Miss Maria skrev 2016-07-26 12:38:17 följande:
Jag gråter när jag läser ditt inlägg! Aldrig någonsin har det känts som att nån tar mig på allvar. Får alltid höra att mina barn är så trevliga artiga goa och snälla och jag är medveten om att dom är underbara.....MEN INTE TILLSAMMANS OCH MOT VARANN!!!! Jag tackar ödmjukast för dina råd och jag ska ta mig till dom! Ska göra upp en plan för hur hösten ska förändras och hur jag kan börja tänka annorlunda!! För nåt måste ske för jag är helt tom på energi!
Återigen TACK <3
Det är de helt säkert. Och ta till dig av det! Dom är väluppfostrade och vet hur de ska bete sig! Bra förutsättningar. Och det är ju din förtjänst!
Jag tror starkt på att försöka kartlägga, som sagt. Och även att involvera barnen. De är så pass stora att de kanske har förslag själv på förbättringar? De kanske själv också känner att de inte vill ha det som de har det nu men de kan vara fast i ett mönster som behöver brytas. Och känner de inte så utan kanske inte överhuvudtaget ser "felet" så betyder inte det att det är kört, utan då får du förklara hur du upplever saken och att det inte är så du vill ha det samt föreslå de förändringar du vill se.
Någon nämnde belöningssystem och det är inte helt fel. Men för många barn fungerar belöningssystem inte så bra såvida inte belöningen är ganska så direkt efter den "goda handlingen" som dessutom bör vara väldigt konkret och på förhand bestämd. T ex; 3 sidor i matteboken genererar 2 stjärnor, 5 samlade stjärnor innebär glass. Ett beteende är lite svårare att belöna men går också. Dock är det viktigt att vara ännu mer konkret där. "bråka inte på hela dagen så får ni godis" är inte så lyckat och lär inte fungera i längden. Och risken med belöningssystem är ju att om man inte får belöning så tas belöningen ifrån en och då blir det en bestraffning och en bestraffning är sällan lyckat i längden. Så det är viktigt att se till att om man använder ett belöningssystem så ska det vara kopplat till något väldigt konkret och innebära ett tillskott av något positivt till personen som "betett sig bra", utan att innebär förlust av något ifall personen inte lyckats med det man kommit överens om.
Återigen, lycka till! Du fixar detta!! Låt dom leva rövare sommaren ut, sen så

<3