Anonym871 skrev 2016-07-17 21:26:14 följande:
Nej jag tror inte heller det !! Men jag undrar vad fasiken min kropp håller på med !
"FRÅN ÄGGLOSSNING TILL KÄNSLOMÄSSIG BERG- OCH DALBANA, SÅ FUNKAR DET!
Vi människor har stenkoll på många avancerade saker men en sak rätt många av oss har dålig koll på är något som ligger oss betydligt närmre än så ? den kvinnliga reproduktionsapparaten. Här kommer en sammanfattning:
Varje ny menscykel förbereder sig kroppen för en graviditet. De två första veckorna i cykeln handlar om att ladda inför ägglossningen, varför äggstockarna i huvudsak producerar det kvinnliga könshormonet östrogen. När vi sedan haft ägglossning (ca 14 dagar efter mensens första dag) ställer kroppen om och börjar förbereda livmoderslemhinnan för att ta emot ett befruktat ägg.
En dryg vecka efter ägglossningen vet kroppen om det blev en lyckad befruktning eller inte. Om befruktningen inte lyckats, ägnar kroppen sig istället åt att återställa allt till ursprungsläget. PMS-besvären är som värst när kroppen just insett att den inte blivit gravid, men det betyder inte att kroppen är besviken. Det är snarare så att problemet ligger i att gulkroppshormonet (progesteron) som är av betydelse för befruktning och graviditet, först stiger kraftigt och sedan sjunker lika kraftigt. Är man av naturen känslig för hormoner så leder dessa tvära svängningar till att man får PMS-symtom."
Jag får ofta så med, din kropp reagerar på hormon.
Antingen har du blivit gravid eller inte, de går inte att svara på sånt genom att tyda olika singnaler en vecka efter äl.