Hjälp igenom en mardröm
Vi fick en underbar liten dotter i slutet av januari i år. Hon utvecklas snabbt och det är så roligt att följa. 6 månader är hon nästa vecka!
Jag och sambon återgick till sexlivet ca 6 v efter förlossningen och har kört skyddat. Med kondom efter överenskommelse då jag pga fortsatt högt blodtryck efter graviditet med havandeskapsförgiftning skulle avvakta med p-medel på bms inrådan och se om det går tillbaka. Hur som helst.
1 ENDA gång efter dottern ankomst hade vi otur med att kondomen sprack. Jag var i upprätt ställning, gick på toa och "pressade ut såsen, tog dagen efter-piller och i menscykeln var det under en av mina minst fertila dagar. Nu var min mens försenad. Tänkte att det väl är normalt ett tag efter graviditet. Men så fick jag alltför bekanta molsmärtor i magen och ett graviditetstest senare är jag bevisat gravid 2-3 v. Det var imorse.
Jag trodde att jag aldrig skulle behöva ställas inför detta beslut. Och jag undrade i mitt stilla sinne varför folk tycker abort är så jobbigt, i synnerhet när det är så tidigt - det är ju ett embryo. Men så hamnade jag där själv och inser att det känns fruktansvärt att ta bort embryot när det är nåt som -kommer att bli- liknande vår underbara dotter.
Vi har inte ekonomin att ha ett till barn just nu. Inte tiden och inte orken. Det svider, men det känns verkligen inte som att förutsättningarna är rätt. Jag börjar dessutom ett nytt spännande jobb i höst där provanställningen inte ens skulle hinna bli klar innan jag skulle behöva gå på gravledigt. Närmaste årens planer inkluderar inte 2 barn.
Så det måste bli abort. Och jag mår så dåligt över det, känner mig så ledsen. Och framförallt är jag rädd. För smärtan. Det som tydligen ska kännas som värkar vid förlossning och det är inga trevliga minnen.
Finns ni där ute? Ni som gjort abort? Hur var det för er? Har ni några lugnande ord? Något som kan hjälpa mig igenom detta hemska?