• Dörrposten

Hur länge vänta på fraktsedel för retur

Hej! Jag inhandlade ett dörrblad via internet i tidigare i år. Hör och häpna så var godset skadat när det ankom, efter mycket bråk och många timmar i telefon med både leverantör och speditör skulle det skickas ett nytt dörrblad.

Leverantören gjorde då misstaget att istället för att skicka ett dörrblad skickades det två. När dessa två anlände hade även ett av dessa skadats, men ett var i sådant skick att det gick att använda.

Nu har det gått ett par månader och jag väntat fortfarande på retursedel för de två dörrbladen som är skadade. Min fråga är egentligen, hur länge har leverantören rätt att vänta med att skicka retursedel innan godset tillfaller mig? Skadorna är inte så stora och för den händige går det att lösa med lite snickerispackel, sandpapper och målarfärg.

• Svar på tråden Hur länge vänta på fraktsedel för retur
  • Griseknoen35

Är du säker på att företaget vill ha tillbaka det då? Ofta blir det dyrare att ta tillbaka en skadad vara som inte går att sälja vidare. Är det skadat är det få som köper oavsett skada.

• Dörrposten

Det var nästan det enda som leverantören pratade om i telefonen; att jag skulle få fraktsedel för retur.

Finns det någon gräns då de inte kan kräva tillbaka godset? Just detta gods är ju rätt stort och tar en del plats tyvärr

• sportpappa

Det verkar vara så att varorna inte blir dina någonsin utan ägarna (dörrföretaget) kan återkräva dem hur sent som helst. Du bör kunna magasinera dem på ägarnas bekostnad, men risken är att de inte betalar. Kolla om det går att anmäla dem som hittegods till polisen. Då tillfaller de dig efter 3 månader.

• Dörrposten

I april sa leverantören att fraktsedeln skulle komma innan jag fick dörr nr 2 (och 3) levererad, detta så att DHL kunde plocka upp dörrarna i samband med leverans. Men jag har som sagt inte hört ett ljud sedan dess.

Jag blir ju inte världskedsen om det aldrig kommer något eftersom jag sannolikt kommer behöva dessa dörrar senare i renoveringen

Svar på tråden Hur länge vänta på fraktsedel för retur