• Handelstanken

UD överdriver om Turkiet?

Att ställa in alla resor dit verkar löjligt i en Säkerhetsanalys.

www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Ankara/Reseinformation/Reseinformation-Turkiet/

Jag skulle aldríg åka dit mer men Antalaya de flesta åker till för Side mm har inte haft några problem. Vad man ska till farligare Istanbul eller Ankara att göra vet jag inte. Izmir är väl lite farligare.

Däremot ligger Side en dagsresa med bil från Syrien så det är inte helt riskfritt, men IS har andra bekymmer nu.

• Svar på tråden UD överdriver om Turkiet?
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 10:06:36 följande:

SAS återupptar resorna till Turkiet

Ok det står inte på Arlandas sida . Dessutom gick dom ut med igår till resande att lördag o söndag är resor inställda just till Turkiet , många som missar sitt plan idag då
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 10:05:35 följande:
    Har jag påstått det
    Eftersom du skrev det som redan står så antar jag du ville nått med det du skrev
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 10:09:12 följande:
    Ok det står inte på Arlandas sida . Dessutom gick dom ut med igår till resande att lördag o söndag är resor inställda just till Turkiet , många som missar sitt plan idag då
    Nyheterna nu på morgonen sa de att SAS börjar flyga igen samt Aftonbladet

www.aftonbladet.se/nyheter/article23184942.ab
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 10:14:17 följande:
    Nyheterna nu på morgonen sa de att SAS börjar flyga igen samt Aftonbladet

www.aftonbladet.se/nyheter/article23184942.ab
    Även SAS gick ut med sms till dom som skulle flyga idag att dom är inställda så det blir garanterat inga passagerare med .
    Det kommer gå ner tomma plan som igår , är ju ingen som vill åka nu o dessutom har många redan ombokat eftersom dom var inställd hela helgen .
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 10:17:16 följande:
    Även SAS gick ut med sms till dom som skulle flyga idag att dom är inställda så det blir garanterat inga passagerare med . Det kommer gå ner tomma plan som igår , är ju ingen som vill åka nu o dessutom har många redan ombokat eftersom dom var inställd hela helgen .
    Så här säger SAS
    . Och de passagerare som önskar tar vi också med oss ned, säger Karin Nyman på SAS,

Har jag sagt från Sverige
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 10:22:33 följande:
    Så här säger SAS
    . Och de passagerare som önskar tar vi också med oss ned, säger Karin Nyman på SAS,

Har jag sagt från Sverige
    Nu har ju inte UD s rekommendationer med andra länder att göra så det är ju bara Sverige vi diskuterar
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 10:25:33 följande:
    Nu har ju inte UD s rekommendationer med andra länder att göra så det är ju bara Sverige vi diskuterar
    Nu avråder bara till Istanbul och Ankara
  • Holma

uppdaterad 17 jul 2016, 12:23
    Reseinformation Turkiet

Avrådan
    Med anledning av den osäkra händelseutvecklingen avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Istanbul och Ankara (undantaget transit genom flygplatserna).

Sedan tidigare avråder Utrikesdepartementet med anledning av säkerhetsläget från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen, samt till Diyarbakir stad.

Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till:

- övriga delar av gränsprovinserna Hatay, Kilis, Gaziantep, Mardin, Sanilurfa, Sirnak samt Diyarbakir.
    - provinserna Van, Siirt, Tunceli, Bingöl, Igdir, Agri samt Hakkari i sydöstra Turkiet.

• infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 13:42:08 följande:
    . Sedan tidigare avråder Utrikesdepartementet med anledning av säkerhetsläget från alla resor till Turkiets närområde mot Syrien, upp till ett avstånd om 10 kilometer från den syriska gränsen, samt till Diyarbakir stad. Vidare avråder Utrikesdepartementet från icke nödvändiga resor till: - övriga delar av gränsprovinserna Hatay, Kilis, Gaziantep, Mardin, Sanilurfa, Sirnak samt Diyarbakir. - provinserna Van, Siirt, Tunceli, Bingöl, Igdir, Agri samt Hakkari i sydöstra Turkiet.
    Den här biten har UD  avrått från i månader , inget nytt
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 13:46:04 följande:
    Den här biten har UD  avrått från i månader , inget nytt
    Nä det har dom inte .
  • infochristina
    Holma skrev 2016-07-17 13:47:05 följande:
    Nä det har dom inte .
    Kan du inte läsa . Sedan tidigare och det var mycket mycket tidigare , Flera månader sen
  • Holma
    infochristina skrev 2016-07-17 14:01:15 följande:
    Kan du inte läsa . Sedan tidigare och det var mycket mycket tidigare , Flera månader sen
    Inte som dom avrådde resor till fler ställen i Turkiet . Länka mig det med datum dom gick Ut med det tack
  • Holma
    Holma skrev 2016-07-17 14:20:47 följande:
    Inte som dom avrådde resor till fler ställen i Turkiet . Länka mig det med datum dom gick Ut med det tack
    Läs på UD s sida där står exakt vad dom avråder från till vart o när dom gick IT med det .
    Det var väl Turkiet vi pratar om , andra länder avråder dom alltid från men det har ju inte med saken o göra .
Svar på tråden UD överdriver om Turkiet?