• Anonym (Q)

Vilka namn är överskattade enligt dig?

Det behöver inte nödvändigtvis vara namn du anser är fula, utan namn som de flesta verkar älska medan du själv inte tycker att de är så otroligt fina som andra menar att namnen är.

Om någon kränkt skulle undra varför jag skapar en sådan tråd; Jag är namnintresserad och vill därför gärna höra andras åsikter. Jag anser inte att denna fråga är kränkande eller taskig så snälla, har ni inget att bidra med så skippa att kommentera hur taskigt det är med en sådan tråd. 

• Svar på tråden Vilka namn är överskattade enligt dig?
  • Anonym (Li)
    Anonym (Robbyn) skrev 2016-07-27 20:08:44 följande:

Jag mötte en gång en Sofia-Li som borde närma sig 40 nu. Hade aldrig hört namn med Li innan och tyckte det var fint. Men det blir också en annan betoning när det första namnet är trestavigt.

(Lägg förresten av med uttrycket WT. Det är förnedrande och rasistiskt.)

På vilket sätt skulle det vara rasistisk om jag får fråga?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Li) skrev 2016-07-30 13:27:19 följande:

För att det är ett nedsättande ord mot just vita.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-30 13:39:08 följande:

För att det är ett nedsättande ord mot just vita.

Eller inte. Skulle lika väl kunna säga det till en mörk person. Sitter inte i hudfärg för mig. Utan mer levnadsstandard
  • Wolt
    Anonym (Li) skrev 2016-07-30 13:27:19 följande:
    Det är rasligt då man pekar ut vit ras och förnedrande då det antyder att det är dåliga gener.

Ett rasistiskt uttryck. Precis som om du uttryckt dig om Yellow Sewage om tex kineser.
  • Wolt
    Anonym (Li) skrev 2016-07-30 13:42:02 följande:
    Eller inte. Skulle lika väl kunna säga det till en mörk person. Sitter inte i hudfärg för mig. Utan mer levnadsstandard
    Men i så fall är det ju okej att säga nigger till svartingarna också. För mig är det inte hudfärgen det sitter utan levnadsstandard.
  • Anonym (Blä)

Fast ordet kommer ju från att man kallar just vita människor som tex bor i trailerparks, för wt. Och inte skulle jag någonsin säga wt till en svart familj, varför skulle jag göra det, de är ju inte "vitt slödder". Det är nog bara för dig det inte sitter i hudfärgen när det kommer till detta ord.
  • Anonym (Nnnn)

Vad tror du ordet white i "white trash" står för då?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-30 13:52:45 följande:
    Fast ordet kommer ju från att man kallar just vita människor som tex bor i trailerparks, för wt. Och inte skulle jag någonsin säga wt till en svart familj, varför skulle jag göra det, de är ju inte "vitt slödder". Det är nog bara för dig det inte sitter i hudfärgen när det kommer till detta ord.
    Finns det black trash också? eller är det så oerhört kränkande så ingen vågar mynta ngt sådant?
  • Anonym (M)

Elsa!! Finns Elsor överallt! ????

• Anonym (Blä)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-30 14:31:12 följande:

Finns det black trash också? eller är det så oerhört kränkande så ingen vågar mynta ngt sådant?

Ja, "ghetto-slödder/ghetto-trash".
  • Anonym (lite smålöjligt...)
    Anonym (Blä) skrev 2016-07-30 13:52:45 följande:

Alltså, ja. Fast skulle inte påstå att det är rasistiskt. Det nedsättande och förtryckande ligger snarare i ett slags klassförakt. Fokusen är mer på vilken samhällsklass man tillhör snarare än att man är just vit. Så är ett klassicistiskt uttryck, men inte rasistiskt. Till skillnad från att säga t.ex. "ghetto" eller "yellow sewage" som ni även tog upp, där är det mer en kombination av att trycka på ras och klass.
  • Anonym (C)
    Anonym (Nnnn) skrev 2016-07-30 14:03:50 följande:

Vad tror du ordet white i "white trash" står för då?

Exakt.. Folk i denna tråd har ju missuppfattat varför white trash är ett rasistiskt uttryck. Det är inte rasistiskt mot vita utan mot svarta.
Svar på tråden Vilka namn är överskattade enligt dig?