Varför bör män vara feminister?
Det är ju inte direkt så att de vinner något på det, som t ex kvinnor gör.
Vad menar du?
Det verkar som att du i grund frågar varför någon skulle göra något för att hjälpa andra om de inte själva vinner något på det...och det handlar väl om att det helt enkelt finns folk som aktivt väljer att inte vara rövhattar.. Det primära här är väl att se sig själv som del av något större och att se det som något positivt när de som har det sämre ställt får det bättre även om det inte omedelbart gagnar en själv.
Jag är INTE feminist då den titeln har kidnappats av vänstern. Jag är dock en ivrig jämställdhets kämpe men om du som kille inte är mogen nog för att inse vad du vinner på ett jämställt samhälle så gör inga argument skillnad.
För som snorvalp så kan man ju tycka att det är bra eller ok att man får förtur till jobb och vård jämfört med andra grupper. När man sedan mognat och blivit en man så inser man att det känns bättre att mamma, frun och dottern får samma lön som sina kollegor och minst lika bra vård som en själv!
Att ifrågasätta feminismen i det land i världen som vill ligga i framkant på området, på en sida som denna, gör att du lär få mothugg. Jag struntar i båda delarna dock.
Det verkar som att du i grund frågar varför någon skulle göra något för att hjälpa andra om de inte själva vinner något på det...och det handlar väl om att det helt enkelt finns folk som aktivt väljer att inte vara rövhattar.. Det primära här är väl att se sig själv som del av något större och att se det som något positivt när de som har det sämre ställt får det bättre även om det inte omedelbart gagnar en själv.
Fast nu är det ju kvinnor som har förtur till jobb, överallt så prioriterar man att det ska in mer kvinnor. Oavsett hur många lämpliga kandidater det finns.
Företagsstyrelser är tex överrepresenterade av kvinnor.
Men när man kvoterade in män på en veterinärutbildning då blev utbildningsansvariga JO-anmälda, för det var ju oerhört orättvist att kön gick före lämplighet...
Kvinnliga chefer tjänar idag mer än män enligt nån rapport som kom för ett tag sen, och de löneskilnader som finns i övriga yrken beror i princip uteslutande på att kvinnor och män väljer olika typer av jobb, och jobbar olika mycket.
Många feminister ser inte skogen för alla träden...
Vare sig alla män eller alla kvinnor tänker som så.
Och vad gäller att vinna, för en del innebär att vinna att andra får det bättre även om det sker på bekostnad av ens egen bekvämlighet.
Jag vill få mothugg, annars är det ingen idé att starta tråden.
Självklart. Det var ett försök till skämt, sånt blr undvikas ;)
Nu är ju egentligen feminist något bra.
Jag är dock för jämnställdhet sedan får man kalla det va fan man vill.
Men jag tycker man i dagenssamhälle helt försöker släta över känsroller och säga att könen är samma vilket det inte är, vi är olika på så mänga sätt och jag tycker man skall bejaka olikheterna inte kväva dem.
Idag används ordet feminist i samband med manshat och sjuka värderingar (enligt mig) vilket gör att ordet blivit väldigt missbrukat i samma utsträckning som orden kränkt, diskriminerad och rasist.
Jag har till och med fått en galen brud som stod och skrek åt mig att jag var ett manssvin och att det är pga män som mig som kvinnor är fötryckta. Varför? för jag öppnade en dörr åt henne i ren artighet
Nu är ju egentligen feminist något bra.
Jag är dock för jämnställdhet sedan får man kalla det va fan man vill.
Men jag tycker man i dagenssamhälle helt försöker släta över känsroller och säga att könen är samma vilket det inte är, vi är olika på så mänga sätt och jag tycker man skall bejaka olikheterna inte kväva dem.
Idag används ordet feminist i samband med manshat och sjuka värderingar (enligt mig) vilket gör att ordet blivit väldigt missbrukat i samma utsträckning som orden kränkt, diskriminerad och rasist.
Jag har till och med fått en galen brud som stod och skrek åt mig att jag var ett manssvin och att det är pga män som mig som kvinnor är fötryckta. Varför? för jag öppnade en dörr åt henne i ren artighet