• Amanda84

Sandlådeetikett: låna leksaker av andra barn i sandlådan?

Jag har en son på 2 år och vi går väldigt ofta till olika lekplatser, både mindre och större sådana. Nästan alltid har vi sandleksaker med oss: fyra spadar, två hinkar, diverse prylar att göra sandkakor med, kratta, sil och några fordon som passar i sandlåda. Påfallande ofta har inga eller väldigt få barn sandleksaker med sig, så vi brukar erbjuda andra barn att låna våra ifall de ställer sig och tittar bredvid sandlådan eller på annat vis söker kontakt. Vi har helt enkelt sandleksaker så att det räcker och blir över till andra barn som vill leka.

Om vi är på en mindre lekplats så brukar nästan alltid barnen (eller snarare deras föräldrar) tacksamt ta emot erbjudandet om att leka med grejerna. Oftast är det inte heller så många barn på dessa lekplatser förutom vi och några enstaka till. Om vi är på en större lekplats, med många barn, så inträffar det i stort sett alltid att ett eller flera barn som vi (eller sonen) har erbjudit spade och hink eller liknande, blir nekade av sina föräldrar att få leka med våra grejer. Igår blev det direkt obehagligt, då en flicka kom fram och satte sig på kanten i sandlådan. Hon fick då en spade av sonen. Efter en stund kom hennes mamma, fruktansvärt arg, slet ungen ifrån sandlådan och skällde ut henne efter noter eftersom hon hade "tagit" vår sons sandleksaker. Så extremt har jag aldrig varit med om tidigare och mamman verkade inte lyssna när jag sade att det faktiskt var vi som hade erbjudit henne att låna. Andra föräldrar brukar bara leda bort sina barn. Jag är förbryllad. Vår son är lugn och snäll, sitter bara i sitt hörn och gräver. Vi ser inte konstiga eller trasiga ut, så det måste vara något jag har missat vad gäller sandlådeetikett.

Vad är det egentligen som gäller när man är i sandlådan med andra barn? Är det ovanligt att andra barn lånar ut sina sandleksaker? Det här har gjort mig förbryllad och de gånger då vi har gått till en lekplats utan sandleksaker så vet jag inte riktigt hur jag skall bete mig om min son ser några barn leka i sandlådan och han ber mig fråga om han får lov att låna en spade (om de har någon över som inte används.) Jag brukar säga att han får fråga själv, men det är inte alltid han vågar och det är heller inte alltid man riktigt vet var eller vilka föräldrarna till barnen är. Med tanke på hur föräldrar reagerar när deras barn lånar grejer av oss så undrar jag hur de reagerar om vi frågar barnen om vi får låna, om föräldrarna inte ser.

• Svar på tråden Sandlådeetikett: låna leksaker av andra barn i sandlådan?
  • sportpappa

Det finns tyvärr märkliga föräldrar överallt. Synd att barnen blir utskällda när de bara vill leka och inte har gjort något fel.
    Snällt att ni tänker på att ta med lite extra för att låna ut. Ett smart sätt för att få barnen att leka mer tillsammans.

Vi har märkt upp alla våra leksaker med namn så att de lätt hittar hem igen. Vi blir ändå av med någon sak då och då, men det är ju inte de dyraste leksakerna direkt.

• elyse

Vi har också alltid extra många saker med oss då vi, som du, upplever att få har med sig spade och formar. Men aldrig att någon nekat sitt barn att låna våra saker! Vi lånar också ibland, om det blir ett väldigt spontant lekplatsbesök.

• scanmia

Haha! Sandlådepolitik på riktigt. Bokstavligen.

Vad fint att ni tar med extra och att din son får lära sig att dela med sig och bjuda in andra till lek. Här i grannskapet brukar man dela med sig av det man tar med sig till parken, men ägaren har förtur. Jag låter bara mina barn ta med sig saker som de kan tänka sig att dela med sig av. Det är ju inte alltid det lättaste med favoritleksaker. I många av parkerna häromkring brukar folk donera sina gamla sand- och uteleksaker så det brukar finnas en hel del att leka med där, fast skicket kan vara lite tilltufsat. Det är lättare att turas om med saker som inte är ens egna ibland.

Hjälp din son att tala för sig själv och stötta honom så att han lär sig vad du tycker är rätt och riktigt. Han är lite liten att navigera det själv - tänk du som vuxen tycker att det är förvirrande. 

Svar på tråden Sandlådeetikett: låna leksaker av andra barn i sandlådan?