• WiJu

Kan översynta barn se/uppskatta 3D-bio?

Jag har två översynta barn och undrar om någon här vet om de kan se och uppskatta 3D-bio?

Var på en innan äldsta fick glasögon, men då gick det inte. Vet inte om det berodde på åldern eller synfelen. Nu har vi varit på vanlig bio efter det, men jag undrar om någon vet hur synfelet påverkar det hela.

• Svar på tråden Kan översynta barn se/uppskatta 3D-bio?
  • Decx

Jag gillar inte 3d, tycker det ser konstigt ut och uppfattar inte alls dessa "effekter", ser mer som dom klippt ihop massa filmer och lagt på varandra. Kan även känna ett visst illamående.

Jag har perfekt syn/färgséende  i alla tester. Blir aldrig åksjuk, sjösjuk, flygsjuk och vad mera som nu finns.

Som svar på frågan skulle jag tippa på att det är personligt hur man uppfattar 3d fast har egentligen ingen aning;)

• WiJu

Tack för era svar. Kanske finns det inga självklara svar utan att det är olika för alla oavsett synfel. Det har gått ett par år och hon har ju glasögon nu så det kanske kan vara värt att prova igen.

Så får man se om det är något att ha eller inte.

Den lilla har vi inte varit på 3D med förut och hon har nästan +8.0 på ena ögat så vi får se hur det går för henne.

• WiJu

Var med minstingen hos ögonläkaren på kontroll och passade på att fråga. Hon sa att dom upplever det inte alls på samma sätt. Att 3D tillverkarna gör att det blir någon form av upplevelse, men inte alls som för andra utan översynthet.

Svar på tråden Kan översynta barn se/uppskatta 3D-bio?