Endometrios, förlossning
Hej! Jag är gravid med mitt andra barn, första barnet fick jag för 6 år sedan.
Har sedan övre tonåren lidit av oerhörda smärtor runt mens och ägglossning (feber, svimmat ibland osv, plus så ont att jag mest kan ligga och vrida mig).
Vid första grav + förlossning var min endometrios odiagnosticerad, hade dels ont till och från under graviditeten, men förlossningen var fruktansvärd. Fick ej egna värkar, blev igångsatt, fick skenvärkar men öppnade mig knappt 6-7 cm på 24 h trots värkar som lär mig vila kanske 1-2 min mellan gångerna. Minns inte allt från förlossningen, men de gick vid 7 cm in med sugklocka då sonen i magen uppvisade tecken på stress. Detta gick inte vägen alls, är även rätt säker på att det istället kom mycket blod (har inte fått något direkt förklarat efteråt), och det hela slutade med ett akut kejsarsnitt.
Vaknade sedan upp påväg ut från OP och såg varken till sambo eller bebis (blev sövd akut och hade ej fått något förklarat för mig, visste då inte ens att de gjort snitt), när de såg att jag var vaken fick de panik och jag börjar skrika och gråta.
De försöker trösta mig med att jag fått en pigg son, men jag är helt förstörd och tror av någon anledning inte på dom. Sedan är det lite dimmigt, och jag minns bara att jag låg ensam på ett rum och väntade i 10h på att få träffa sambo och bebis (De sa från början att det skulle ta två timmar max, sedan sköts det upp mer och mer). Men när jag till slut fick träffa dom så mådde sonen bra under omständigheterna. Dock kände jag knappt någonting för honom, var för konstig av allt som hänt helt enkelt.
Första tiden var jättesvår, amningen gick inte alls och jag förstod ingenting. Anknytningen den första tiden vet jag inte alls hur det blev med (dock har jag och sonen en jättebra relation och han mår jättebra idag). Men, nu till saken.
Blev diagnosticerad med endometrios 2015, efter att ha varit till ca 100 läkare sedan 15 års ålder känns det som. Blev inte tagen på allvar förrän då, då de kunde se att äggstocken var så mörk av cystor att den förmodligen inte skulle kunna räddas (blodflödet ströps). Som tur vad lyckades de rädda den ändå, och de konstaterade endometrios. Hade förutom cystor även knottror på andra äggstocken och förändringar i bukvägg. Mer än så fick jag inte veta, utan läkaren bad (fick besked per telefon) mig googla om jag var intresserad av att veta vad det var för något.
Har ingen aning om ev sammanväxningar, bara att jag troligtvis har det då de gjort ingrepp 2 ggr i samma snitt nu, och jag känner och har känt länge att det stretar och drar i magen vid smärta vid mens och ägglossning osv.
Är nu gravid i v21 och oroar mig mer och mer inför att föda vaginalt. Ända från start har min barnmorska sagt att varken endometrios eller något annat av det som hänt min kropp ska spela någon som helst roll, utan att det är bäst att föda vaginalt i vilket fall som helst. Jag har tänkt att jag, trots vad som hänt tidigare, måste lära mig lita på personer som jobbar inom vården. Jag har dock tagit upp att jag oroar mig och vill veta vad en läkare säger om detta, och hon har sagt att hon ska höra med någon. Har inte fått veta något mera, och har ni börjat kolla upp lite själv kring detta.
Dels har jag hittat studier kring endo som visar att det finns tydliga samband mellan endo och grav + förlossningskomplikationer så som akut KS, för tidig födsel och bristningar inuti magen vid förlossning. Utöver detta så är det ju även känt (och detta använder även vården som argument Mot att höra planerat KS) att man efter ett KS ökar risken för att man ska behöva göra akut KS vid förlossning.
Nu vill jag ha era råd, ni som har erfarenhet på något vis kring detta, för det första; vad hade ni gjort? har ni fler exempel på vad jag kan ta upp med min Bm för att styrka mitt behov av ev planerat KS? Eller har ni FAKTA som kan tala emot det jag läst i diverse studier (OBS seriösa fakta som alltså inte utgörs av egen historia eller någon som sagt något, utan gärna med källhänvisning)
Jag tycker det vore hemskt att bli förminskad till att jag har förlossningsskräck, vilket jag inte har. Jag önskar mig snarare en vaginal förlossning, då det är mycket mer i linje med vem jag är och något av en dröm sedan första inte gick så bra. Men all fakta, och min medicinska historia, tycker jag talar för att oddsen ser sämre ut att det kommer gå bra för både mig och bebis. Planerat KS känns som ett säkrare alternativ, och kan till större del (även om ej 100%) garantera att allt inte blir så galet som sist. Eller värre. Jag är inte rädd, men jag vill alltså (helt ohysteriskt) göra det som är bäst för bebis i första hand, och såklart mig själv då det på många sätt är en förutsättning för bebis.