• Solrosen1981

Separera med barn

Hej. Jag o sambon har varit tillsammans i 4,5 år. Har en underbar son på 22 månader. Förhållandet har dock inte varit bra det senaste året och jag funderar mer o mer på separation. Men mår så dåligt när jag tänker på att bara få träffa min son varannan vecka! Undrar hur det har gått för er som separerat med barn i samma ålder? Hur kändes det? Hur mådde barnet?

• Svar på tråden Separera med barn
  • Carambolan

Ni bör inte ha varannan vecka med ett så litet barn. Många kör ett rullande schema med 2-2-3-dagar istället, det kanske skulle kännas bättre även för din egen skull?

• fantasy06

Jag och pappan till min son separerade när pojken var 7 år. Han blir 10 i år. Det är ff jobbigt den första dagen när vi byter. Kör varannan vecka. I början kändes det hemskt men nu funkar det även om kag saknar honom något så in i bombens de första dagarna.

• Solrosen1981
    Carambolan skrev 2016-07-24 13:34:26 följande:

Ni bör inte ha varannan vecka med ett så litet barn. Många kör ett rullande schema med 2-2-3-dagar istället, det kanske skulle kännas bättre även för din egen skull?

Ja det hade känts bättre att inte vara ifrån sitt barn så många dagar. Något att tänka på, tack.
  • Solrosen1981
    fantasy06 skrev 2016-07-24 13:52:28 följande:

Jag och pappan till min son separerade när pojken var 7 år. Han blir 10 i år. Det är ff jobbigt den första dagen när vi byter. Kör varannan vecka. I början kändes det hemskt men nu funkar det även om kag saknar honom något så in i bombens de första dagarna.

Förstår att det är jobbigt ffa de första dagarna. Har sån ångest över att vara ifrån mitt barn i flera dagar! Så mycket man missar!
  • Angelinap

Skilj dig inte. Jobbigt för alla och speciellt för barnet. Innerst inne mår de flesta barn inte bra vid en separation och det ev blir nya partners o syskon o bonussyskon och bonusfarmor och mer därtill. Lös era problem istället och satsa helhjärtat är mitt råd. Alla förlorar stort vid en separation.

• fantasy06
    Angelinap skrev 2016-07-24 22:19:41 följande:

Skilj dig inte. Jobbigt för alla och speciellt för barnet. Innerst inne mår de flesta barn inte bra vid en separation och det ev blir nya partners o syskon o bonussyskon och bonusfarmor och mer därtill. Lös era problem istället och satsa helhjärtat är mitt råd. Alla förlorar stort vid en separation.

Mår föräldrarna dåligt mår barnet dåligt. Först ska man såklart försöka med familjeterapi men funkar inte det är det bästa för alla parter en separation.

Jag har en ny man i mitt liv och bi har fått en dotter. Min son älskar både min sambo och lillasyster. Inga problem.
  • backatFL

Olyckliga föräldrar är dåliga förebilder för sina barn. Därrför är en separation i vissa lägen bättre.

Här några tips till alla föräldrar på väg att separera, från en som gått igenom detta:

1. Håll sams inför barnen.

2. Använd a l d r i g barnen som slagträ!!

2. Förklara för barnen att detta inte är barnens fel, utan de vuxna som inte kunnat hålla kärleken vid liv.

4. Säg a l d r i g ett negativt ord om den andra föräldern inför barnen! Jätteviktigt!

5. Samarbeta! Ni kommer aldrig undan varandra i resten av livet, för ni har barn ihop.

Som separerad förälder måste man sätta sina egna känslor för exet åt sidan - barnens bästa måste alltid komma först.

Inte lätt jämt, men nödvändigt... :)

• Solrosen1981
    backatFL skrev 2016-07-24 22:36:50 följande:

Olyckliga föräldrar är dåliga förebilder för sina barn. Därrför är en separation i vissa lägen bättre.

Här några tips till alla föräldrar på väg att separera, från en som gått igenom detta:

1. Håll sams inför barnen.

2. Använd a l d r i g barnen som slagträ!!

2. Förklara för barnen att detta inte är barnens fel, utan de vuxna som inte kunnat hålla kärleken vid liv.

4. Säg a l d r i g ett negativt ord om den andra föräldern inför barnen! Jätteviktigt!

5. Samarbeta! Ni kommer aldrig undan varandra i resten av livet, för ni har barn ihop.

Som separerad förälder måste man sätta sina egna känslor för exet åt sidan - barnens bästa måste alltid komma först.

Inte lätt jämt, men nödvändigt... :)

Tack för bra tips o jag håller med dig fullständigt. Man ska hålla sams inför barnen.
  • backatFL

Tack. Det är hårt och olyckligt förvärvade erfarenheter.

Man ser verkligen på barnen att de mår bra när mamma och pappa samarbetar.

Svar på tråden Separera med barn