• emmii89

Barnen ute på gården är monster.

Ja som rubriken lyder så är verkligen barnen i vårat område där vi bor monster.

Jag har en 3 1/2 årig liten tjej som älskar att vara ute och umgås med andra barn. Alla barn hon ser är hennes kompisar säger hon och älskar allt och alla. Men som mamma så försöker jag undvika att vara ute med henne när de andra barnen här på gården är ute. För att göra det lättare att förstå så ska jag ge några exempel.

Dessa barn i åldrarna 3 - 10 år som bor här på gården springer alltså runt och slåss jagar varandra med järn rör, tegel stenar, pinnar och allt möjligt dom hittar. Dom slåss bråkar och kallar varandra för de mest vulgära och fula ord du kan tänka dig. Att sitta en kväll på balkongen och höra hur barnen kallar varandra för hora, mamma knullare och ännu grövre ord gör mig mörkrädd. Och dom har absolut ingen respekt för oss vuxna när man säger till dom. Det är ren mobbning och föräldrarna verkar blunda för vad som händer.

Vart jag vill komma är att jag som mamma känner mig ur usel när jag inte låter min lilla tjej leka med sina kompisar ute på gården för jag är livrädd att dessa mobbare ska gå på henne eller att hon ska ta efter deras beteende.

Jag vill ju kunna låta min lilla tjej gå ut och leka och kunna känna sig trygg och att inte jag ska behöva vara nervös att det ska påverka henne..

Hur ska man göra och vad i tusan har hänt med detta samhälle??? Vart tog respekten vägen hos vissa barn och vuxna som låter sina barn bete sig sådär!!

• Svar på tråden Barnen ute på gården är monster.
  • Anonym (C)

Men fy! Så kan man ju inte bo! Skulle inte heller låta mina ungar var ute om det lät så på vår gård. Man blir ju som man umgås lixom... Om jag var du skulle jag flytta så fort jag kunde! Det lär ju låta likadant på förskolan och skolan i det området...

• Anonym (Område?)

Du har nog råkat bosätta dig i ett väldigt dåligt område. Så skulle det aldrig låta där jag bor... Försök flytta därifrån om du kan!

• LindaLej

Vad tråkigt att det är så i ert område! Har lite liknande erfarenheter då vi flyttade till ett nytt område för ca ett år sedan. Vissa barn här var inte så snälla mot andra barn, och min son som då var 5 år blev utsatt för många håra ord, speciellt av ett barn. (Efter en månad av mamma-ångest tog jag mod till mig och pratade med det barnets mamma, och efter det blev det bättre.)

Du skriver inte hur länge ni bott i området, men jag har märkt, efter att ha bott i ett år i vårt område, att det finns många barn i området som är väldigt "goa". Det finns med all säkerhet barn även i ert område som skulle vara jättefina lekkamrater till din dotter, men som inte märks så mycket eftersom det är de utåtagerande barnen som ses och hörs. 

Skulle du kunna vara ute med din dotter och se om ni kan hitta någon liten kompis som verkar vara snäll? Förstår att det inte är kul att vara ute överhuvudtaget, men kanske du skulle kunna prata med din dotter innan ni går ut och förklara att de ord som många barn använder inte är ok (vilket du säkert redan gjort Flört). 

Angående hur hantera att barn har ett så trist språkbruk mm, kanske skulle du kunna kontakta hyresvärd/styrelse i området/kommunen etc för att se om de har några förslag för att kunna få bukt med detta problem? För det låter som att det är så utbrett att det är svårt för dig som ensam mamma att kunna få till en förändring.

Önskar dig ett stort lycka till!!! {#emotions_dlg.flower}

• emmii89
    LindaLej skrev 2016-07-19 11:01:51 följande:

Vad tråkigt att det är så i ert område! Har lite liknande erfarenheter då vi flyttade till ett nytt område för ca ett år sedan. Vissa barn här var inte så snälla mot andra barn, och min son som då var 5 år blev utsatt för många håra ord, speciellt av ett barn. (Efter en månad av mamma-ångest tog jag mod till mig och pratade med det barnets mamma, och efter det blev det bättre.)

Du skriver inte hur länge ni bott i området, men jag har märkt, efter att ha bott i ett år i vårt område, att det finns många barn i området som är väldigt "goa". Det finns med all säkerhet barn även i ert område som skulle vara jättefina lekkamrater till din dotter, men som inte märks så mycket eftersom det är de utåtagerande barnen som ses och hörs. 

Skulle du kunna vara ute med din dotter och se om ni kan hitta någon liten kompis som verkar vara snäll? Förstår att det inte är kul att vara ute överhuvudtaget, men kanske du skulle kunna prata med din dotter innan ni går ut och förklara att de ord som många barn använder inte är ok (vilket du säkert redan gjort ). 

Angående hur hantera att barn har ett så trist språkbruk mm, kanske skulle du kunna kontakta hyresvärd/styrelse i området/kommunen etc för att se om de har några förslag för att kunna få bukt med detta problem? För det låter som att det är så utbrett att det är svårt för dig som ensam mamma att kunna få till en förändring.

Önskar dig ett stort lycka till!!! 

Vi letar ju efter ny lägenhet för att komma till ett bättre område. Vi har bott här i lite mer än 2 år nu. Men att få en lägenhet är inte det lättaste med denna bostadsbrist.

Dottern har ju kompisar också som är hur gulliga som helst och inte alls så stökiga.

Men tyvärr är det ju majoriteten av de stökiga här på gården och som jag uppfattat det så är ju även hyresvärden och de ansvariga i området lite medvetna om hur barnen här på gården är då Dom skickat ut aviseringar om att barn håller på och eldar i området och liknande saker.

Nyligen fick ju barnen en lekstuga här på gården att leka med jag tror den fick vara hel i 2 dagar, nu låter jag inte min dotter gå in där då det är barn som kissar och slår sönder lekstugan.

Sent som igår så stod en lite större kille och slog på en mindre kille sparkade och drog han i håret och sen kom några andra barn och jaga varandra med järn rör. Detta händer i stort sett varje dag. Suck.

Vad jag har hört av andra föräldrar här som också är väldigt trötta på detta så verkar inte föräldrarna till de bråkiga barnen bry sig utan låter dom hållas. :/ jag önskar föräldrarna kunde ta lite mer ansvar så barnen kan känna sig trygga med att vara ute.
  • LindaLej
    Vad roligt att höra att er dotter har fina vänner att leka med och att fler föräldrar i området tycker som ni! Då finns det ju stor potential för förändring. Glad 

Finns det möjligtvis en styrelse i ert område? Då kan ju ni föräldrar skicka in förslag på aktiviteter för barnen som skulle kunna öka sammanhållningen och "stämningen" i området. Tex filmkväll (om det finns en lokal för barnen att vara i) eller nån liten enkel fest på gården med tema för årstiden tex halloween. Om ni föräldrar är med på dessa aktiviteter blir det ju automatiskt att man umgås med föräldrarna och barnen på ett roligt sätt (även de barn som är bråkiga) och i och med det så är det så mycket lättare att påverka på ett positivt sätt. 
  • LindaLej

Sen är det ju verkligen inte ok att barnen jagar varandra med järnrör. Frågan är vem som har ansvar för att miljön ute på er gård är trygg, vilket den uppenbarligen inte är nu. Kan ni kontakta hyresvärden och fråga? 

• Kontaktasoc

Låter som "mina" gamla hoods. Invandrartätt med bränder och stenade bilar _varje_ dag.

Det du kan göra är att flytta. Ingenting kommer att bli bättre om ni bor kvar.

Polisen och soc bör du även kontakta.

Svar på tråden Barnen ute på gården är monster.