• Maria med två barn

Barnens pappa har dött...

Nu är det så tragiskt att mina barns far har gått bort. Vi separerade för 2år sedan och han flyttade till sin hemort... Haft barnen 6 & 10år mestadels och sen i vintras fått underhållsstöd ... Fast vi va separerade och haft en jobbig separation är jag i stor sorg och inte orkat med nå praktiskt överhuvudtaget, focucerat enbart på barnens sorgearbete ... Men nu är min fråga vad som händer rent ekonomiskt när barnens far går bort... Måste jag höra av mig till försäkrings kassan eller sköts sånt automatiskt? Nåt annat än barnbidrag måste vi väl få? ???? Tacksam för svar ??

• Svar på tråden Barnens pappa har dött...
  • mammaåten

Det finns möjlighet att få barnpension från Pensionsmyndigheten - där behöver du inte höra av dig utan ni kommer få brev hem automatiskt om de är berättigade och till hur mycket.

Man kan också ha rätt att få ersättning från tjänstepensionsbolagen - men där vet jag inte om man måste ansöka själv eller om det också går automatiskt.

• Holma

BB , underhåll eller barnpension får ni . Barnpensionen grundas på pappans inkomst

• Holma
    Maria med två barn skrev 2016-07-27 21:57:46 följande:

Ok tack ???? Jag får vänta och se ??

Ni kommer ju inte få mindre än ni haft , UH o BB har alla rätt till o då är det ju lika som innan han gick bort
  • Jeska

Vi var gifta när barnens pappa dog. Så dem får en bra slant med pengar tills dem fyller 18. Och jag får också liten slant.Men vet inte hur det är om man inte är gift.

• backatFL

Beklagar!

Kolla även upp ifall han hade nån livförsäkring med dig (el barnen) som förmånstagare.

En sån har iaf jag, ställd till min x-fru, om nåt skulle hända.

Säkerställ även att barnen får ut sitt arv. Kanske ditt x och du t o m hade ett testamente gentemot varandra. Ta hjälp av en advokat med detta.

Det om ekonomi. Vad gäller det känslomässiga - prata prata prata med barnen! Ta även hjälp av skolans kurator, för barnen behöver säkerligen även prata med en annan vuxen om allt som de känner.

Kramar!0

• jennyz

Min bror gick bort för två år sedan, barnpensionen gick fort för hans ex att få, samt någon livförsäkring som han hade utställt på barnen, allt detta blev automatiskt mer eller mindre, livförsäkringens bolag skickade ut papper till dödsboet har jag för mig som skulle fyllas i, men ni har väl någon som tar hand om dödsboet/arvskiftet?
    Min bror hade gift sig igen så bodelningen har varit dryg, annars ärver väl barnen honom... I vårt fall är dock arvet och livförsäkringen låst till barnen på ett överförmyndarkonto, de har diagnoser båda två, jag vet inte om det är därför eller om det alltid är så, de kan inte röra sina pengar innan de fyller 18. Barnpensionen däremot ska ersätta del av inkomst som föräldern annars skulle ha bidragit med till barnen.

• Holma
    jennyz skrev 2016-07-28 09:16:41 följande:

Min bror gick bort för två år sedan, barnpensionen gick fort för hans ex att få, samt någon livförsäkring som han hade utställt på barnen, allt detta blev automatiskt mer eller mindre, livförsäkringens bolag skickade ut papper till dödsboet har jag för mig som skulle fyllas i, men ni har väl någon som tar hand om dödsboet/arvskiftet?
    Min bror hade gift sig igen så bodelningen har varit dryg, annars ärver väl barnen honom... I vårt fall är dock arvet och livförsäkringen låst till barnen på ett överförmyndarkonto, de har diagnoser båda två, jag vet inte om det är därför eller om det alltid är så, de kan inte röra sina pengar innan de fyller 18. Barnpensionen däremot ska ersätta del av inkomst som föräldern annars skulle ha bidragit med till barnen.

Pengar från försäkringar blir alltid låsta till dom blir myndiga .
Svar på tråden Barnens pappa har dött...