Besök hos barnmorskan
Imorgon ska jag på mitt första besök hos barnmorskan. Och jag är lite nyfiken på vad man gör där? ????
Imorgon ska jag på mitt första besök hos barnmorskan. Och jag är lite nyfiken på vad man gör där? ????
Man brukar mest prata. Hen förhör sig om din hälsa och om alkohol- och tobaksvanor. Räknar ut preliminärt födelsedatum. Pratar om kost.
Sist jag gjorde det närmade det sig tid för cellprov så vi passade på att få det gjort. Det valde jag själv.
Pratar om din sjukdomshistorik, om du har någon i nära familj som har några sjukdomar, berättar om eventuella mediciner du tar etc. På vissa mvc har de ett särskilt kostsamtal annars kommer ni också att prata om vad du inte får äta och dricka och andra hälsosaker som är viktiga att veta.
Sen bokar ni tid för de första fosterkontrollerna som brukar vara kring vecka 18-20.
Man pratar lite om ditten och datten. Frågor om sjukdomar i släkten, ditt mående, lite prover tas ev görs ett tidigt ultraljud om de har en maskin på din mvc annars får du tid för det hos gyn. Du vägs, fyller i kontaktuppgifter får broschyrer och annan info. Tar typ 30-40 min beroende på hur mycket frågor ni har.
Tidigt ultraljud har jag inte gjort med nåt att mina tre barn. Det är nog olika i olika landsting isf?
Tidigt ultraljud har jag inte gjort med nåt att mina tre barn. Det är nog olika i olika landsting isf?