• Anonym (Syster)

Jag är rädd, vad kommer att hända henne?

Min syster är snart 40 år. Bor i egen lägenhet med sin katt. Har gått särskola och går under LSS. Våran mamma har hand om hennes pengar och hjälper till med det.

Hon har ett lättare förståndshandikapp men ingen diagnos.

Nu har hon träffat en kille på drygt 20 år från ett annat land, de har träffats några veckor/ månader. Helt plötsligt har hon lyckats skaffa sig ett pass och följt han hem till sitt hemland och nu ska de gifta sig..hon säger sig ska vara borta till november och har sagt åt en kompis att ge katten mat och vatten ( den kompisen trodde det handlade om några dagar men vet nu läget och vi måste lösa detta med katten)

Problemet är att hon är väldigt naiv, har försökt skada sig själv för killar som sårat henne tidigare och vi är livrädd vad som kommer hända när hon är där. Hon kan knappt engelska och katastrof vore om hon blev med barn..vart ska vi vända oss för att få hjälp??

• Svar på tråden Jag är rädd, vad kommer att hända henne?
  • Anonym (isis)

Det är väl inget högriskland för islamistiskt våld? 

• Miss Skywalker
    Anonym (Syster) skrev 2016-07-27 23:56:49 följande:

Problemet är att hon tycker bara vi tjatar och hon kommer stänga oss ute. Hon förstår ju inte..

Men då har ni åtminstone sått ett litet frö så att hon kanske fått en liten tankeställare ändå och inte blir totalt chockad när det visar sig att ni har rätt?
  • Miss Skywalker
    Har ni möjlighet att åka dit och hälsa på och se hur hon har det? Är ni inte bjudna på bröllopet?
  • nevermind

Ni måste släpp taget TS. Blir svårt för dina föräldrar men de kan inte ta hand om ett "barn" hela livet. De börjar förmodligen bli gamla och trötta. Hon är som hon är, hon föddes så och det finns inget ni kan göra.

• Anonym (Mia)
    nevermind skrev 2016-07-29 15:49:16 följande:

Ni måste släpp taget TS. Blir svårt för dina föräldrar men de kan inte ta hand om ett "barn" hela livet. De börjar förmodligen bli gamla och trötta. Hon är som hon är, hon föddes så och det finns inget ni kan göra.

Va? Håller inte alls med. Är glad att mitt barn (vuxet) har kusiner och släktingar som jag vet vill och kan hålla fram en hjälpande hand när jag en gång är borta. Har man en utvecklingstörning så är man faktiskt inte alltid riktigt kapabel att se konsekvenserna av sina handlingar.
  • seriösanvändare
    Anonym (Mia) skrev 2016-08-01 10:44:09 följande:
    Va? Håller inte alls med. Är glad att mitt barn (vuxet) har kusiner och släktingar som jag vet vill och kan hålla fram en hjälpande hand när jag en gång är borta. Har man en utvecklingstörning så är man faktiskt inte alltid riktigt kapabel att se konsekvenserna av sina handlingar.

Det klart att man inte bara överger personen, men vad ska de göra i detta fall? Hon är myndig och befinner sig utomlands, av allt att döma frivilligt. De jan försöka hålla kontakten med henne, men de kan knappast åka och hämta henne eller tvinga henne tillbaka till Sverige.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Fia)

Oavsett hur förståndshandikappad hon är så måste hon få välja sitt eget liv. Ni kan inte bedöna vad som är bäst för henne. Kanske är hon överlycklig just nu där hon är i ett annat land och får uppleva mycket sånt som få har möjlighet att uppleva. Släpp taget och försök se det som nåt positivt. Kanske är det här hennes chans till äventyr, kärlek och lycka. Om det inte är mindre viktigt. Livet går ju upp och ner för alla. Se bara till att finnas där för henne om och när hon behöver er.

• Anonym (V)
    Anonym (Fia) skrev 2016-08-01 12:57:00 följande:

Oavsett hur förståndshandikappad hon är så måste hon få välja sitt eget liv. Ni kan inte bedöna vad som är bäst för henne. Kanske är hon överlycklig just nu där hon är i ett annat land och får uppleva mycket sånt som få har möjlighet att uppleva. Släpp taget och försök se det som nåt positivt. Kanske är det här hennes chans till äventyr, kärlek och lycka. Om det inte är mindre viktigt. Livet går ju upp och ner för alla. Se bara till att finnas där för henne om och när hon behöver er.

Man säger faktiskt inte förståndshandikappad.
  • Anonym (Orolig)

Hej!

Jag förstår din oro ts. Jag vet dock inte hur man ska lösa de. I och med att hon är i ett helt annat land just nu är de svårt.. jag hade dock dragit öronen åt mig om vad som är hans syfte med detta.

Jag hoppas av hela mitt hjärta att de är ren kärlek till henne men ja tvivlar på de. Och ja hoppas han behandlar henne väl.

• Anonym (Mia)

Hur har det gått med systern ts?

• Anonym (oj)

Det är alltid problematiskt när människor som saknar konsekvenstänkande har samma frihet och beslutanderätt som alla andra. Oavsett om det beror på interlektuell funktionsnedsättning eller något annat.

Självklart ska man inte låsas in eller hindras från att göra saker, men det blir ju problem när man inte kan hantera sin frihet.

Omgivningen kan ju inte alltid komma till undsättning så fort det strular till sig. Personen måste få stöd och vägledning på något sätt, och då måste personen själv förstå det. Annars finns det inte mycket man kan göra, det är så vår lagstiftning ser ut. Det ska mycket till innan man omyndigförklarar vuxna människor.

• Anonym (Syster)

Vill bara meddela att hon mår bra, varit hemma några veckor och ska iväg snart igen. Problemet med katten återstår, när våran mamma försöker förklara att hon måste ta ansvar för katten och ordna katthem el liknande så blir hon bara arg och säger att om vi flyttar katten då skaffar hon en ny...

Det som är bra är att hon gått ner en hel del i vikt efter resan, hon är extremt överviktig så det var ngt positivt.

• Anonym (Land)

Vilket land va hon i? Vart kommer mannen ifrån?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Syster) skrev 2016-12-22 22:42:51 följande:

Vill bara meddela att hon mår bra, varit hemma några veckor och ska iväg snart igen. Problemet med katten återstår, när våran mamma försöker förklara att hon måste ta ansvar för katten och ordna katthem el liknande så blir hon bara arg och säger att om vi flyttar katten då skaffar hon en ny...

Det som är bra är att hon gått ner en hel del i vikt efter resan, hon är extremt överviktig så det var ngt positivt.

Men du vad kul att höra! Vilket äventyr för henne!
  • laghk

Om morsan sköter hennes ekonomi torde det vara en smal sak att hindra henne från att resa. Men reser gör hon. Därav att döma är morsan ingen god man för henne. Hon har ingen diagnos och reser för att träffa sin blivande make. I mina öron låter det som att den som har problem i själva verket är TS. Att ha synpunkter på andras vikt är oartigt och Inte särskilt trevligt.Förstår om hon söker sig bort.

• Anonym (nja)
    laghk skrev 2016-12-23 20:55:58 följande:

Om morsan sköter hennes ekonomi torde det vara en smal sak att hindra henne från att resa. Men reser gör hon. Därav att döma är morsan ingen god man för henne. Hon har ingen diagnos och reser för att träffa sin blivande make. I mina öron låter det som att den som har problem i själva verket är TS. Att ha synpunkter på andras vikt är oartigt och Inte särskilt trevligt.Förstår om hon söker sig bort.

Även om mamman är godman så har hon inte rätt att hindra henne från att resa eller göra vad hon vill med sina pengar. Hon är inte omyndighetsförklarad.
  • fornminne

Det klart att man kan ifrågasätta mannens verkliga intentioner om TS syrra är 20 år äldre och lätt förståndhandikappad. Men nu är det som det är. Hon bestämmer själv vad hon gör med sitt liv och får också ta konsekvenserna av eventuella misstag. Hoppas bara att hennes föräldrar och syster inte får för mycket på halsen senare. Vem tog hand om katten medan hon var borta sist? Går det inte att lösa på samma sätt igen, får väl katten omplaceras.

Svar på tråden Jag är rädd, vad kommer att hända henne?