• Handelstanken

Trött på hårt maskindragna hjulbultar? Rösta

Trött på hårt maskindragna hjulbultar? Rösta. Deltagarna får ändra sina svar
    voto.se/Bultar

Jag tänkte fråga gummi-branchen, varför de drar åt så inga normala kan lossa bultarna, utan att säga till direkt där.

Så jag behöver en klar enkel omröstning, då de ställer till med onödiga problem.

Vi betalar hellre mer om de drar åt med moment, så man kan öppna med kors eller skaft. Än som nu då en där sa att "de drar på känn" och vi fick åka tillbaks för att lossa.
    Tidigare har fler kommit hit för att lossa, nu säger vi till direkt vid byten och kollar direkt efter så man inte blir stående med punktering.
    Missar man det kan man också missa flyg och annat om det oturas.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-23 00:03
    OBS Detta är en Röstningstråd, inget för Tramspellar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-23 00:25
    På verkstan kunde dom inte heller lossa det dom satt fast, med fälgkors eller skaft! Hur fan tänker dom?

• Svar på tråden Trött på hårt maskindragna hjulbultar? Rösta
  • Frontline

HAHA är du igång ikväll igen ,,
    Ditt största bekymmer verkar vara däck helt klart.
    Har du funderat på om du ska gå istället?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Handelstanken
    Frontline skrev 2016-07-22 23:44:47 följande:
    HAHA är du igång ikväll igen ,,
    Ditt största bekymmer verkar vara däck helt klart.
    Har du funderat på om du ska gå istället?
    Du också helt klart :)

"OBS Detta är en Röstningstråd, inget för Tramspellar."

Jag har läst in mig på Konsumenträtt som köpman och använder det ibland.

Vi bytte hjul idag på min frus bil som jag aldrig använder då jag går för det mesta. Där kunde dom inte lossa ett däck med kors eller skaft som de själva satt på!

Om man kan läsa  och haft bil, som jag haft några hundra, vet man att detta med maskindragna bultar är ett skit.
    Kom hem och testade andra bilen som jag sa till att inte dra hårt, den fan går inte heller att byta på så jag får åka tillbaks.

Hur fan har dom tänkt sig att kunderna ska göra?
  • Smastor

Aldrig märkt av något problem.. Sitter dom så tar man väl i tills dom lossar? ;)

• Handelstanken
    Smastor skrev 2016-07-23 00:19:13 följande:
    Aldrig märkt av något problem.. Sitter dom så tar man väl i tills dom lossar? ;)
    På verkstan kunde dom inte heller lossa det dom satt fast, med fälgkors eller skaft! Hur fan tänker dom?
  • Handelstanken
    infochristina skrev 2016-07-23 00:24:27 följande:
    Gå på gym så får du bort dem
  • infochristina
    Handelstanken skrev 2016-07-23 00:26:13 följande:
    Byt däcken själv latmask
  • mammatill6

Har köpt en bultdragare för 249-. Kopplas in i cigguttaget på bilen. Problemet löst.

• Handelstanken
    infochristina skrev 2016-07-23 00:33:31 följande:
    Byt däcken själv latmask
    Det är min frus bil och vi byter själva ofta men kan inte laga punkteringar som var aktuellt i detta fall. Detta handlar inte om oss utan om kunderna och är en röstning för bilägare.
  • Handelstanken
    mammatill6 skrev 2016-07-23 00:35:51 följande:
    Har köpt en bultdragare för 249-. Kopplas in i cigguttaget på bilen. Problemet löst.
    Var, länk?

Har sett liknande.

Deras går på tryckluft.

Men ska det verkligen vara meningen att de ska dra åt så hårt att man ska köpa en egen avdragare?

Bultarna är ju inte jobbiga annars, mer att krypa och hitta fästpunkter, hissa osv men tiden det tar hemma är väl som att åka bort och man spar lite. Men med 4 bilar är det inte så kul, så jag byter på en.

Jag tänker på alla som byter borta och har sett en del på motorväg som har problem.
  • Demmpa

Om skruvarna/muttrarna sitter för hårt efter att dom blivit ditskruvade med muttermaskin så har dom dragits åt för hårt, om det är aluminiumfälgar så finns det risk att fälgarna har blivit skadade så att dom spricker vi hålen.

Skruvarna/muttrarna ska skruvas fast med ett visst moment, exakt vilket beror bla på fälgen, oberoende om dom skruvas fast med fälgkors, momentnyckel eller mutterdragare.

Man bör efterdra Skruvarna/muttrarna efter ca 10 mils körning & då till det aktuella momentet.

• Ulltand

Det är ett problem som sällan uppmärksammas. Ja det verkstaden drar ofta bultarna så hårt att man inte kan skifta hjul. Inget vidare om man står ute i skogen tex.

• Handelstanken
    Ulltand skrev 2016-07-23 21:51:11 följande:
    Det är ett problem som sällan uppmärksammas. Ja det verkstaden drar ofta bultarna så hårt att man inte kan skifta hjul. Inget vidare om man står ute i skogen tex.
    ,,det är ofta...?
  • Ulltand

Ibland kan man lossa dem genom att sätta i fälgkorset vågrät och hoppa på ena sidan. av korset Lite rostlösare innan som kapilärt smörjer upp är också bra!

• Handelstanken
    Demmpa skrev 2016-07-23 21:40:42 följande:
    www.rusta.com/se/mutterdragare-p30801354.aspx Just nu 99kr, normalpris 299kr.
    Jävla Rusta, 10 kvar inatt, man kan inte ringa eller mejla dit, 4-5 mil tor, var där när dom öppnade, "fel på lagersaldot", inga kvar. Men frun köpte annat och vi köpte en på Jula för 399 som många gillar så den ska provas på öppet köp nu.
  • Handelstanken
    Ulltand skrev 2016-07-24 11:26:57 följande:
    Ibland kan man lossa dem genom att sätta i fälgkorset vågrät och hoppa på ena sidan. av korset Lite rostlösare innan som kapilärt smörjer upp är också bra!
    Kan vara det också ja, jag brukar ha på 2 droppar olja om det är torrt vid montering.
Svar på tråden Trött på hårt maskindragna hjulbultar? Rösta