• annafamilj

Förälder 2 respekterar inte växelvis boende överenskommelse.

Hej.

Har problem med ena dottern gällande växelvis boende hos hennes far.
    Han vill inte följa tiden vi satt upp i tingsrätten utan vill göra ändringar hela tiden utefter hans egna tidsschema. Helt plötsligt kan det bli så att han vill att man ska åka över 1000km för att hämta dottern. Vad ska man göra åt saken? Vi har redan pratar med socialen gällande saken om att han inte följer schemat, men inget har förändrats. Det blir bara en massa bråk.

Tack för alla svar!

Hälsningar Anna

• Svar på tråden Förälder 2 respekterar inte växelvis boende överenskommelse.
  • Holma
    annafamilj skrev 2016-07-28 13:38:17 följande:

Hej.

Har problem med ena dottern gällande växelvis boende hos hennes far.
    Han vill inte följa tiden vi satt upp i tingsrätten utan vill göra ändringar hela tiden utefter hans egna tidsschema. Helt plötsligt kan det bli så att han vill att man ska åka över 1000km för att hämta dottern. Vad ska man göra åt saken? Vi har redan pratar med socialen gällande saken om att han inte följer schemat, men inget har förändrats. Det blir bara en massa bråk.

Tack för alla svar!

Hälsningar Anna

Flyttar han runt menar du ?
  • Holma
    annafamilj skrev 2016-07-28 13:58:39 följande:

Nej, han åker på resa och vill att jag ska hämta därifrån...

Bara låta bli att hämta . Hur funkar det med fsk skola tex på hans veckor ?
  • annafamilj

Problemet har varit nu under sommaren ... 
    Men nu vill han ändra hela schemat efter hans nya jobbs arbetstider 
    Han hämtar på fritids just före den stänger annars ringer han till mig som bor närmare skolan . Jag kan aldrig planera något efter att ändrar tiderna hela tiden .

• Ramborg

Prata med din advokat. Be om råd.

Du kanske borde låta bli att lämna och hämta på andra tider och platser än de avtalade. Om han säger "du kan hämta i X-stad istället" så säger du "nej, det kommer inte att ske. Du ska hålla dem redo att hämtas kl x på det vanliga stället, annars bryter du mot domen."

Upprepade brott mot umgängesdomen kommer ligga honom till last om/när det blir en ny tingsrättstvist. Du borde kanske begära att han föreläggs att följa domen vid vite dvs böter.

Tyvärr finns det ju familjer där man har tvister i tingsrätten under barnens hela uppväxt.

42.
  • Holma
    annafamilj skrev 2016-07-28 14:04:48 följande:

Han hämtar på fritids just före den stänger annars ringer han till mig som bor närmare skolan . Jag kan aldrig planera något efter att ändrar tiderna hela tiden .

Klart jan vill ändra om han har andra arbetstider , hur ska han kunna ha barnet om han jobbar ?
  • Froken Lokens
    annafamilj skrev 2016-07-28 14:04:48 följande:

Varför skulle han inte ändra tiderna till hans arbetsschema?
Svar på tråden Förälder 2 respekterar inte växelvis boende överenskommelse.