• SatsadeAllt

Lånat ut pengar och sen vill hon skiljas?

Vi är gifta,

Jag står som ägare på mitt hus. (Inskaffat innan giftemål)

Hon står som ägare på sitt hus.

Jag lånade ut 200.000kr till henne så att hon kunde betala kontantinsatsen på de hus hon köpte.

Nu vill hon skiljas. Vad gäller? Kan jag få tillbaka mina pengar? (Tyvärr går det inte att prata med människan längre, så OM det går så måste jag gå vidare och koppla in advokater, men vill gärna veta innan jag gör det om det finns nån chans).

Hon tog mig kärlek och mina pengar, jag är bränd.
  • Svar på tråden Lånat ut pengar och sen vill hon skiljas?
  • Kerubmamman

Har ni äktenskapsförord eller liknande som fastställer att ditt hus är din enskilda egendom och hennes hus är hennes enskilda egendom? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (hej)

Då blir det svårt. Känns som hon lurat dig.

• Haskel
    SatsadeAllt skrev 2016-07-20 12:32:06 följande:

Nej, inga papper är skrivna.

Då är halva ditt hus hennes. Halva hennes hus är ditt. Ditt lån till henne, är taget från era gemensamma pengar.

Ni kommer att dela på summa tillgångar minus, summa lån.
    Hus värderas godtyckligt efter er överenskommelse. Kommer ni inte överens får det göras av mäklare, eller via försäljning.
  • XEmmabus

Har ni inte skrivit äktenskapsförord äger ni allt tillsammans. Slå ihop alla era tillgångar, dra ifrån skulder och dela 50/50 på resten.

Om ni inte har varit gifta så länge finns jämkningsregler för att skydda den som hade mest tillgångar in i boet.

Kontakta jurist. Finns barn med i bilden?

• SatsadeAllt

Hur lång tid för jämnking? Vi var gifta mindre än 2år när papper lämnades in till tingsrätten, men då det finns barn inblandade så fick vi 6mån betänketid och då har vi varit gifta 2år ich 1,5mån när den dagen kommer.

Vi skulle aldrig bo i mitt hus, utan vi bor (jag flyttade nyligen ut) i hennes hus.

• XEmmabus

Att ni inte skulle bo ihop i huset har ingen betydelse eller att du ägde det innan ni träffades. Du blandar ihop det hela med sambolagen. Nu är ni gifta utan äktenskapsförord och det är äktenskapsbalkens regler som gäller.

Eftersom ni inte verkar kunna göra upp i godo bör du som tidigare sagts kontakta en familjejurist. Länken ovan var bra angående hur jämkning tillämpas.

Svar på tråden Lånat ut pengar och sen vill hon skiljas?