• Anonym (Johan)

Har min fru rätt till mitt arv från mina föräldrar?

För ett tag sen avled mina föräldrar och lämnade efter sig en stor summa pengar,som jag nu har fått insatta på ett konto.

Min fru och jag har ej gemensam ekonomi.

Jag är den som tjänar mest av oss.

• Svar på tråden Har min fru rätt till mitt arv från mina föräldrar?
  • Anonym (Ruty)
    Anonym (Johan) skrev 2016-07-26 16:00:09 följande:
    För ett tag sen avled mina föräldrar och lämnade efter sig en stor summa pengar,som jag nu har fått insatta på ett konto.

Min fru och jag har ej gemensam ekonomi.

Jag är den som tjänar mest av oss.
    Den andra tråden handlar om att hon (TS) har ljugit för, och dolt saker, för sin sambo.

Hon har bestämt saker kring hur "dom" ska leva och vara över hans huvud. Utan att låta honom få chansen att vara med och bestämma. 

Läser man hennes inlägg så undrar man varför de väljer att vara ihop överhuvudtaget för det finns ingen som helst tillit i det förhållandet.

Det juridiska är det inga problem med. Vare sig i ditt påhittade fall eller den andra tråden verkliga fall.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ruty) skrev 2016-07-27 13:14:45 följande:
    Den andra tråden handlar om att hon (TS) har ljugit för, och dolt saker, för sin sambo.

Hon har bestämt saker kring hur "dom" ska leva och vara över hans huvud. Utan att låta honom få chansen att vara med och bestämma. 

Läser man hennes inlägg så undrar man varför de väljer att vara ihop överhuvudtaget för det finns ingen som helst tillit i det förhållandet.

Det juridiska är det inga problem med. Vare sig i ditt påhittade fall eller den andra tråden verkliga fall.
    Du har nog inte läst den tråden så noga...

TS ärvde pengar och tänkte berätta för sin man. Men han passade på att stjäla en tavla från henne som han sålde (till underpris) och köpte en TV för. Då bestämde hon sig för att inte berätta. (Han var dessutom medbjuden till bouppteckningen, men valde att inte följa med.)

De har dessutom separat ekonomi (han tjänade mest på det), så TS pengar är hennes pengar och inga pengar mannen har rätt att spendera.
  • Anonym (Ruty)
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-27 13:38:03 följande:
    Du har nog inte läst den tråden så noga...

TS ärvde pengar och tänkte berätta för sin man. Men han passade på att stjäla en tavla från henne som han sålde (till underpris) och köpte en TV för. Då bestämde hon sig för att inte berätta. (Han var dessutom medbjuden till bouppteckningen, men valde att inte följa med.)

De har dessutom separat ekonomi (han tjänade mest på det), så TS pengar är hennes pengar och inga pengar mannen har rätt att spendera.
    Har läst den noga.

TS i den tråden döljer saker för honom och undrar sedan varför han är arg.

De har olika syn på pengar men TS väljer att besluta för dom bägge hur de skall leva. Utan att låta honom komma till tals.

De borde separera eftersom det inte finns någon tillit i det förhållandet.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ruty) skrev 2016-07-27 13:55:23 följande:
    Har läst den noga.

TS i den tråden döljer saker för honom och undrar sedan varför han är arg.

De har olika syn på pengar men TS väljer att besluta för dom bägge hur de skall leva. Utan att låta honom komma till tals.

De borde separera eftersom det inte finns någon tillit i det förhållandet.
    Du menar när hon väljer att inte berätta för honom om sitt arv efter att han stulit en tavla av henne som han sålde? 
  • Anonym (Ruty)
    Anonym (Sara) skrev 2016-07-27 14:04:13 följande:
    Du menar när hon väljer att inte berätta för honom om sitt arv efter att han stulit en tavla av henne som han sålde? 
    TS i den tråden döljer för sin man att hon har ärv en massa pengar.

Hon beskriver också hur hon väljer att styra familjens situation över hans huvud. Hon anser att det räcker med si och hon anser att det blir bäst så. Hon låter inte mannen vara en jämbördig partner i hennes förhållande med honom.

TS man får reda på arvet och blir förbannad för att hon dolt detta. Särskilt som hon ljugit om att inte ha några pengar.

TS första reaktion då är inte att säga förlåt för att jag inte sagt något utan hon misstänker honom för dataintrång.

Det visar sig att det är banken som skickat informationen i samband med lånet på huset.

Det finns ingen tilltro till varandra i det förhållandet. TS skriver ingenting om något gemensamt vi, i positiv mening. Det finns bara misstänksamhet

TS säger så småningom att hon kanske har ett kontrollbehov över pengarna eftersom hon tidigare slösat bort stora summor själv. Hon säger också att tavelhistorien är utredd och förbi men kan ändå inte låta bli att dra upp den igen.

Och TS förstår ändå inte varför han är arg på henne.
  • EnAnonumius
    Anonym (Johan) skrev 2016-07-26 16:04:25 följande:
    Arvet är testamentera som enskild egendom utifrån mina föräldrars sista önskemål medan dom fortfarande levde.

Jag jobbar heltid medan min fru snart ska börja jobba igen.
    Då har hon ingen rätt till det.

Står faktiskt även upplyst om sådant i äktenskapsbalken.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • taquine
    Anonym (Ruty) skrev 2016-07-27 15:22:11 följande:
    TS i den tråden döljer för sin man att hon har ärv en massa pengar.

Hon beskriver också hur hon väljer att styra familjens situation över hans huvud. Hon anser att det räcker med si och hon anser att det blir bäst så. Hon låter inte mannen vara en jämbördig partner i hennes förhållande med honom.

TS man får reda på arvet och blir förbannad för att hon dolt detta. Särskilt som hon ljugit om att inte ha några pengar.

TS första reaktion då är inte att säga förlåt för att jag inte sagt något utan hon misstänker honom för dataintrång.

Det visar sig att det är banken som skickat informationen i samband med lånet på huset.

Det finns ingen tilltro till varandra i det förhållandet. TS skriver ingenting om något gemensamt vi, i positiv mening. Det finns bara misstänksamhet

TS säger så småningom att hon kanske har ett kontrollbehov över pengarna eftersom hon tidigare slösat bort stora summor själv. Hon säger också att tavelhistorien är utredd och förbi men kan ändå inte låta bli att dra upp den igen.

Och TS förstår ändå inte varför han är arg på henne.
    Huvudet på spiken !! 
    Goodness me
  • Anonym (M.)

Det är just på grund av sådant här det är så viktigt att man skriver i sitt testamente, att ens barn ska ärva allting som sin enskilda egendom. Många tror att det inte behövs testamente om utfallet blir som man vill ändå - alltså att barnen ärver allt i lika delar - men det är jättebra att skriva testamente ändå, just för att man kan lägga in det villkoret. 

Man kan ju själv tänka sig hur extremt kymigt det skulle ha känts, att behöva lämna över hälften av sitt farsarv till sin exman, just i samband med skilsmässan när man hatade honom som mest... Jag kan faktiskt förstå folk som MÖRDAR i den situationen!, särskilt om det handlar om mycket pengar! Och särskilt om han redan har en ny stjärna, som i så fall ska få vara med och leva gott på arvet som ens far slitit ihop för att man själv ska få det bra.

SÅ - skriv testamente, folks!

Fast egentligen tycker jag att LAGEN är fel. Personliga arv borde inte ingå i en bodelning per default. De gör det inte i Tyskland, där jag har kontakter. Inte ens om det handlar om ett hus där det äkta paret har bott tillsammans i många år (det spelar ingen roll om den som ärvde det ärvde före eller efter vigseln heller), ingår det i bodelningen. Den vars hus det inte är får flytta ut helt enkelt utan någon kompensation, och så ska det vara!

• Anonym (M.)
    Anonym (sthlm) skrev 2016-07-26 16:13:04 följande:

Men hoppas du tänkt berätta om arvet i alla fall. Det har du en lagenlig skyldighet till.

Anonym (Suck) skrev 2016-07-26 16:16:18 följande:
    Nej, inte förrän det ev blir en bodelning och om något finns kvar.
    Signaturen sthlm har dock rätt här. Är man gift så måste man lämna besked om sin ekonomi till sin partner, det står faktiskt i Äktenskapslagen. Frun har rätt att veta hur mycket sammanlagda tillgångar som finns under pågående äktenskap. Det kan ju påverka gemensamma beslut, t.ex. om man vågar köpa ett hus - då FINNS ju hans arv som en backup om något skulle skita sig.

Detta är något annat än att frun skulle kunna begära pengar från hans arv till att köpa modekläder, skor, parfymer och smycken till sig själv, personliga saker. DEN rätten har hon inte. Men skiter sig det gemensamma husköpet (t.ex. för att räntorna går upp eller den ena blir arbetslös, oavsett vem), så ska hans arvpengar skjutas till. DET är de inte skyddade emot även om de är enskild egendom.  

• Anonym (M.)
    nevermind skrev 2016-07-26 19:47:53 följande:

300 000 är INTE mycket pengar. Börja inte ta av dem för då har frugan satt sprätt på dem på några månader. Det är dina pengar, det är du som bestämmer. Min sambo ärvde nyligen en miljon, jag hade tyckt det varit pinsamt att ens föreslå vad han ska lägga dem på!

Det är dock en ENORM skillnad på att vara sambo och att vara gift, både juridiskt och moraliskt. Så du kan inte jämföra din situation med TS'. En sambo kan i princip låta sambon äta billig falukorv varje dag och själv äta oxfilé varje dag, om det är vad han och hon har råd med var för sig. I ett äktenskap får man inte göra så, inte ens om man måste ta av sina enskild egendom-pengar för att betala för fruns eller makens oxfilé. Detta för att det står i Äktenskapsbalken att makarna ska leva på samma standard.
  • Goneril
    Anonym (L) skrev 2016-07-26 16:21:16 följande:

Via bodelningen kan hon inte få något eftersom det är enskild egendom. Om du däremot avlider först av er och hon ärver dig så kommer hon även att ärva din enskilda egendom eftersom det är en del av din kvarlåtenskap. Den delen kan hon sen göra vad hon vill med, förutom att testamentera bort den.

Kort sagt : via skilsmässa kan hon inte få del av arvet, om du avlider så kan hon få det.

Genom testamente kan den enskilda egendomen tillfalla någon annan än den efterlevande maken. Vid dödsfall bodelas inte enskild egendom, den ingår i arvslott. Vänd dig till en jurist! Under livstiden förfogar du över den enskilda egendomen men det kan vara bra att ordna med ett testamente om du inte vill att frun ska ärva.
  • Anonym (M.)
    Goneril skrev 2026-04-05 12:29:45 följande:
    Genom testamente kan den enskilda egendomen tillfalla någon annan än den efterlevande maken. Vid dödsfall bodelas inte enskild egendom, den ingår i arvslott. Vänd dig till en jurist! Under livstiden förfogar du över den enskilda egendomen men det kan vara bra att ordna med ett testamente om du inte vill att frun ska ärva.
    Ja, det absolut vettigaste är ju att testamentera rubbet till barnen på en gång. Säger detta för att jag har sett så många avsnitt av "Catfished" och blivit lite biased emot nyblivna rika änkor. Så många låter sig avluras hela arvet efter maken, och sedan när de går bort så finns inget kvar till barnen. (Eller styvbarnen - i USA finns inte systemet med laglotter, så styvbarn kan inte heller kräva ut något ur boet när fadern dör om han dör först, om han inte har skrivit det i sitt testamente specifikt.)
  • Anonym (S)

De flesta normala skulle vilja lägga en peng på en trevlig semester GEMENSAMT, rusta upp GEMENSAMMA hemmet, umgås och ha trevlig tillsammans med den man älskar! Absolut inte för vartenda öre, men nåt i alla fall! Märkligt kommentarsfält här. Jag får tillbaka på skatten igår. Kommer ta med mig min älskade på hotell och middag för en del av pengarna, för att JAG vill göra det tillsammans med HONOM!

Svar på tråden Har min fru rätt till mitt arv från mina föräldrar?