• Katitzi

Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?

Ångest mitt i semestern! Min yngsta fyller ett år nu och tanken var att hon skulle skolas in på förskola i september. Men hon känns så liten. Hennes storebror är 14 mån äldre och började när han var närmare 2 och han kändes så himla redo. Lillasyster hamnar iofs på samma förskola och vi kommer kunna ha hyfsade tider 4 dagar per vecka och ca 25h/vecka. Men ändå.. Vi har möjlighet att låta farmor hjälpa oss ett halvår och på ett sätt känns det mycket bättre. De behöver väl inte direkt andra barn i den åldern utan mer en trygg vuxen?! Min sambo börjar plugga i höst och jag ska jobba heltid med flex är tanken. Vad säger ni, hur ska man resonera? ????

• Svar på tråden Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?
  • MyDestiny
    infochristina skrev 2016-07-24 08:52:07 följande:

Farmödrar kan vara så olika, Finns faktiskt farmödrar som är 65 som slår många 25 åringar både fysiskt och psykiskt.

Absolut men varje dag som en förskola/jobb är nog lite mer krävande än vad de flesta 65 åringar klarar
  • Ego Lovers

Det är lättast att få förskola till augusti/september än i januari faktiskt

• Ego Lovers
    MyDestiny skrev 2016-07-24 11:03:23 följande:
    Absolut men varje dag som en förskola/jobb är nog lite mer krävande än vad de flesta 65 åringar klarar
    En farmor kan vara 40-45 också
  • Valkyria75
    InteInnanTre skrev 2016-07-24 08:06:18 följande:

Inte innan treårsålder - och då endast 15-25 h i veckan (max fem timmar om dagen - MAX!).

Tycker det är löjligt när en mamma till en tvååring skriker "inte vid ett år, men vid två år är det heeeeelt okej!".

Rekommendationerna som kommer då och då, säger alla: inte innan tre år! Själv säger jag: vänta helst till minst 3,5 år. Fast med tanke på hur förskolorna ser ut: skippa förskola helt.

Fast det är ju inte rekommendationer direkt. Men det finns en studie som påstår att barn inte har utbyte av de andra barnen innan 3 års ålder utan att barnen då istället leker bredvid varandra istället för med varandra. Men det finns många kommentarer till det här...

1) 3 år är ett medeltal som i alla större undersökningar. Det finns givetvis individuella barn som har utbyte av förskola innan 3 års ålder precis som att det finns barn som är äldre som inte ännu har något större utbyte.

2) hur förskolan fungerar för ett barn yngre än 3 (gäller iofs även äldre barn) beror mycket mer på kvalitén på den specifika förskolan, storlek på barngrupp, och hur anknytningen fungerar med pedagogerna än just exakt vilken åkder barnet är.

3) en 2-åring är faktist dubbelt så gammal som en 1-åring, så det är inte alls konstigt att känna att ens 1-åring inte är redo men att drt skulle fungera helt ok ett år senare.

4) 3 år är ingen magisk gräns (inte heller 3.5 som du verkar tro). Den är flytande för varje barn, men framför allt kan den skilja oerhört för det individuella barnet.

5) i slutändan så placerar de flesta sina barn på förskolan, INTE för att de tror att de ska ha något utbyte av det, utan för att föräldrarna behöver jobba.
  • LillaJag06
    Valkyria75 skrev 2016-07-24 11:26:38 följande:
    Fast det är ju inte rekommendationer direkt. Men det finns en studie som påstår att barn inte har utbyte av de andra barnen innan 3 års ålder utan att barnen då istället leker bredvid varandra istället för med varandra. Men det finns många kommentarer till det här...

1) 3 år är ett medeltal som i alla större undersökningar. Det finns givetvis individuella barn som har utbyte av förskola innan 3 års ålder precis som att det finns barn som är äldre som inte ännu har något större utbyte.

2) hur förskolan fungerar för ett barn yngre än 3 (gäller iofs även äldre barn) beror mycket mer på kvalitén på den specifika förskolan, storlek på barngrupp, och hur anknytningen fungerar med pedagogerna än just exakt vilken åkder barnet är.

3) en 2-åring är faktist dubbelt så gammal som en 1-åring, så det är inte alls konstigt att känna att ens 1-åring inte är redo men att drt skulle fungera helt ok ett år senare.

4) 3 år är ingen magisk gräns (inte heller 3.5 som du verkar tro). Den är flytande för varje barn, men framför allt kan den skilja oerhört för det individuella barnet.

5) i slutändan så placerar de flesta sina barn på förskolan, INTE för att de tror att de ska ha något utbyte av det, utan för att föräldrarna behöver jobba.
    Mycket bra inlägg.
  • infochristina
    Man kan altså jobba på en förskola till 67 år men man klarar inte av att ta hand om ett barnbarn
  • Erizajo

Jag hade tagit förskola. De växer otroligt mycket av det, och ni behöver ju inte ha så långa dagar. Farmor kan ju absolut hämta tidigare ibland. Alla mina har varit 15 månader vid inskolning, helt perfekt ålder!

• elyse

Det där vet du bäst själv. Alla ettåringar är inte likadana och speciellt inte de som har äldre syskon. De har ju också en personlighet och olika grader av intresse för andra människor, precis som vuxna. Om du tycker att hon är för liten så är hon det.

• 2009
    InteInnanTre skrev 2016-07-24 08:06:18 följande:

Inte innan treårsålder - och då endast 15-25 h i veckan (max fem timmar om dagen - MAX!).

Tycker det är löjligt när en mamma till en tvååring skriker "inte vid ett år, men vid två år är det heeeeelt okej!".

Rekommendationerna som kommer då och då, säger alla: inte innan tre år! Själv säger jag: vänta helst till minst 3,5 år. Fast med tanke på hur förskolorna ser ut: skippa förskola helt.

Vi skolade in vår kille när han var 1,5 utan problem, han går 7-15 fyra dagar i veckan. Hans mormor hämtar tidigare ibland.

Jag vet inte vad du menar med "hur förskolan ser ut" men på avdelningen där han går är det 15 barn (varav flera s k "15-timmars" som är där tre dagar i veckan) på fyra fantastiska pedagoger som verkligen ser barnen och deras behov.

De här rekommendationerna du pratar om - var finns de?
  • LillaJag06
    2009 skrev 2016-07-24 15:10:04 följande:
    Vi skolade in vår kille när han var 1,5 utan problem, han går 7-15 fyra dagar i veckan. Hans mormor hämtar tidigare ibland.

Jag vet inte vad du menar med "hur förskolan ser ut" men på avdelningen där han går är det 15 barn (varav flera s k "15-timmars" som är där tre dagar i veckan) på fyra fantastiska pedagoger som verkligen ser barnen och deras behov.

De här rekommendationerna du pratar om - var finns de?
    Jag tror att hon/han bara ville provocera.
  • MyDestiny
    Ego Lovers skrev 2016-07-24 11:10:20 följande:
    En farmor kan vara 40-45 också
    Absolut men då är väl mest troligt att farmor har ett jobb också. Men en sådan farmor kansler både orkar jobba och vara förskola, vad vet jag.
  • MyDestiny

Sen tycker jag det pratas så himla mycket om att det finns en magisk gräns vid 2-3 år att då är förskola bra för barnet.
    Tycker snarare man borde tänka på hur mycket barnet är på fsk, hur långa dagarna är.
    Har hellre min 13 mån på 20 Tim per vecka så länge/många år jag kan än skolar in honom i fsk på 40+ timmar när han är 3 år..

• modsey

För mig hade det varit självklart att låta ett dp litet barn vara hemma ett tag till med någon nära anhörig. Samtidigt så kan du vara svårt kanske om det le spänt eller så med svärmor. För känner du ju själv vad dom är ok eller inte hos just er. Men generellt så tror jag att en ett åring har det bättre hemma än på dagis

• Katitzi

Helt enkelt är det inte. Men tycker hon förtjänar full fokus och att inte slåss om utrymmet. Hon gör redan det som minsting och trea. Men hon är både social och ganska tuff. Men känns så "bebis" ännu om jag jämför när mina andra börjat. Det är komplicerat att förklara en långvarig relation men farmor är både pigg, har arbete som inte kräver hennes direkta närvaro och jag vet att hon sätter barnens behov främst. Hon har hjälpt till mycket med de andra barnen med och slitningarna har inte med barnen att göra utan annat. Om jag får som jag vill kan jag vara hemma en dag och min sambo en dag och då är det tre dagar/vecka det handlar om.

• Uttran

Om ni inte känner att ni utnytjar farmor hade jag absolut valt henne. Det ger din dotter och farmor en bra chans att skapa ett nära band och det är bättre för din dotter också. Det finns inga fördelar för en ettåring att gå på förskolan.

• backatFL

Mina 3 barn började allesammans på förskolan när de var runt 1 år och 2-3 månader. Ganska snart efter att de lärt sig gå.

Det gick jättebra med inskolningen, och barnen trivdes jättemycket på förskolan. Jag och barnens mor hämtade runt kl 1430-1500.

Så, föräldrar (särskilt mammor) borde oroa sig mindre.

• Bobo
    Det är nog väldigt olika skulle jag säga. De flesta 65- åringar jag känner skulle definitivt klara av en 1- åring hela veckor.

Min mamma gick precis i pension. Hon är förskolelärare och har endast gått i pension för att hon och pappa vill kunna ut och resa i längre perioder, inte för att ho inte orkar med yrket. Att hon inte skulle fixa att ta hand om ETT barn under veckorna är skrattretande. Hon skulle förmodligen inte vilja, just nu, men visst är hon både kapabel och pigg/stark/klar nog!
  • Mabel

Har ni en bra relation till farmor så låter väl det som en fin lösning. Var bara lite försiktiga om ni bor i en kommun med långa köer till förskolan, det är alltid lättast att få plats till början av hösttermin. Jag har varit med om att inte få en plats (trots att vi skött allting rätt), ett rent lagbrott från kommunen alltså. Och deras enda förklaring var "oj, hoppsan, förlåt". Jag skulle därför vara livrädd för att tacka nej till en plats och räkna med att få en till vintern, men det ska ju inte vara något problem egentligen.

Svar på tråden Börja förskola som ettåring eller stanna hemma med farmor ett halvår?