• Mamsterbabe

Godkänns sjukskrivning för förskollärare?

Hej på er!

Är gravid i vecka 20 med tredje barnet och har världens foglossning. Har träffat läkare och hon sjukskrev mig på 50% en månad framåt till att börja med. Hon nämnde att det kan vara svårt att få godkänt av fk.. Så nu är jag jätterädd för att bli nekad sjukpenning?!

Kommer förmodligen blir helt sjukskriven då jag vissa dagar knappt kan gå pga smärtan..

Är ganska ny inom förskolan och undrar om det finns någon med erfarenhet av sjukskrivningar inom barnomsorgen?

Usch att ha så ont plus denna psykiska stress över pengar :(

• Svar på tråden Godkänns sjukskrivning för förskollärare?
  • ITpappan

Min fru fick graviditetspenning från V 30 tror jag. Utan sjukdom. Förskollärare.

Hon skrev ett bra personligt brev.

• IsDimma

Jag har haft två kollegor som båda haft foglossning och haft väldigt ont. Ena blev beviljad hur lätt som helst. Den andra fick jobba hela graviditeten ut.

• Lorelai

Jag är förskollärare och gravid. Min kollega i arbetslaget som fick barn i juni fick inte havandeskapspenning.

Jag fick det utan problem.

Just sjukskrivning borde inte försäkringskassan neka tycker jag! Men uppenbarligen är det beroende på vilken handläggare man får...

• elyse

Fokusera på de problem du har, inte att du är gravid. Du har kraftig smärta som gör att du har mycket svårt att röra dig samt ta dig till och från arbetet. Arbetet i sig är fysiskt krävande.

• Anonym (Lollan)

Hoppas verkligen du får. Tycker det är ovärdigt att man inte ska kunna bli sjuk under graviditet. Om män fött barn hade världen sett annorlunda ut.

• Gabriella89

Ofta handlar det inte om försäkringskassan eller handläggare. Det handlar om läkare som skriver otydliga och inkompletta läkarintyg. Blir du nekad så ber du din läkare att skriva ett nytt utförligt intyg av fina besvär och varför du ek borde arbeta.

Svar på tråden Godkänns sjukskrivning för förskollärare?