• Anonym (Nervös)

Någon som har erfarenhet av boendestöd

Jag fick papper hem idag om att jag fått boendestöd beviljat två timmar i veckan, plus 20 minuter för telefonsamtal och påminnelser. Det är via LSS.

Jag är lite nervös. Hur fungerar det förser andra som har det? Jag är rädd att bli behandlad som ett barn eller att de inte förstår mina behov.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av boendestöd
  • Rödtjärnens Anna

Jag har haft boendestöd i flera år, hur ofta beror på mitt eget mående (är bipolär). Jag har två stycken kvinnor som stödjare (en kommer varje träff). Vissa dagar kommer de för att prata, en del gånger får jag hjälp men praktiska saker (t.ex. komma till vårdcentral för provtagning eller kontakta myndigheter) och vissa dagar (speciellt då jag mår dåligt) gör vi upp planer över vad som ska göras.

Jag upplever ofta att de är väldigt förståede och professionella. För mig är de guld värda och som goda vänner trots att vi träffas i tjänsten.

• Anonym (Nervös)

Tack för ditt svar! Det låter bra att det bara är två olika, jag vill helst ha någorlunda samma personer.

• Anonym (Mitt arbete)

Hej ts. Jag jobbar som boendestödjare och tror att du kan vara helt lugn. En professionell boendestödjare behandlar sina klienter som vilken annan vuxen som helst. Ni gör tillsammans upp om hur stödet ska se ut och det är du som bestämmer hur du vill att boendestödjaren ska stötta dig. En boendestödjare ska inte " ta över" sysslorna utan finnas vid din sida när du gör dem som t.e.x tvätta, handla, laga mat mm.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Mitt arbete) skrev 2016-07-27 00:06:27 följande:

Hej ts. Jag jobbar som boendestödjare och tror att du kan vara helt lugn. En professionell boendestödjare behandlar sina klienter som vilken annan vuxen som helst. Ni gör tillsammans upp om hur stödet ska se ut och det är du som bestämmer hur du vill att boendestödjaren ska stötta dig. En boendestödjare ska inte " ta över" sysslorna utan finnas vid din sida när du gör dem som t.e.x tvätta, handla, laga mat mm.

Tack för ditt svar! Jag vill inte ha hjälp med några praktiska sysslor alls, jag behöver hjälp med struktur. Som att göra scheman och påminna om bokade tider, men även följa upp om allt som ska ha gjort har blivit det och hålla koll på att jag inte tar på mig tusen extra grejer.
  • Anonym (Mitt arbete)
    Anonym (Nervös) skrev 2016-07-27 00:19:33 följande:

Tack för ditt svar! Jag vill inte ha hjälp med några praktiska sysslor alls, jag behöver hjälp med struktur. Som att göra scheman och påminna om bokade tider, men även följa upp om allt som ska ha gjort har blivit det och hålla koll på att jag inte tar på mig tusen extra grejer.

Och precis det kommer du att få hjälp med. Det ser som sagt olika ut men det är behovet som styr. Och att hjälpa till med att skapa struktur en av de saker som vi stödjer med.
Svar på tråden Någon som har erfarenhet av boendestöd