• anyhere

Gravid efter cerazette - en risk?

Jag har kikat runt är bland massa gamla trådar om graviditet efter cerazette och läst att en del fått missfall när de blivit gravida efter ett pillerstopp. Alltså - där de inte fått sin mens utan blivit gravida på direkten.

Är nu lite nervös inför detta då jag slutat med cerazette för 1 vecka sen. Är det kanske värt att vänta på mensen och använda kondom under tiden för att försöka efter första mensen? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Gravid efter cerazette - en risk?
  • Cyanea

Cerazette skyddar genom att de innehåller så kallade gestagener. Gestagenerna hindrar äggren från att mogna, därför blir det ingen graviditet. Hormonet Progesteron är mer eller mindre samma sak, och det utsöndras i en naturlig cykel från och med när ägget släpper fram till mens. Progesteronet sjunker strax före mensen vilket gör att man börjar blöda. Är man gravid sjunker inte halten progesteron utan är fortsatt hög genom graviditeten. Det är bland annat detta hormon som ger de vanligaste tidiga gravsymptomen. Man skulle alltså kunna säga att Cerazette lurar kroppen att den är gravid eller just haft ägglossning så den inte mognar nya ägg. 

Gör man IVF brukar man ta tillskott av progesteron för att minska risken att embryot ska blöda ut. Det är alltså ingen nackdel att ha progesteron i kroppen så länge som man lyckas ägglossa. 

Med andra ord: jag ser inte varför risken för missfall skulle vara förhöjd om man gått på Cerazette. 

Däremot bör du förbereda dig på att det kan ta tid för din kropp att börja ägglossa igen. Mensen behöver inte komma regelbundet och det kan ta några månader innan det finns chans att bli gravid. En del lyckas snabbt, men en del får ha tålamod. 

Lycka till! 

• anyhere

Tack för ditt svar. Jag har inga förhoppningar på hur snabbt det går. Vi har precis beslutat att blir det så blir det. Men har läst så mycket om missfall efter cerazett att jag blev lite nervös :(

• Anna74a

Jag fick det men det var ju ca 7,5 månader efter det att jag hade slutat med dem så det kan ju lika gärna ha berott på något annat.

• anyhere
    Anna74a skrev 2016-07-16 14:40:52 följande:

Jag fick det men det var ju ca 7,5 månader efter det att jag hade slutat med dem så det kan ju lika gärna ha berott på något annat.

Beklagar ditt missfall men jag menar mer när man inte fått mens överhuvudtaget efter cerazette - fått ett plus på Stickan och efter det fått missfall.

Någon annan? Kanske stannade ditt lilla pyr kvar i magen?
Svar på tråden Gravid efter cerazette - en risk?