Anonym (Inte bra) skrev 2016-07-17 14:22:12 följande:
Var ett tag sen jag hade mens nu, den borde komma snart minns inte exakt jag hade mens sist. Men skulle jag vara gravid kan jag göra abort utan att min sambo behöver veta? Han åker bort 3 veckor i augusti tänkte göra det då i sådana fall.
Han är redo för barn nu men jag är inte alls redo! Vi måste ju flytta till något större, jag vill ha ett större sparande osv. Dessutom är inte vårt förhållande jättebra för tillfället.
Ja, du har rätt att göra abort utan att berätta för någon. Sjukhusen har tystnadsplikt så du behöver inte oroa dig över att det kommer fram. Däremot tror jag att det kan vara en tung sak att bära själv. Finns det någon särskild anledning att du inte vill berätta för din sambo?
Jag har aldrig genomgått en abort, men hade MA och fick då samma behandling (tabletter) som vid abort för att bli av med det döda fostret. Jag trodde inte heller att det skulle vara en stor grej men fem månader senare tänker jag på det varenda dag och mår ganska dåligt. Se till att ha stöd av någon du litar på - ett syskon, en kompis eller en kurator. Sånt här kan ta hårdare på en än man tror.
Kram och lycka till!