• Line39

Sova ut

Min sambo o jag har 2 st barn, en på 7 mån o en på 21 mån, sedan har jag två barn sedan tidigare 13 o 15 år gamla.

Jag är föräldraledig o min sambo arbetslös, jag jobbar varannan helg i en matbutik för att spara på föräldradagarna, mina arbetstider varierar, ibland 16-23.15, 13-22.

Våran yngsta sover dåligt om nätterna o eftersom min sambo är nattmänniska tar han oftast hela nätterna o jag får alltid gå upp senast kl 5 så han kan gå o sova. Han får sedan sova tills han vaknar av sig själv, han brukar stiga upp mellan kl 11-13.

Visst jag är väldigt trött eftersom jag aldrig sover ut men är tacksam att jag oftast slipper vara uppe om nätterna eftersom jag inte är någon nattmänniska.

Men när jag jobbat o kommer hem runt kl 24 så känner jag att jag skulle vilja sova längre än till kl 5, känner mig alltid trött o sliten eftersom jag aldrig får 8 H sömn.

Vad tycker ni, borde jag få sova ut när jag jobbat sent eller är det egoistiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 08:39
    Oftast kommer jag inte i säng förrän kl 23-24 på vardagarna eftersom jag också behöver hjälpa till med barnen, minste sonen kan skrika mellan kl 21-24.
    Så för det mesta får jag bara 5 H sömn per natt.

• Svar på tråden Sova ut
  • Holma
    Line39 skrev 2016-07-18 10:41:37 följande:

Det ända jag ville var att få sova 1 H mer mellan lör o sön när jag jobbar, inget annat.

Min sambo får sova hur mycket han vill de övriga dagarna i månaden.

Endast 1 H extra en dag i månaden.

Kändes som du inte riktigt förstod att det inte var mer en gång i månader detta gällde.

Jag tänker avsluta denna länken nu o så hoppas jag att du får sova så mycket du behöver.

Jag har aldrig fått mindre sömn än jag behöver så det är lugnt för mig .
    Ett tips , lägg dig en timme tidigare en dag i mån så har du löst problemet .
  • hallontryffel

Fast, om TS sambo lägger sig kl. 5 (eller fyra som det enligt TS var i natt) och han sedan får sova tills han själv vaknar (mellan 11.00-13.00) så får han ju 6-8h sammanhängande sömn. Själv skriver TS att hon ex.vis inatt hjälpte till med sonen till kl. 01.00 och sedan fick gå upp klockan fyra när sambon kände att han behövde sova.

Varför tycker du att den arbetslöse mannen har så mycket större rätt till sömn än TS när hon jobbar?

Holma skrev 2016-07-18 10:27:01 följande:

Jag lovar att om man ska sova så blir man bara tröttare , kroppen behöver sammanhängande sömn o det får ju du idag o inte han .

• Holma
    hallontryffel skrev 2016-07-18 11:19:28 följande:

Fast, om TS sambo lägger sig kl. 5 (eller fyra som det enligt TS var i natt) och han sedan får sova tills han själv vaknar (mellan 11.00-13.00) så får han ju 6-8h sammanhängande sömn. Själv skriver TS att hon ex.vis inatt hjälpte till med sonen till kl. 01.00 och sedan fick gå upp klockan fyra när sambon kände att han behövde sova.

Varför tycker du att den arbetslöse mannen har så mycket större rätt till sömn än TS när hon jobbar?

Det gör jag inte men läs ts inlägg så ändras det hela tiden med tider .
    Ett barn bör inte behöva två vakna föräldrar tex , ts kan lägga sig tidigare på kvällen , så får dom lika många timmar .
    Ts kräver 1 timme mera sömn i MÅNADEN o det går o lösa ganska lätt med att lägga sig en timme tidigare en kväll i mån
  • hallontryffel

Fast, hon önskar ju få den timman just när hon har jobbhelg, då hon inte kan gå och lägga sig tidigare när hon jobbar på kvällen.

Eftersom hon verkar vara så generös gentemot sin partner för att tillgodose hans sömnbehov (alltid låter honom sova tills han vaknar) förstår jag inte varför du skall klandra henne när hon vill få chans att sova en timma extra när hon dessutom jobbat -han kan ju ta igen det med råge alla andra morgnar när han får sova ut.

Holma skrev 2016-07-18 11:29:58 följande:

Det gör jag inte men läs ts inlägg så ändras det hela tiden med tider .

Ett barn bör inte behöva två vakna föräldrar tex , ts kan lägga sig tidigare på kvällen , så får dom lika många timmar .

Ts kräver 1 timme mera sömn i MÅNADEN o det går o lösa ganska lätt med att lägga sig en timme tidigare en kväll i mån

• Holma
    hallontryffel skrev 2016-07-18 14:00:17 följande:

Fast, hon önskar ju få den timman just när hon har jobbhelg, då hon inte kan gå och lägga sig tidigare när hon jobbar på kvällen.

Eftersom hon verkar vara så generös gentemot sin partner för att tillgodose hans sömnbehov (alltid låter honom sova tills han vaknar) förstår jag inte varför du skall klandra henne när hon vill få chans att sova en timma extra när hon dessutom jobbat -han kan ju ta igen det med råge alla andra morgnar när han får sova ut.

Fast ts blir knappast utsövd av en timme till sömn när hon jobbar o en gång i månaden
  • hallontryffel

Om det är vad hon önskar så får vi väl förutsätta att hon är nöjd med den sömnmängden. Och det gör ju att det finns ännu mindre anledning att hävda att hon borde ändra sig istället för att hjälpa henne med förslag på hur hon kan få sin sambo att gå henne till mötes med den där ynka timman eftersom han får sova ut alla andra dagar.

Holma skrev 2016-07-18 14:15:33 följande:

Fast ts blir knappast utsövd av en timme till sömn när hon jobbar o en gång i månaden

• Holma
    hallontryffel skrev 2016-07-18 15:56:21 följande:

Om det är vad hon önskar så får vi väl förutsätta att hon är nöjd med den sömnmängden. Och det gör ju att det finns ännu mindre anledning att hävda att hon borde ändra sig istället för att hjälpa henne med förslag på hur hon kan få sin sambo att gå henne till mötes med den där ynka timman eftersom han får sova ut alla andra dagar.

Hon har fått förslag . Men 1 Tim i mån gör varken till eller från så varför ens skriva på ett forum o gnälla
  • race

Om jag har förstått det rätt: 

ts sover ca 24-05
    ts sambo somnar 05 och sover till 11 eller 13 + får sömn på natten när barnen sover. 

Ts sover alltså 5 timmar per natt och sambon sover 6-12 timmar per natt.

Varför handlar det här bara om en natt i månaden?
    Vill inte du sova för att må så bra som möjligt ts?

Jag tycker att ni istället kan lägga upp det såhär: 

vanliga nätter:
    - ts sover 22-05 och får inte störas. Ts visar mannen hur han skall göra så att de andra barnen får sova 22-24. 
    - ts sambo sover 05-12 och får inte störas. 
    Övriga tider är det en bonus om ni får sova. Eventuellt får sambon sova till 13 istället för 12 för att hans vakentimmar är mer ansträngande. Men det är ju oklart hur mycket han får sova innan klockan 05. 

Dagen innan varje arbetspass får ts 8 timmar sammanhängande sömn, och sambon får det samma när han börjar jobba. Dock vet jag inte om det fungerar i praktiken

ts får alltså sova 21-05 eller 22-06 innan lördagen. 
    Mellan lördag och söndag blir det lite svårt att få ihop det, då sambon inte kan lägga sig vid 21, men om ts sover 00:30-06:00 så kanske hon får sova på dagen. 

• SupersurasunkSara

Tja... Han jobbar inte så då kan väl han helt enkelt vara uppe till 8 och ta hand om barnet?

Han kan ju sen sova så länge han kan innan du ska till jobbet. det blir ju ändå bara två dagar han får lite sämre sömn kanske, medan du får det i fem dagar.

• aster

Det framstår för mig som totalt orättvist att TS sambo sover så mycket mer och nästan martyraktigt att TS skriver till FL för att få berättigande till en extra timma en gång i månaden.

1. Eksemet bör behandlas mer effektivt så att barnet slipper plågas 1-4 timmar per natt med gråt och skrik. Finns allergi? Behövs eksemskola? Starkare krämer?Antihistamin?

2. Om det inte är eksemet som är huvudproblemet kan den vakna mannen göra att barnen inte håller dygnsrytmen. Föräldrarna ska visa barnet att det är sovtid på natten genom gott exempel. När man lever i en familj får man försöka hålla en gemensam dygnsrytm. "Nattmänniska" låter som en omskrivning för datorspel på natten, sova på dagen?

• Ascendere
    Line39 skrev 2016-07-18 04:59:33 följande:

Min sambo o jag har 2 st barn, en på 7 mån o en på 21 mån, sedan har jag två barn sedan tidigare 13 o 15 år gamla.

Jag är föräldraledig o min sambo arbetslös, jag jobbar varannan helg i en matbutik för att spara på föräldradagarna, mina arbetstider varierar, ibland 16-23.15, 13-22.

Våran yngsta sover dåligt om nätterna o eftersom min sambo är nattmänniska tar han oftast hela nätterna o jag får alltid gå upp senast kl 5 så han kan gå o sova. Han får sedan sova tills han vaknar av sig själv, han brukar stiga upp mellan kl 11-13.

Visst jag är väldigt trött eftersom jag aldrig sover ut men är tacksam att jag oftast slipper vara uppe om nätterna eftersom jag inte är någon nattmänniska.

Men när jag jobbat o kommer hem runt kl 24 så känner jag att jag skulle vilja sova längre än till kl 5, känner mig alltid trött o sliten eftersom jag aldrig får 8 H sömn.

Vad tycker ni, borde jag få sova ut när jag jobbat sent eller är det egoistiskt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-18 08:39
    Oftast kommer jag inte i säng förrän kl 23-24 på vardagarna eftersom jag också behöver hjälpa till med barnen, minste sonen kan skrika mellan kl 21-24.
    Så för det mesta får jag bara 5 H sömn per natt.

Jag orkade inte läsa inlägget, jag var för trött. 
    Men sova ut är väl alltid bra, jag hoppas också få göra det också före min 55-årsdag. 
Svar på tråden Sova ut