har flera kunder med liknande lappar.

• Mooomin
    Anonym (T-V) skrev 2016-07-14 14:06:29 följande:

Jag jobbar i hemtjänsten (privat företag) och en sån instruktionslapp är ju jättebra så du slipper förklara exakt allt om och om igen och bra för din personal att kolla istället för att behöva fråga dig hela tiden. Jag skulle iaf ha uppskattat det! Har flera kunder med liknande lappar.

Det gäller ju dock att lappen innefattar sådant som ingår i beslutet.
  • Anonym (lilla jag)

Det är vanlig hemtjänst jag är beviljad (kommunen är utförare). Men det har inte varit en biståndshandläggare här och mötet med henne blir inte förrän i slutet av September.

Det finns således ingen arbetsplan och ingen pärm. Nu är hon på semester och jag har ingen aning om jag har en samordnare då jag inte träffat någon sådan heller, dvs inte gjort någon genomförandeplan heller.

Nu är jag beviljad 2 timmar i veckan (1h/gång) med den luddiga formuleringen "städ" och där ingår disk och tvätt. Detta beslut togs över telefon av mottagningsgrupp så det är ingen utredning kring det och inget beslut där det framgår mer än så. Ingenting specifikt är ännu planerat utan som det är nu så frågar dom mig varje gång. Beslut är bara 1 sida där det står att jag är i behov och varför sen städ, disk, tvätt.

Just nu är det också olika personer varje gång. Jag har haft stödet i ca 2½ månad nu.

• Mooomin
    Anonym (lilla jag) skrev 2016-07-14 18:11:19 följande:

Det är vanlig hemtjänst jag är beviljad (kommunen är utförare). Men det har inte varit en biståndshandläggare här och mötet med henne blir inte förrän i slutet av September.

Det finns således ingen arbetsplan och ingen pärm. Nu är hon på semester och jag har ingen aning om jag har en samordnare då jag inte träffat någon sådan heller, dvs inte gjort någon genomförandeplan heller.

Nu är jag beviljad 2 timmar i veckan (1h/gång) med den luddiga formuleringen "städ" och där ingår disk och tvätt. Detta beslut togs över telefon av mottagningsgrupp så det är ingen utredning kring det och inget beslut där det framgår mer än så. Ingenting specifikt är ännu planerat utan som det är nu så frågar dom mig varje gång. Beslut är bara 1 sida där det står att jag är i behov och varför sen städ, disk, tvätt.

Just nu är det också olika personer varje gång. Jag har haft stödet i ca 2½ månad nu.

Det kommer nog ofta att vara olika personer, det är svårt att få till att samma person kommer jämt. Alla jobbar inte alla dagar osv.. Om inget är bestämt än kan du absolut sätta upp en lapp, det är skönt att slippa fråga! :)
  • Anonym (Vikarie)

Jag jobba som vikarie i hemtjänsten. En sån lapp hade jag uppskattat väldigt mycket!

• Anonym (lilla jag)
    Mooomin skrev 2016-07-14 18:14:02 följande:
    Det kommer nog ofta att vara olika personer, det är svårt att få till att samma person kommer jämt. Alla jobbar inte alla dagar osv.. Om inget är bestämt än kan du absolut sätta upp en lapp, det är skönt att slippa fråga! :)

Ja så jag tänker också. Har inget emot att olika personer kommer, men kan kännas ibland som dom inte vill va till besvär genom att fråga för mycket och jag inte vill va till besvär genom att påtala vad som behöver prioriteras och hur jag vill ha vissa små saker.

Har absolut inga stora krav. Jag är väldigt väldigt tacksam att få den här hjälpen, men lite tråkigt som i mitt exempel när tvätten (påslakan) inte blir torr just för att den hängs i torkskåpet där det är för trångt för dem och slutar med att det luktar illa om det.

Och tror att både dom och jag får ut mer av att dom gör det som jag verkligen inte klarar av eller inte kommer ihåg, än om de prioriterar sånt som jag lyckats få en ok rutin på själv. :)

• Mantrasina

Genomförandeplan görs inte av biståndshandläggaren utan av dig och utföraren, antingen samordnaren av hemtjänsten, eller din kontaktperson (som du uppenbarligen inte fått än) inom hemtjänsten. Det du kan, och bör, göra är att ringa via kommunens växel och be att få prata med den som samordnar hemtjänsten där du bor, så ska de koppla dig rätt. Där kan du be att få en genomförandeplan gjord, och berätta att tills dess sätter du upp en lapp där det står hur du vill att städ, disk och tvätt ska utföras. Eftersom det är de sakerna som du fått beviljat och de sakerna som ska rymmas inom de timmarna du har fått beviljade.

Alternativt ringa via de kontaktuppgifter till hemtjänsten du bör ha fått i alla fall. Hemtjänsten skulle inte sätta igång om de inte själva hade fått en kopia på beslutet, så samordnaren/den som ansvarar för att planera efter besluten vet med 100% vad som står där!

Svar på tråden ni som jobbar med hemtjänst?