• Anonym (Inte bra)

Kanske gravid...

Var ett tag sen jag hade mens nu, den borde komma snart minns inte exakt jag hade mens sist. Men skulle jag vara gravid kan jag göra abort utan att min sambo behöver veta? Han åker bort 3 veckor i augusti tänkte göra det då i sådana fall.

Han är redo för barn nu men jag är inte alls redo! Vi måste ju flytta till något större, jag vill ha ett större sparande osv. Dessutom är inte vårt förhållande jättebra för tillfället.

• Svar på tråden Kanske gravid...
  • Anonym (.)

Det är klart att det går att genomföra utan att en partner får veta.

Det är alltid din kropp och ditt beslut till syvende och sist men om det krävs hemlighetsmakeri för en sån här stor sak så tycker inte jag att ni har i ett förhållande att göra.

• Rudimentär
    Anonym (Inte bra) skrev 2016-07-17 15:39:57 följande:

Men det är i min kropp allt händer, så nja "hans foster" också.

Berättar du verkligen allt för din man då? Lite privatliv tycker jag är sunt i en relation

Nej, han är inte intresserad av allt. Men vi pratar om väldigt mycket, stort som smått. Vad är annars poängen med att leva tillsammans?

Att han kanske ska bli far skulle han definitivt vara intresserad av och det skulle aldrig falla mig in att undanhålla något sånt. Vore det aktuellt vore förhållandet dött.
  • Anonym (Nej)

Nej du ska inte ljuga för din sambo. Jösses att du ens funderar. Säg bara att du är gravid och att du inte vill behålla. Du har trots allt sista order oavsett vad han vill.

• Anonym (Lea)

Ja du kan göra abort utan att din sambo får veta! Ring abortmottagningen om ni har en sån annars är det väll gyn eller barnmorskan man ringer. Ingen har rätt att ta del av din kontakt med sjukvården. Detta är inte upp till någon annan än dig själv och du vet bäst vad som är bäst i er relation. Vill du inte berätta för att det kan skapa problem så gör inte det!

En abort kan dock vara svårt att hantera psykiskt så jag hoppas du har någon du kan prata med om det behövs. Lycka till TS!

• Anonym (Inte bra)

Jag vill ju absolut inte ha barn just nu, är inte redo för fem öre... Så psykiskt kommer det inte att vara jobbigt för för fem öre, mer bara en lättnad,..

• Anonym (K)
    Anonym (Inte bra) skrev 2016-07-17 14:22:12 följande:

Var ett tag sen jag hade mens nu, den borde komma snart minns inte exakt jag hade mens sist. Men skulle jag vara gravid kan jag göra abort utan att min sambo behöver veta? Han åker bort 3 veckor i augusti tänkte göra det då i sådana fall.

Han är redo för barn nu men jag är inte alls redo! Vi måste ju flytta till något större, jag vill ha ett större sparande osv. Dessutom är inte vårt förhållande jättebra för tillfället.

Ja, du har rätt att göra abort utan att berätta för någon. Sjukhusen har tystnadsplikt så du behöver inte oroa dig över att det kommer fram. Däremot tror jag att det kan vara en tung sak att bära själv. Finns det någon särskild anledning att du inte vill berätta för din sambo?

Jag har aldrig genomgått en abort, men hade MA och fick då samma behandling (tabletter) som vid abort för att bli av med det döda fostret. Jag trodde inte heller att det skulle vara en stor grej men fem månader senare tänker jag på det varenda dag och mår ganska dåligt. Se till att ha stöd av någon du litar på - ett syskon, en kompis eller en kurator. Sånt här kan ta hårdare på en än man tror.

Kram och lycka till!
  • Rudimentär

Vill tydliggöra att jag inte är emot aborten i sig. Jag ifrågasätter däremot om det är en bra idé att gå bakom ryggen på en person man vill få ett bättre förhållande med. Istället för att närma dig honom fjärmar du dig.

• Anonym (Inte bra)

Alltså en abort kommer bara kännas som en lättnad! Är livrädd med allt som en graviditet och förlossning för med sig.,,

Vill inte berätta för att han kan tänka sig barn nu men inte jag. Och då blir han besviken och allt

• ensamärstark

Har du tagit något test ännu för att se om du ens är gravid? Sen kanske någon form av preventivmedel vore något om du absolut inte vill ha barn nu?

Lycka till

• Anonym (Inte bra)

Ne men tänkte testa i veckan... Vi använder preventivmedel men det är ju inte 100 % säkert..

• ensamärstark
    Anonym (Inte bra) skrev 2016-07-18 00:49:44 följande:

Ne men tänkte testa i veckan... Vi använder preventivmedel men det är ju inte 100 % säkert..

Okej men det är ju bra att ni gör det. Då är kanske inte risken för graviditet lika stor..
  • Anonym (Inte bra)

Det var negativt!!! Jag är världens lyckligaste just nu!!! =)

• Anonym (Inte bra)

Inte gravid och har ingen mens!! Sjukt bra ju!!

• Anonym (K)

Grattis! :) Vilken lättnad de måste ha varit :)

Svar på tråden Kanske gravid...