• Anonym (vad fan)

    Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren

    Jag vill mest bara skriva av mig, för jag är grymt förvirrad, frustrerad och besviken just nu.

    Av diverse anledningar har jag boendestöd. Under väldigt lång tid, många år, fungerade det så där, men det senaste året lite drygt har det fungerat bra. Det är lagom ofta, det är samma personer som kommer regelbundet och vi trivs ihop och jobbar bra ihop, det enda felet har varit att jag skulle behöva lite mer tid. Inte mycket, kanske 1 timme till i veckan.

    I våras gick beslutet om boendestöd ut och skulle då uppdateras. Biståndshandläggaren pratar med mig och med boendestödsgruppen, och vi säger det att det är ok med timmarna vi har, men vi skulle vara glada för en timme till i veckan. Handläggaren lovar att titta och räkna på det.

    Idag hämtar jag och boendestödet ut det rekommenderade brevet som handläggaren skickat och läser det nya beslutet, och inte har jag fått en timme mer, inte. Nej, utan trots att det i beslutet står flera gånger att jag har samma stödbehöv nu som förut så har handläggaren nästan halverat mina timmar. 45% av tiden är borta. 

    Jag förstår inte hur man kan skriva flera gånger i beslutet att behovet kvarstår som förr, och sedan neka till hälften av behovet. Suck.

    Överklagan är skriven och inskickad.  Jag ville, som sagt, mest bara skriva av mig. FUCK.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-02 16:43
    Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

    Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

    Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går.

    Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

    *Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden.
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

    Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

    Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med.

    Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

    Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

    Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

  • Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-27 01:59:17 följande:

    Hur var det, var det ok att komma 30 minuter tidigt eller sent till utvecklingssamtalet eller föräldramötet utan att meddela sig?

    Ja, kanske det är min diagnos som gör det svårt för mig att läsa andras tankar.


    Sedan när går ett föräldramöte eller utvecklingssamtal att jämföra med boendestöd?

    Lösa andras tankar? Snarare ha förståelse för att om man ger besked att man kommer kl 15 så får man faktiskt se till att vara hemma senast 14.30 då är man hemma i god tid.
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-08-27 09:14:38 följande:

    Du är otroligt nedlåtande och otrevlig så jag hoppas att om du överhuvudtaget arbetar gör det i en skrubb ensam någonstans och inte med människor. Och dessutom har du FEL i det mesta du skriver. Om boendestöd vill komma tidigare så hör det till att man kontaktar personen och hör efter om det går bra och om inte så kommer man på utsatt tid och inget annat! Och kommer man tidigare och personen inte är hemma så ska man INTE gå före utsatt tid. Tiden som står i genomförandeplanen är den som gäller och ingen annan om man inte har gjort upp om det. Du har så otroligt lite kunskap om människor med psykiskt funktionsnedsättningar så det är skrämmande. Och NEJ det är mycket ovanligt att samma person har både boendestöd och hemtjänst.

    Och INTE ens det vet du!? Lägg ner din översittarattityd och utbilda dig istället i det du påstår dig kunna innan du sätter dig på dina höga hästar i framtiden.


    Det kan absolut vara ovanligt att någon har boendestöd och hemtjänst men ja, det existerar. Detta då de är olika och ger olika hjälp.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 12:12:52 följande:
    Sedan när går ett föräldramöte eller utvecklingssamtal att jämföra med boendestöd?

    Lösa andras tankar? Snarare ha förståelse för att om man ger besked att man kommer kl 15 så får man faktiskt se till att vara hemma senast 14.30 då är man hemma i god tid.
    Jag bara undrade om du tyckte att samma regler gäller för andra professioner, eller om det rent av skulle vara oprofessionellt att som lärare be någon dyka upp ett visst klockslag men själv redan ha gått hem eller inte dyka upp på ytterligare en halvtimme från den avtalade tiden.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-27 15:55:20 följande:

    Jag bara undrade om du tyckte att samma regler gäller för andra professioner, eller om det rent av skulle vara oprofessionellt att som lärare be någon dyka upp ett visst klockslag men själv redan ha gått hem eller inte dyka upp på ytterligare en halvtimme från den avtalade tiden.


    I ditt fall så handlar det om att du har svårt att ta in att inom vården (ja boendestöd ingår i begreppet vården) går det inte alltid att komma på ett bestämt klockslag.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 19:51:05 följande:
    I ditt fall så handlar det om att du har svårt att ta in att inom vården (ja boendestöd ingår i begreppet vården) går det inte alltid att komma på ett bestämt klockslag.
    Och i ditt fall handlar det om att ingen håller med dig. Inte boendestödjaren i den här tråden, ingen anan som kommenterat vad du har skrivit och inte mitt boendestöd och deras arbetsledare. Det måste vara ensamt på andra sidan.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-27 21:08:05 följande:

    Och i ditt fall handlar det om att ingen håller med dig. Inte boendestödjaren i den här tråden, ingen anan som kommenterat vad du har skrivit och inte mitt boendestöd och deras arbetsledare. Det måste vara ensamt på andra sidan.


    Tror du jag bryr mig? Ensamt? Nej, inte alls.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 21:20:05 följande:
    Tror du jag bryr mig? Ensamt? Nej, inte alls.
    Det är klart du inte bryr dig. Varför skulle du göra det. Om du hade brytt dig så hade du ju skrivit i tråden och hävdat att du hade rätt när anlla andra påstår att du har fel.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-27 21:30:45 följande:

    Det är klart du inte bryr dig. Varför skulle du göra det. Om du hade brytt dig så hade du ju skrivit i tråden och hävdat att du hade rätt när anlla andra påstår att du har fel.


    Att du inte förstår att man inom vården inte alltid kan komma på exakt tidpunkt utsn kan komma både före och efter har inget med rätt pch fel att göra. Du har en diagnos som gör att du har svårt att förstå.
  • Anonym (vad fan)
    Anonym (......) skrev 2016-08-27 21:33:48 följande:
    Att du inte förstår att man inom vården inte alltid kan komma på exakt tidpunkt utsn kan komma både före och efter har inget med rätt pch fel att göra. Du har en diagnos som gör att du har svårt att förstå.
    Jag förstår förmodligen mer än du tror. Jag förstår till exempel att du tycker att det är svårt att skicka SMS och ringa. Jag förstår att du gärna skyller på mig för en yrkesenmhets organisationsproblem. Jag förstår att du inte vet hur boendestöd arbetar eller vad för slags människor de arbetar med. Jag förstår att du förmodligen jobbar inom hemtjänsten eller hjälp i hemmet, men inte har erfarenhet av boendestöd innom LSS. Jag förstår att du gärna skyller på min diagnos trots att du inte vet så noga vad min diagnos innebär. Jag förstår att du inte är van vid att brukare har koll på hur världen fungerar och kan hävda sina rättigheter. Jag förstår att du är van vid att köra över folk som inte kan eller orkar säga emot. Jag förstår att du inte har koll. Alls. Du har hittills inte haft ett rätt, och jag förväntar mig inte att du har rätt vad du än skriver. Om du jobbar i hemsjukvården i norge så kanske det funkar som du vill, men inte i boendestödet i Stockholm.

    Men det är dags att avsluta den här diskussionen med dig nu. Den är tröttsam. Du tycker att det är ok att inte hålla tider, och det gäller tydligen alla yrkeskategorier. Tur att din chef håller med, annars hade du inte blivit långlivad i ditt yrke, Vi får se vad som händer på måndag.
  • Anonym (......)
    Anonym (vad fan) skrev 2016-08-27 21:45:00 följande:

    Jag förstår förmodligen mer än du tror. Jag förstår till exempel att du tycker att det är svårt att skicka SMS och ringa. Jag förstår att du gärna skyller på mig för en yrkesenmhets organisationsproblem. Jag förstår att du inte vet hur boendestöd arbetar eller vad för slags människor de arbetar med. Jag förstår att du förmodligen jobbar inom hemtjänsten eller hjälp i hemmet, men inte har erfarenhet av boendestöd innom LSS. Jag förstår att du gärna skyller på min diagnos trots att du inte vet så noga vad min diagnos innebär. Jag förstår att du inte är van vid att brukare har koll på hur världen fungerar och kan hävda sina rättigheter. Jag förstår att du är van vid att köra över folk som inte kan eller orkar säga emot. Jag förstår att du inte har koll. Alls. Du har hittills inte haft ett rätt, och jag förväntar mig inte att du har rätt vad du än skriver. Om du jobbar i hemsjukvården i norge så kanske det funkar som du vill, men inte i boendestödet i Stockholm.

    Men det är dags att avsluta den här diskussionen med dig nu. Den är tröttsam. Du tycker att det är ok att inte hålla tider, och det gäller tydligen alla yrkeskategorier. Tur att din chef håller med, annars hade du inte blivit långlivad i ditt yrke, Vi får se vad som händer på måndag.


    Nej, jag jobbar varken i hemtjänst eller boendestöd längre. Har däremot gjort.

    Dock aldrig jobbat i hemsjukvård i Norge, vad nu det kom in i bilden.

    Jobbar dock numera inom LSS men inte med boendestöd utan något helt annat.
  • Anonym (Bedömning)
    Anonym (......) skrev 2016-08-28 01:19:40 följande:

    Nej, jag jobbar varken i hemtjänst eller boendestöd längre. Har däremot gjort.

    Dock aldrig jobbat i hemsjukvård i Norge, vad nu det kom in i bilden.

    Jobbar dock numera inom LSS men inte med boendestöd utan något helt annat.


    Spelar ingen roll vad du jobbar med. Din kompetens och välvilja skiner igenom alla dina inlägg.

    Du får försöka förlåta Ts och de andra. Det är svårt att hänga med i så friska och kompetenta tankegångar som dina, när man inte är på den nivån själv.

    Stor nytta har alla givetvis av det du skriver. Grattis!
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-08-28 01:19:40 följande:

    Nej, jag jobbar varken i hemtjänst eller boendestöd längre. Har däremot gjort.

    Dock aldrig jobbat i hemsjukvård i Norge, vad nu det kom in i bilden.

    Jobbar dock numera inom LSS men inte med boendestöd utan något helt annat.


    Du har så uppenbart lite koll om hur boendestöd fungerar och är upplagt så min gissning är att du förmodligen har någon funktionsnedsättning som gör att du har svårt att ta till dig information och riktiga argument och därför fortsätter att envist hålla din världsfrånvända linje utan någon som helst substans i . Men skönt att ts är klokare än att köpa ditt svammel utan verklighetsförankring. För det är precis vad det är. SVAMMEL!
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-08-28 13:39:26 följande:

    Du har så uppenbart lite koll om hur boendestöd fungerar och är upplagt så min gissning är att du förmodligen har någon funktionsnedsättning som gör att du har svårt att ta till dig information och riktiga argument och därför fortsätter att envist hålla din världsfrånvända linje utan någon som helst substans i . Men skönt att ts är klokare än att köpa ditt svammel utan verklighetsförankring. För det är precis vad det är. SVAMMEL!


    Du har fel, som vanligt. Vet alldeles utmärkt hur boendestöd fungerar, är upplagt och vad som är kriterierna för att få det.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-08-28 14:00:26 följande:

    Du har fel, som vanligt. Vet alldeles utmärkt hur boendestöd fungerar, är upplagt och vad som är kriterierna för att få det.


    Jo självfallet så är det jag och alla andra som har fel, eller hur? Det är lite synd om dig som har sådan brist på insikt och är så begränsad i din hjärnkapacaitet. Men det kan du förmodligen inte hjälpa. Och att du inte ens vet skillnaden mellan vård och omsorg säger ju ALLT. De flesta vet att det är LANDSTINGET som bedriver vård! Och nu vet du det också om du har förmågan att ta till dig någon som helst pytteliten kunskap? Vi boendestödjare bedriver INGEN SOM HELST VÅRD. Och det hade du definitivt vetat om ifall du hade jobbat som det. Så fortsätt svammla på om du orkar men knappast troligt att någon orkar läsa svammlet längre.
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-08-28 18:19:52 följande:

    Jo självfallet så är det jag och alla andra som har fel, eller hur? Det är lite synd om dig som har sådan brist på insikt och är så begränsad i din hjärnkapacaitet. Men det kan du förmodligen inte hjälpa. Och att du inte ens vet skillnaden mellan vård och omsorg säger ju ALLT. De flesta vet att det är LANDSTINGET som bedriver vård! Och nu vet du det också om du har förmågan att ta till dig någon som helst pytteliten kunskap? Vi boendestödjare bedriver INGEN SOM HELST VÅRD. Och det hade du definitivt vetat om ifall du hade jobbat som det. Så fortsätt svammla på om du orkar men knappast troligt att någon orkar läsa svammlet längre.


    Så kommunen bedrive inte vård?

    Jag bet skillnaden mellan vård och omsorg, gör du? Jag vet också att boendestöd, äldreboende, hemtjänst, hemsjukvård, gruppboende och LSS alla faller under begrepet vård och omsorg. Dvs vård och omsorg.

    Som Boendestödjare hjälper man folk i vardagen, vilket är ett sätt att ge vård och omsorg. Att en som påstår sig vara Boendestödjare inte vet detta är skrämmande.
  • Anonym (Boendestödjare)
    Anonym (......) skrev 2016-08-28 18:30:06 följande:

    Så kommunen bedrive inte vård?

    Jag bet skillnaden mellan vård och omsorg, gör du? Jag vet också att boendestöd, äldreboende, hemtjänst, hemsjukvård, gruppboende och LSS alla faller under begrepet vård och omsorg. Dvs vård och omsorg.

    Som Boendestödjare hjälper man folk i vardagen, vilket är ett sätt att ge vård och omsorg. Att en som påstår sig vara Boendestödjare inte vet detta är skrämmande.


    Du är så dum så mina klockor stannat. NEJ KOMMUNERNA BEDRIVER INGEN VÅRD! Vård och omsorg står för ett samarbete mellan KOMMUN och LANDSTING! DÄR LANDSTINGET STÅR FÖR VÅRDEN OCH KOMMUNEN för OMSORGEN!!! Ett gott råd : gör aldrig ett IQ test för din egen skull.
  • Anonym (......)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2016-08-28 19:10:56 följande:

    Du är så dum så mina klockor stannat. NEJ KOMMUNERNA BEDRIVER INGEN VÅRD! Vård och omsorg står för ett samarbete mellan KOMMUN och LANDSTING! DÄR LANDSTINGET STÅR FÖR VÅRDEN OCH KOMMUNEN för OMSORGEN!!! Ett gott råd : gör aldrig ett IQ test för din egen skull.


    Du vet att hemsjukvård, hemtjänst, äldreboende och kortidsboende alla bedrivs av kommunen och att de bedrivs vård inom dessa? Även många Vårdcentraler drivs av kommunen. Så nog bedriver kommunen vård alltid.
  • Anonym (vad fan)

    Hej igen alla intresserade. Här kommer en uppdagtering.

    Jag har varit på möte idag med biståndshandläggarens chef och boendestödets arbetsledare och den på boendestödet som är hos mig mest och är ansvarigperson för meg eller vad de nu kallar det. Biståndshandläggaren var inte med.

    Förklaringen handläggaren hade gett för att ta bort så många timmar var att hon tyckte att det räcker att tvätta en gång i månaden och att jag skulle ha en kontaktperson. Det där med tvätten står inte i beslutet jag fick hem, men det spelar inte så stor roll, eftersom chefen och boendestödet ansåg att det var totalt orimligt att bara tvätta en gång i månaden, och då inte heller ta hänsyn åt att vi gör andra saker också på den tvättiden. Både chefen och arbetsledaren höll med om att om jag ska ha mindre timmar så ska det stå i proportion till hur många timmar jag missar/avbokar, eftersom behovet av stöd inte har förändrats, men eftersom det inte har förändrats, i alla fall inte åt ddet hållet, så ska jag ha mina timmar, vare sig jag avbokar eller missar. Det är till och med så, enligt bidståndshandläggarens chef, att om jag ringer och avbokar för att jag är sjuk så ska boendestödet fixa fram en ny tid så jag får mitt stöd, i den mån det går. 

    Jag bad också om ett papper, med undrskrifter från arbetsledaren och chefen, vad som gäller och vad som ingår i boendestödet, så vi gick igenom och listade det, och här är de sakerna, så så här ska det fungera i min kommun.

    *Boendestödet har fasta tider med fast längd på varje pass, som kommits överens med brukaren. De anställda har inget annat att göra under den tiden, utan den specifika boendestödjaren och den specifika brukaren har den tiden. 
    *Exakt klockslag gäller och kommer boendestödet tidigt eller sent så ska de höra av sig och meddela.
    *Kommer de före eller på utsatt klockslag ska de vänta i 10 minuter efter utsatt klockslag om brukaren inte öppnar dörren genast. Under de 10 minuterna ska de försöka få tag på brukaren genom att ringa eller smsa minst en gång.

    Saker boendestödet ska göra med mig som brukare är
    *hjälp och stöd att organisera och utföra städning, tvätt och disk
    *hjälp och stöd att plannera och utföra inköp av mat, hushållsartiklar och baskläder, samt att organisera och stoppa in inköpen i lådor och skåp
    *påminna om tider och deadlines som att betala räkningar och lämna till baka hyrfilm och biblioteksböcker
    *boka och komma iväg på möten ex. läkartider
    Det här är alltså saker som vi gjort hittills.

    Saker som boendestödet kan göra med mig om jag vill, och som jag inte behöver ha i mitt beslut, utan som vi kan göra bara för att:
    *Gå till biblioteket
    *Gå på promenad
    *Shoppa i närcentrum
    *Gå och fika/äta lunch
    Det här är inget jag känner behov av att göra med boendestödet, förutom gå till bibblan och det av samma orsaker som jag behöver stöd med att handla mat. Jag har vänner jag kan göra sånna saker med. 

    Saker som boendestödet ska göra med mig från och med nu, utöver det i första delen:
    *Plannera veckomatsedel, frukost, lunch och middag
    *Göra inköpen
    *Laga en del av maten, som grytor och sånt som kan lagas och ha i matlådor/frysas
    *Påminna med sms att jag ska äta maten också
    Det var det här vi ville ha en timme till i veckan för från början.

    Mötet avslutades med att alla ansåg att handläggaren hade tänkt fel och mina gamla timmar utökas med 3 timmar i veckan, för att få tid till att lösa matsituationen. 2 timmar mer än vi bad om från början. Vi fick också 6 timmar extra ledsagartid den här hösten för att kunna träffa en almänläkare och en dietist.

    Tack för visat intresse för min situation och tråden. Det värmer.

  • melicia

    Jag med subban skrev typ i utredningen att man var lågbegåvad det är man inte alls

Svar på tråden Förvirrad och besviken på biståndshandläggaren